همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: اسلو، پرجمعیتترین پایتخت نروژ، با آغاز یک پروژه بلندپروازانه، گامهای جسورانهای بهسوی آیندهای پایدارتر و سالمتر برداشته و در حال حاضر به اولین شهری در جهان تبدیل شده که به دلیل سطوح بالای انتشار دیاکسیدکربن، به طور کامل وسایل نقلیه موتوری کنار گذاشته شده است.
کاهش تراکم جادهها و انتشار آلایندهها
ابتکار حذف خودروها در اسلو علاوه بر کاهش تراکم جادهها و انتشار آلایندهها به دنبال ترویج یک سبک زندگی فعال و سالم برای ساکنان شهر بود؛ با حمایت جامعه و تعهد مقامات محلی، اسلو به سمت آیندهای سبزتر باقابلیت بیشتر برای زندگی میرود.
در حال حاضر اسلو به اولین شهری در جهان تبدیل شده که به دلیل سطوح بالای انتشار دیاکسیدکربن به طور کامل از وسایل نقلیه موتوری کنار گذاشته شد و از قدرت دوچرخه بهعنوان وسیله اصلی حملونقل خود استفاده میکند.
بیشتر بخوانید :
تعهد واقعی به محیطزیست
اسلو در بین ۲۵ شهر با بالاترین کیفیت زندگی در جهان قرار دارد و به دلیل محیط شهری پر رونق و متعادل خود متمایز است. موقعیت ممتاز آن توسط انواع شاخصهای کلیدی از جمله فراوانی فضاهای عمومی که تعامل اجتماعی و دسترسی از طریق مسیرهای هوایی را تقویت میکند نیز از جمله شرایط مطلوب برای زندگی است.
علاوه بر این، افزایش قابلتوجه دوچرخهسواری نهتنها نشاندهنده تعهد بهسلامت و محیطزیست، بلکه کارایی و راحتی ارائه شده توسط این شیوه حملونقل در یک شهر با برنامهریزی خوب است.
حذف کامل خودروها
انتخاب وسیله نقلیه در اسلو از زیرساختی باکیفیت بالا برخوردار است که باقابلیت اطمینان و دسترسی مشخص میشد.
این شهر اگرچه در حذف مؤثر وسایل نقلیه موتوری پیشگام بود، اما ذکر این نکته ضروری است که اولین شهری نبود که چنین پروژهای را اجرا کرد. چون مادرید هم در حال حاضر طرح بلندپروازانهای برای حذف کامل خودروها در دست اقدام دارد.
این پروژه نوآورانه، مساحت قابلتوجهی از طرح اسلو را پوشش میدهد، زیرا مادرید شهری بسیار بزرگتر از پایتخت نروژ است؛ یعنی چیزی بیش از ۲۰۰ هکتار از فضای شهری را پوشش میدهد. ابتکار مادرید علاوه بر کمک برجسته آن به محیطزیست، به دنبال احیای مرکز تاریخی شهر بود.
تکلیف وسایل نقلیه موتوری در اسلو
پروژه جایگزینی اتومبیل با دوچرخه تأثیر قابلتوجهی بر زندگی ۳۵۰۰۰۰ مالک اتومبیل ساکن در شهر داشت. در سال ۲۰۱۵، انتظار می رفت که این تغییر تا سال ۲۰۱۹ اجرا شود؛ زمانی که فرآیند انتقال به پایان برسد و ممنوعیت خودرو اجرایی شود.
به گزارش سایت Riazor در این میان، دولت برای ساخت بیش از ۵۶ کیلومتر مسیر انحصاری دوچرخهسواری سرمایهگذاری کرد که یک ابتکار پیشگام در حوزه حملونقل عمومی است. این سرمایهگذاری نه تنها یک شیوه حملونقل پایدارتر و سالمتر را ترویج کرد، بلکه اسلو را به عنوان یک شهر منحصر به فرد و یک الگو از نظر پایداری شهری قرار داد.
موتورهایی بدون هیچ نوع آلاینده
در واقع ما نمیتوانیم این واقعیت را نادیده بگیریم که موتورهای آلایندگی صفر هیچگونه آلایندهای ندارند؛ ولی ممنوعیت استفاده از آنها هم منطقی به نظر نمیرسد. اما اگر به دنبال راهحل نیمهراه باشیم چه؟ در اروپا البته به طور خاص در اتحادیه اروپا، شهرهای بزرگ دارای یک منطقه آلایندگی صفر هستند که فقط وسایل نقلیه الکتریکی، هیدروژنی یا هیبریدی میتوانند وارد آن شوند.
نظر شما