گروه بین‌الملل: در آستانه روز قدس گزارشی تازه از جنایات رژیم صهیونیستی در طول جنگ 22 روزه غزه در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفت.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل بعد از چند ماه تحقیق اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در جریان جنگ 22 روزه‌ غزه مرتکب جنایت‌های جنگی شده است.[آشنایی با کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در غزه]

ریچارد گلدستون، رئیس کمیته حقیقت‌یاب در گزارش خود تاکید کرد کمیته به مدارکی دست یافته که نشان می‌دهد ارتش اشغالگر مرتکب اقداماتی شده که در حد جنایات جنگی است و احتمالا به‌نحوی می‌توان آن را جنایت ضد‌بشری خواند[آشنایی با روز جهانی حقوق بشر]

به موجب این گزارش 574 صفحه‌ای، عملیات نظامی رژیم صهیونیستی که در 27 دسامبر 2008 آغاز شد، ملت فلسطین در نوار غزه را به‌طور کامل از سوی اسرائیل هدف قرار داد و ساکنان این منطقه مجازات شدند. وی ادامه تحریم نوار غزه و بسته بودن گذرگاه‌ها را مجازات دسته جمعی در حد جنایات ضد‌بشری توصیف کرد.

رئیس کمیته‌ حقیقت یاب سازمان ملل همچنین به شورای امنیت توصیه کرد که از اختیارات خود براساس فصل 7 منشور سازمان ملل استفاده و اسرائیل را ملزم به انجام تحقیقات بین‌المللی شفاف درخصوص جنایت‌هایی کند که بنا بر توصیف این کمیته جنایت‌های ضد‌انسانی است.

براساس این گزارش، رژیم صهیونیستی قوانین انسانی بین‌المللی را در طول جنگ نوار غزه زیر پا گذاشته است و احتیاط‌های لازم را که در قوانین بین‌المللی درخصوص عدم‌هدف قرار دادن افراد بی‌گناه مطرح شده، رعایت نکرده است.

براساس این گزارش، استفاده از فسفر سفید برای حمله به ساختمان‌های آژانس امدادرسانی به آوارگان (آنروا) و هدف قرار دادن عمدی بیمارستان القدس با فسفر سفید و حمله به بیمارستان الوفا، نقض قوانین بین‌المللی انسانی است.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی هرگونه تحقیق مستقل درباره جنگ غزه را رد کرده است.

درخواست  بازدید از زندان‌های اسرائیل

عیسی قراقع، وزیر امور اسیران فلسطینی از اتحادیه اروپا خواست براساس کنوانسیون ژنو، فلسطینی‌های در بند رژیم صهیونیستی را به‌عنوان اسیران جنگی به رسمیت بشناسد. وی در کنفرانس خبری در پاریس، تشکیل کمیته‌ اروپایی برای بازدید از زندان‌ها و مراکز تحقیقاتی اسرائیل و آگاهی از وضعیت اسیران فلسطینی را خواستار شد.

قراقع نسبت به موضع‌گیری اروپا در قبال مسئله‌ اسیران و بازداشت شدگان فلسطینی ابراز ناخرسندی کرد و گفت: موضع‌گیری اروپا در این راستا موضع‌گیری مناسبی نیست.

در حال حاضر 10 هزار زندانی در زندان‌های اسرائیل هستند که 400 نفر آنها کودک، 52 نفر زن و 300 نفر کارمند هستند که هنوز هیچ اتهامی به آنها وارد نشده است. 196 نفر نیز از سال 1967 در زندان‌های اسرائیل به شهادت رسیده‌اند.

افزایش تدابیر امنیتی در بیت‌المقدس

اسحاق آهارونوویچ وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، به پلیس این رژیم دستور داد که نیروهای خود را در آستانه روز قدس، در بیت‌المقدس شرقی افزایش دهد. این در حالی است که نیروهای پلیس و خودروهای گشتی پلیس به‌طور دائم و گسترده در این منطقه حضور دارند و نیروهای گارد مرزی اسرائیل نیز در آنجا مستقر هستند.

وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی همچنین دستور افزایش نیروهای پلیس در شهرها و شهرک‌های عربی داخل خط سبز را به‌منظور افزایش نظارت اسرائیل بر این منطقه داده است.

از سوی دیگر، رادیو رژیم صهیونیستی اعلام کرد: پلیس اسرائیل تدابیر امنیتی شدیدی را در اطراف مسجدالاقصی اتخاذ کرده است.

رادیو رژیم صهیونیستی اعلام کرد: تعداد زیادی از نیروهای پلیس در اطراف مسجدالاقصی مستقر شده و تعداد دیگری از نیروهای پلیس نیز در خیابان‌های شهرک قدیمی بیت‌المقدس مستقر خواهند شد و براساس این تدابیر امنیتی، خودرو‌ها حق ورود به مناطقی که مراکز ایست و بازرسی در شهرک قدیمی ایجاد شده را ندارند.

کد خبر 90676

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز