به گزارش دویچهوله، این خط ۵۲ کیلومتری در پایان عملیات ساختمانی، ۲۹ ایستگاه صدفشکل را به هم وصل میکند.
روز نهم سپتامبر (18 شهریور)، همراه با خط قرمز، ۱۰ ایستگاه متروی دوبی نیز مورد بهرهبرداری قرار گرفت. ۱۹ ایستگاه دیگر خط قرمز، قرار است تا ماه فوریه سال آینده آماده شود.
فاز دوم مترو، با نام "خط سبز"، که طول آن ۲۴ کیلومتر است، طبق برنامه اعلام شده باید روز ۲۱ ماه مارس سال ۲۰۱۰ میلادی مورد بهره برداری قرار گیرد. این روز مصادف است با نوروز سال ۱۳۸۹ خورشیدی. بیش از ۲۰۰ هزار ایرانی، با نزدیک به ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه، بزرگترین گروه خارجی را در دوبی تشکیل میدهند.
متروی دوبی، چهارمین متروی خاورمیانه و نخستین آن در حوزه خلیج فارس، اما مدرنترین آنها است. متروهای حیفا، قاهره و تهران به ترتیب در سالهای ۱۹۵۹، ۱۹۸۷ و ۱۹۹۹ به راه افتادند.
تمام ایستگاههای متروی دوبی به شکل صدفهائی ساخته شدهاند که واگنهای قطار مثل مروارید به آنها وارد و از آنها خارج میشوند. نخستین ساکنان شیخ نشین دوبی را، تا پیش از کشف نفت و تبدیل این شیخ نشین کوچک به یکی از قطبهای توریستی جهان، صیادان مروارید، ماهیگیران و لنجدارانی تشکیل میدادند که کارشان نقل و انتقال کالا در خلیج فارس بود. بسیاری از آنها دارای تبار ایرانی هستند.
قرارداد احداث متروی دوبی حدود ۴ سال پیش با شرکت ساختمانی "میتسوبیشی هیوی" منعقد شد. ژاپنیها مجبور شدند برای سیزده کیلومتر از مسیر مترو یک تونل در عمق زمین حفاری کنند. هزینه این پروژه، هنگام عقد قرارداد ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار تعیین شد، اما در مرحله اجرا به ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار افزایش یافت.
متروی ۷۶ کیلومتری دوبی، پس از تکمیل، ۱۷ درصد جمعیت این امیرنشین را جا به جا خواهد کرد. راهبندانهای طولانی و آلودگی هوا در مناطق مرکزی، یکی از مشکلات بزرگ دوبی است. مترو، بیشتر مراکز خرید غولآسا و مدرن دوبی و دو فرودگاه این شهر را به هم وصل میکند.