تحقیقات جدید نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳، حدود نیمی از پروازهای خصوصی کمتر از ۵۰۰کیلومتر بودند و تقریباً ۱۹ درصد از آن‌ها کمتر از ۲۰۰کیلومتر را طی کردند؛ فاصله‌هایی که می‌توانستند به‌راحتی با خودرو طی شوند.

رونالدو و جت شخصی

همشهری آنلاین- زهرا رفیعی: هواپیماهای شخصی، به‌ویژه در میان ثروتمندان، به انتخابی رایج تبدیل شده‌اند. تحقیقات جدید منتشر شده در Communications Earth & Environment برای اولین بار اثرات کربنی صنعت هوانوردی خصوصی را مشخص کرد.

براساس این مطالعه این هواپیماها در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۵.۶ میلیون تن دی‌اکسیدکربن تولید کرده‌اند. به‌طور متوسط، هر پرواز ۳.۶ تن کربن تولید کرده است که این رقم تقریباً ۵۰۰ برابر تولید کربن سالانه یک فرد معمولی است.

علت اصلی استفاده از این پروازها راحتی و صرفه‌جویی در زمان است. اما هزینه‌های محیط زیستی آن بسیار زیاد است؛ این وسیله نقلیه نه‌تنها به دلیل انتشار مستقیم سوخت، بلکه همچنین به دلیل اثرات جانبی نظیر آلودگی صوتی و تولید اکسیدهای نیتروژن منتقدان زیادی دارد. برخلاف تصور عمومی، هواپیماهای خصوصی سریع‌تر از هواپیماهای تجاری در حال افزایش تأثیرات محیطی خود هستند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که جامعه جهانی باید به نقش نابرابر ثروتمندان در تولید گازهای گلخانه‌ای توجه بیشتری داشته باشد.

در ایران جت شخصی آن‌طور که تصور عموم است، شبیه آن چه رونالدو و مسی دارند، اصلاً وجود ندارد. چیزی که در ایران داریم، هواپیمای شخصی سبک و فوق‌سبک است که غالبا برای آموزش مورد استفاده قرار می‌گیرد و تعداد آن حدود ۲۰۰ فروند است.

کد خبر 907879
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha