به گزارش همشهری آنلاین، به بهانه سوانح هوایی اخیر در دنیا، به چند مورد از بدترین سانحههای هوایی که نقص فنی عامل اصلی آنها بوده اشاره کردهایم.
پرواز ۱۲۳ خطوط هوایی ژاپن
تاریخ: ۱۲ اوت ۱۹۸۵
شرح: بوئینگ ۷۴۷ پس از دست دادن کنترل به کوه برخورد کرد و منجر به کشته شدن ۵۲۰نفر شد.
علت: نقص تعمیرات در سال ۱۹۷۸، مربوط به شیارهای موجود در بدنه دم، منجر به ترکخوردگی تدریجی شد. این مشکل با گذر زمان و تحت فشارهای پرواز تشدید شد تا جایی که فشار داخلی باعث جدا شدن کل قسمت دم شد. این جدایی سیستمهای هیدرولیکی هواپیما را از کار انداخت و خلبانها توانایی کنترل هواپیما را از دست دادند.
پرواز ۶۱۱ خطوط هوایی چین
تاریخ: ۲۵ مه ۲۰۰۲
شرح: بوئینگ ۷۴۷ در ارتفاع ۳۵هزار پایی منفجر شد و ۲۲۵ نفر جان باختند.
علت: در دهه۱۹۹۰، هواپیما دچار یک سانحه جزئی شده بود که در آن بدنه آسیب دید. در ادامه تعمیرات ناکافی و بدون رعایت استاندارد منجر به ترکخوردگی شد. این ترکها با گذشت زمان گسترش یافته و در نهایت در ارتفاع بالا به فروپاشی ناگهانی هواپیما انجامید.
پرواز ۹۸۱ خطوط هوایی ترکیش
تاریخ: ۳ مارس ۱۹۷۴
شرح: هواپیمای دیسی-۱۰ حین پرواز به دلیل انفجار در قسمت بار سقوط کرد و ۳۴۶نفر جان باختند.
علت: طراحی در قسمت بار دیسی-۱۰ به گونهای بود که اگر به درستی قفل نشود، در فشار بالا ممکن است باز شود. در این حادثه، در قسمت بار بهطور ناقص قفل شده بود. باز شدن در ارتفاع باعث ایجاد کاهش فشار ناگهانی و فروپاشی کف کابین شد که کنترل سیستمهای حیاتی را از کار انداخت.
بیشتر بخوانید:
پرواز ۵۸۷ خطوط هوایی امریکن ایرلاینز
تاریخ: ۱۲ نوامبر ۲۰۰۱
شرح: ایرباس A۳۰۰ در حین برخاستن از نیویورک سقوط کرد و ۲۶۵نفر کشته شدند.
علت: در طول تعمیر و نگهداری، موتور چپ با تجهیزات نادرست جدا و مجددا نصب شده بود. این روش اشتباه به ترکهای ساختاری در پایه موتور منجر شد. در حین برخاستن، موتور از زیر بال هواپیما جدا شد و بال آسیب دید. این موضوع باعث کاهش کنترل و سقوط هواپیما شد.
پرواز ۱۱۱ خطوط هوایی سوئیس
تاریخ: ۲ سپتامبر ۱۹۹۸
شرح: هواپیمای مکدانل داگلاس MD-۱۱ در نزدیکی نوا اسکوشیا سقوط کرد و ۲۲۹نفر کشته شدند.
علت: سیمکشی سیستم سرگرمی پرواز دچار اتصالی شد و جرقه ایجاد کرد. مواد نسوز ناکارآمد اطراف سیمها به گسترش سریع آتش کمک کردند. آتش بهسرعت به کابین خلبان رسید و سیستمهای کنترلی حیاتی را مختل کرد.
نظر شما