همشهری آنلاین: «عاتقه» یک مستند کوتاه ۱۳ دقیقهای است که در جنوب لبنان ساخته شده وموضوع اصلی آن درباره یک بانوی مقاوم است که زیر موشکباران رژیم صهیونیستی در منطقهای که ساکنان آنجا را تخلیه کردهاند و به مناطق امنتر رفتهاند، نه تنها خانهاش را ترک نکرده بلکه با ادامه زندگی روزمرهاش سعی دارد به دشمن نشان دهد حیات و زندگی همچنان در این منطقه وجود دارد و با بمباران آنجا نمیتوانند امید و مقاومت را از مردم مقاوم لبنان بگیرند .... مسعود دهنوی مستند ساز و کارگردان جوان و مستعد کشور در جنوب لبنان این اثر را ساخته که در هجدهمین دوره جشنواره بین المللی سینما حقیقت به اکران درآمده است.
دلیل و انگیزه شما برای پرداختن به این موضوع چه بود؟
بعد از ماجرای طوفان الاقصی به عنوان یک مستند ساز وظیفه خود دانستم در آن جا حضور داشته باشم. ما نمیتوانستیم به غزه سفر کنیم راه های ارتباطی به آن جا بسته شده بود و نزدیکترین جایی که به صورت مستقیم با جنگ ارتباط داشت جنوب لبنان بود و تمام تلاشمان را کردیم که به جنوب لبنان که هم مرز با رژیم صهیونیستی است، سفر کنیم.
آیا از سوی نهاد های موثری مثل روایت فتح، دلیلی برای پرداختن به این موضوع وجود داشت؟
روایت فتح طبق رسالتی که از ابتدای جنگ به عهده اش مانده و تا کنون آن روند را ادامه داده است و تلاش کرده که در بحرانها مخصوصاً بحرانهای جنگ به موقع و سریع حضور پیدا کند، حمایت ویژه ای از ما داشت. ما اولین تیمی بودیم که از طریق روایت فتح و با حمایت این بنیاد به لبنان سفر کردیم که ماحصل آن ساختن مستند عاتقه بود که در حال حاضر در جشنواره سینما حقیقت حضور دارد. روایت فتح ایده اش بر فتوحات انقلاب اسلامی و مقاومت شکل گرفته است و در این سالها کارهای زیادی در این حوزه انجام داده است. قطعاً در بحران جنگ فلسطین هم پیش قدم شد و پیشنهاد ساخت این کار را به من داد.
چه خطراتی در روز های اولیه ساخت این مستند شما را تهدید می کرد؟
ما ۱۳ روز مستندسازی، زیر پهپادهای اسرائیلی را تجربه کردیم یعنی دقیقاً پهپاد های اسراییلی بالای سر ما بودند و خبرداشتیم که این پهپادها هر کدامشان سه موشک دارند و هر لحظه میتوانند موشکی به سمت ما پرتاب کنند. برای یک مستندساز بسیار مهم است که از نزدیک و در بطن ماجرا حضور پیدا کند، تلاش ما بر این بود که بتوانیم یک تصویر واقعی از جنگ و مقاومت با رژیم صهیونیستی را نشان دهیم به همین دلیل بایدآن جا حضورپیدا می کردیم. با تمام سختی هایی که در این مسیر پشت سر گذاشتیم.
سوژه یابی چه گونه انجام شد؟ آیا برای پیدا کردن سوژه طرحی از پیش داشتید؟ یا در محل و ماجرا با سوژه روبه رو شدید؟
سوژه یابی مهمترین بخش در مستند ما بود. مهمترین تفاوت مستند بحران با مستند های دیگر حضور داشتن است که با حضور در منطقه و تمرکز داشتن در فیلم سازی، میشود سوژه های خوبی در بحران به ذهن انسان برسد. ما قبل این که سفر کنیم ایده هایی فراوانی داشتیم اماکامل نبود و قرار گذاشتیم در آنجا به سوژه مورد علاقه مان دست پیدا کنیم. به لطف خدا در آن جا به ایده خوبی رسیدیم ولی بعد از پیدا کردن سوژه در بحران باید حوادث غیر مترقبه مثل بمباران ها و موشک هارا مدیریت کرد وما توانستیم مستند عاتقه را که به سختی در لبنان ساختیم، به جشنواره حقیقت برسانیم. پیدا کردن سوژه در بحران ها با حضور داشتن به دست می آید و مهمترین مساله حضور در منطقه جنگیست ما در لبنان تمام تلاش خودمان را کردیم به مرز برسیم و سوژه هایی را از نزدیک مشاهده کنیم و روی ساخت آن تمرکز و برنامه ریزی کنیم.
فکر میکنید این فیلم مستند که بر اساس سوژه روز است چه بازخوردی در جشنواره خواهد داشت؟
جشنواره حقیقت معتبرترین و مهمترین جشنواره مستند ایران هست که هر سال با یک سطح کیفی مناسب برگزار می شود همه مستندسازان به نظر من حتی اگر اذعان هم نکنند به دلیل حرفه ای بودن جشنواره علاقه دارندفیلم خود را در جشنواره اکران کنند و برای من خوشحال کننده بود که فیلم عاتقه در جشنواره حضور داشته است.
نظر شما