بهانه‌جویی‌های دولت‌ها در راستای حمایت از خودروسازان و افزایش نجومی قیمت‌های خودرو به روال عادی تبدیل شده است؛ ابتدا با زمینه‌چینی از زیان‌های میلیاردی خودروسازان فضای رسانه‌ها و افکار عمومی را آماده و سپس ضربه کاری را وارد می‌کنند. 

خودرو داخلی

به گزارش همشهری آنلاین، جوان نوشت: افزایش ۳۵‌درصدی قیمت خودرو که قیمت‌های خودروهای داخلی را ۵۰ تا ۲۰۰‌میلیون تومان بالا برد، هم باعث افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد و هم با واکنش گسترده مردم روبه‌رو شد. قطعاً این گرانی قیمت‌ها که در دولت چهاردهم ابلاغ شده است، فشار مضاعفی بر دخل و خرج اقشار متوسط و خریداران خودرو وارد می‌کند. مسئول اطلاع‌رسانی دولت روز گذشته در اظهاراتی متناقض بر تأمین زیان خودروسازان از جیب مردم صحه گذاشت و گفت: «به جای اینکه دلالان در بازار آزاد سود کلانی به جیب بزنند، قیمت خودرو را گران کردیم تا سود حاصله به جیب خودروسازان برود.»

الیاس حضرتی بعد از آن تأکید کرد: «مردم عادی امکان خرید خودرو از کارخانه را ندارند و از بازار آزاد خریداری می‌کنند» ... به عبارت دیگر وی به اظهارات ضدونقیض خود مهر تأیید زد و پذیرفت که سیستم خرید خودرو در ایران غیرعادلانه است و مردم ضعیف ولو به چند برابر قیمت، خودرو را از دلالان بازار آزاد خریداری می‌کنند. در پی این اتفاقات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال آینده در جلسه روز گذشته خود کارآسان را برگزید و تعرفه واردات خودروهای نو را از ۸۰درصد به ۶۰‌درصد رساند.


بهانه‌جویی‌های دولت‌ها در راستای حمایت از خودروسازان و افزایش نجومی قیمت‌های خودرو به روال عادی تبدیل شده است؛ ابتدا با زمینه‌چینی از زیان‌های میلیاردی خودروسازان فضای رسانه‌ها و افکار عمومی را آماده و سپس ضربه کاری را وارد می‌کنند.

سال گذشته که خودروسازان با تبانی شورای رقابت (رفاقت) افزایش ۳۵ درصدی قیمت خودروها را به مردم تحمیل کردند، این موضوع با مخالفت محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور دولت مردمی مواجه شد و قیمت‌ها به قیمت سابق برگشت، اما امسال دولت وفاق از همان روزهای آغازین شروع به کارش در جلسات متعدد، با خودروسازان همراه شد و در کمتر از سه ماه افزایش ۳۵‌درصدی قیمت خودروها را تصویب و ابلاغ کرد.

در این میان اظهارات متناقض مسئول شورای اطلاع‌رسانی دولت و نماینده نزدیک به دولت، آش گرانی قیمت خودرو را بیش از گذشته هم زد و تصویر جدیدی از سیاست‌های خودرویی دولت وفاق برای مردم شکل گرفت.

حضرتی: افزایش قیمت خودروها به خاطر ورشکستگی خودروسازهاست!

مسئول شورای اطلاع‌رسانی دولت اخیراً در گفت‌وگویی در رسانه ملی دلایل افزایش قیمت خودرو را اعلام کرد و گفت: ما باید کارهایی که در دنیا تجربه شده است، انجام دهیم، نه اینکه کارهایی عجیب انجام دهیم و آخرش به ورشکستگی بنگاه‌ها مثل ایران‌خودرو و سایپا برسیم.

الیاس حضرتی افزود: مصوبه افزایش قیمت خودروها مصوبه ۱۳ ماه قبل بود. در این سال‌ها باید درصدی متناسب با تورم به قیمت خودرو افزوده می‌شد. همه کالاها گران شدند، الا خودرو. ایران‌خودرو و سایپا ورشکسته هستند و زیان انباشته دارند.

وی با اشاره به نقش پررنگ دلال‌ها گفت: ماشینی که از کارخانه خارج می‌شود، در صندوقش یک کیف پر از پول است. گاهی ۲۰۰، ۴۰۰ و ۶۰۰‌میلیون تومان داخل کیف است. این پول‌ها فاصله قیمتی کارخانه و بازار آزاد خودرو است که نصیب دلالان می‌شود، بنابراین تصمیم گرفتیم قیمت خودرو را افزایش دهیم تا به جای جیب دلال به جیب کارخانه برود! حضرتی در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر اینکه آیا تاوان ورشکستگی خودروسازها را با کیفیت به‌شدت پایین و قیمت به‌شدت بالای محصولات‌شان، مردم باید بپردازند؟ گفت: خیر. سود خودروسازان از جیب دلالان برداشته می‌شود.

مسئول شورای اطلاع‌رسانی دولت در اظهاراتی متناقض تلویحاً سیستم ناصحیح توزیع خودرو را تأیید کرد و افزود: مگر مردم عادی می‌توانند ۱۰‌تا خودرو از کارخانه خریداری کنند؟ مردم باید با قرض و وام خودرو بخرند، آن هم از بازار آزاد. وی در پاسخ به این سؤال که همزمان با افزایش قیمت خودرو در کارخانه در بازار آزاد هم قیمت‌ها گران می‌شود، گفت: خیر درصد کمی قیمت‌ها در بازار آزاد بالا می‌رود.

این اظهارات غیرمنطقی الیاس حضرتی، روز گذشته با واکنش گسترده رسانه‌ها، افکار عمومی و کارشناسان روبه‌رو شد و واقعیت تلخ دست دولت در جیب مردم بار دیگر برای آحاد جامعه به تصویر کشیده شد.

کنشگران معتقدند توجیهات الیاس حضرتی که به نمایندگی از دولت در رسانه ملی سخن می‌گفت، به راستی بهانه‌جویی است چراکه ما در مدینه فاضله زندگی نمی‌کنیم که همه چیز روی قاعده باشد و بازار عرضه و تقاضا به درستی هدایت شود. بازار خودرو بارها ثابت کرده است وقتی قیمت خودرو رسماً گران می‌شود، بلافاصله قیمت‌ها در بازار هم گران می‌شود و دلیل مهم آن سوداگری مافیای خودرو است.

عرضه رسمی را سخت می‌کنند که مردم مجبور شوند از بازار غیررسمی خودرو خریداری کنند. در بازار غیررسمی هم به بهانه افزایش قیمت کارخانه، قیمت‌ها بیشتر بالا می‌رود.

مثال این ادعا راه‌اندازی سامانه یکپارچه خودرو بود که خودروسازها به قدری در این سامانه کارشکنی کردند که وزارت صمت عقب‌نشینی کرد و فروش خودرو در این سامانه به طور کلی کنار گذاشته شد.
اگر واقعاً هدف دولت تأمین رضایت مردم است چرا سامانه کنار گذاشته شد؟ سامانه‌ای که جلوی رانت را می‌گرفت، به طور کلی تعطیل شد. بر کسی پوشیده نیست که خودروسازها در هیچ دوره و زمانی به نفع مردم قدمی برنداشته و به جای افزایش کیفیت، روزبه‌روز بر قیمت‌ها افزوده اند.

کاهش قطر فولاد کارشده در بدنه خودروهای داخلی، مصداق عینی افت کیفیت است که خودروسازان به منظور کاهش قیمت تمام‌شده از کیفیت خودرو کاسته‌اند.

کاهش تعرفه واردات خودرو از ۸۰ به ۶۰ درصد

عصر روز گذشته سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه۱۴۰۴ از مصوبه این کمیسیون برای کاهش تعرفه واردات خودروهای نو از ۸۰‌درصد به ۶۰‌درصد خبر داد.
رحیم زارع در گفتگو با خانه ملت، با بیان اینکه این موضوع بر اساس یک پیشنهاد جدید از سوی نمایندگان مطرح شد، ادامه داد: نمایندگان عضو کمیسیون با این موضوع موافقت کردند. گفتنی است کمیسیون تلفیق پیش‌تر در راستای تعدیل قیمت خودرو در بازار، تعرفه واردات خودروهای نو را در بودجه از ۱۰۰درصد به ۸۰‌درصد رسانده بود.

کارشناسان صنعت خودرو معتقدند این اقدام کمیسیون تلفیق زمانی می‌تواند مفید باشد که فقط در چارچوب قانون نماند و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد با تأمین ارز مورد نیاز واردات، راه را برای رقابتی‌کردن صنعت خودرو هموار کنند و کار اصلی هم اصلاح ساختار خودروساز داخلی است.

خبرهای رسیده از سازمان توسعه تجارت حاکی است واردات خودرو در سال جاری از دستور کار دولت خارج شده و خودروهای واردشده همگی مربوط به ثبت درخواست‌های سال گذشته است.

کد خبر 902071
منبع: جوان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 16
  • علی IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
    21 1
    کاش دولت حقوق رو با نرخ تورم و دلار تقبل کنه زیان انباشته و شرمندگی روز افزون مردم هم برطرف بشه
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
      6 1
      کدام شرکت هست که زیر بار تحریم کمر خم نکرده ؟! چرا آدرس غلط به مردم میدید ، چرا از واقعیت فرار می کنید ؟ عامل گرانی همه چیز تحریم هاست .
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
    10 3
    اگه خودرو سازها ورشکسته شده اند ، چرا حقوق کارکنان آنها بطور میانگین حدود ۹۰ هزار تومان هست ؟!!!!!!! بروند حقوق کارکنان سایپا و ایران خودرو را بررسی کنند و ببینند که تو وزارت آموزش و پرورش چنین حقوقی را حتی به وزیر آن نمی دهند چه برسه به معلمان !!!!!‌!!!‌!!!!! چرا نمایندگان مجلس در این مورد سکوت کرده اند ؟!!!!!!!!!
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
      2 3
      کار معلمان با کارگر خط تولید را داری یکی می کنی ؟! معلم سه ماه تابستان تعطیل ، از ۷ صبح تا ۱۲ ظهر ، کارگر خط تولید با لیسانس مکانیک از ۱۲ شب تا ۷ صبح باید روزی ۲۰۰ تا موتور ببنده ، میدونی ۲۰۰ تا یعنی چی ؟ میدونی شب بیداری چه آسیبی به آدم وارد می کنه ؟ اون داره پول خونشو میگیره
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
    18 2
    # تحریم ایران خودرو #سایپا
  • مصطفی IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
    15 2
    جیب برهای جاده مخصوص خیلی زود دندان های دولت چهارده هم را شمردند ...
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
      1 2
      واقعا متاسفم برای این ادبیات بکار رفته جیب برها ! وقتی با پارتی بازی بیای سرکار ، باید هم اینطوری بنویسی
  • حسن IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
    15 1
    گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من. آنچه البته بجایی نرسد فریاد است.
  • ناشناس IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
    18 3
    دولتی که باوعده جلوگیری از افزایش قیمت ها سرمردم کلاه گذاشت که رای جمع کند الان میاد یک شبه قیمت خودروهای زپرتی را 80 درصد افزایش میدهد و میگوید با مردم روراست است.
  • فرهاد IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
    20 1
    خداوند لعنت کنه هرکه به این ملت مظلوم ظلم می کنه
  • رضا IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
    13 1
    ای کاش این به اصطلاح خودرو سازهای الکی رو جمع کنن برن ، کشورهای حاشیه خلیج فارس و آذربایجان و خیلی از کشورهای دیگه کارخونه تولید خودرو ندارن ، مردن؟
  • حمید IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
    11 1
    فقط حرف، لطفاً مصوبه افزایش را کنسل و مدیران این دو کارخانه فشل را برکنار کنید. ایران خودرو دو برابر کارگران، مدیران ناکارآمد دارد.
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
    10 5
    نویسنده احتمالا ماهیانه یک خودرو ثبت نامی گیرش میاد که این مدلی سنگ دلال به سینه میزنه و الا مامردم عادی که هرگز خودرو قیمت کارخانه نصیبمان نشده ونخواهد شد پس چه بهتر قیمت کارخانه وبازا. یکی باشد
  • کاوه IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
    10 2
    ایران خودرو و سایپا تنها دلیل زیان ده بودنش بریز و بپاش های مدیران ، حقوق های نجومی ، سهم خواهی مسئولین از حمایت از این دو خودرو ساز و استخدام نیروهای مازاد از نیاز آنهم به سفارش مسئولین هست اینها رو برطرف کنید مشکل حل میشه
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
    15 1
    فقط 1سال نخرین ببینین چجوری با مغز میخورن زمین ... مشکل اینجاست که با این همه گرونی یه عده هستن باز میرن صف میکشن برای خرید ماشین‌های حلبی ... تا حالا حساب کردین سود اینهمه پول توی حساب وکالتی چقد میشه؟ هنوزم خودروساز داره ضرر میده؟ مردم رو چی فرض کردین؟
  • رضا IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
    12 1
    آقای حضرتی شما همون که فدراسیون هنرهای رزمی بود نیستی؟ آخه هنرهای رزمی چه دخلی به شورای رفاقت و گرونی داره بیا پایین سرمون درد گرفت پدر مردم رو در آوردید بسه دیگه
  • مهدی IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
    9 1
    من موافقم که خودرو توسط خودروساز گران شود به شرطی که تولید اونقدر زیاد بشه که مردم عادی بتونند مستقیم و بدون قرعه کشی و.... هر زمان که اراده کردند خودرو را از کمپانی بخرند.
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
      0 0
      مردم باید خودرو را از کمپانی بخرند.
  • مهدی IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
    10 2
    منم موافقم که این خبر بوی طرفداری از دلالان دا میده و احتمالا نویسنده ی این خبر ، از ثبت نامی و قرعه کشی بودن خودرو منافعی میبره. باید خودرو گران بشه و عرضه زیاد تا مردم بدون جنگولک بازی و سهمیه بندی و قرعه کشی و ... مستقیم از کمپانی خودرو مورد دلخ اه را خریداری کنند.
  • نله IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
    6 1
    ازگرانی خودرو هم مجلسیان هم دولتیان سودویژه بهشون میرسه برای همین سکوت مرگ اختیارکردندهردولتی میادفقط فکرجیب خودش ومسئولینه بقیه مردم هم ازنظرمسئولین هیچ ارزشی ندارند
  • ناشناس IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
    7 0
    بخداازاخبارگران فروشان درکشورخسته شدیم ...
  • Ali IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
    10 1
    حالا برید به پزشکیان رای بدید
  • ایران خسته IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
    23 1
    خواهشا هر چهار سال حتما رای بدید فراموش نشه . به هر حال حق دولتهای که بفکر مردم عادی هست باید ادا بشه . آفرین رای بدید
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
    5 0
    چرا کسی به این مسئله ورود نمیکنه خودروسازان زیان ده هستن بجای اینکه دست توجیب مردم کنن درب این کارخانه ها بسته بشه واردات با تعرفه عادلانه انجام تا مردم خودروی مناسب متناسب با شرایط اقتصادی خودشون تهیه کنن.
  • خودم IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
    3 2
    تو دولت قبل ماشین گرون نشد؟؟؟؟ ملت آلزایمر گرفتن یا سردبیر؟!؟!؟
  • مهران IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
    2 4
    دوستان تحریریه همشهری انلاین با سلام استفاده از کلمه جیب برها خطاب به هموطنان شاغل در خودروسازی بسیار زشت است لطفا به هموطنانتان توهین نفرمایید نظر اینجانب این است که افزایش قیمت خودرو متناسب با افزایش کیفیت خودرو کاری کاملا صحیح است من در اسنپ کار می کنم مدام پژو پرشیا مدل نودو نه معمولی من برایم مشگل ساز می شود چرا باید نصف کارکردم را خرج خودروی کم کیفیت خودم نمایم؟با تشکر از دولت پزشکیان بابت افزایش قیمت خودرو
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
    2 0
    جیب برها جمله خوبی بود ...
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
      0 0
      تشکر کن تشکر کردنش سخته
  • م IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
    3 0
    تنها یراه داره که متاسفانه تو ایران نمیشه چون ایرانی ها متحد نیستند و همیشه دنبال سود هستند آن راه نخریدن ماشین صفر و مردم طی حداقل دوسال خرید از این دو خودرو ساز هستمطمئن باشید دو سال مردم قول بدهند به هم ماشین صفر خریداری نکنند مشکل حل ولی حیف
  • ناشناس IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
    0 0
    دولت ما شبیه داروغه ناتینگهام شدن. دلال بازار خود دولته...
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
    1 0
    عجب جراتی همراهی دولت پزشکیان با جیب‌برهای جاده مخصوص
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
    1 0
    جیب برها به بهشت میروند
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
    1 0
    اصلاح کن رای درست بدید.
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
    0 0
    #فقط دست اول #به هیچ وجه خودرو از دلال (واسطه)نخریم