مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۶ مهر ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۶
۰ نفر

این روزها بیلبوردهایی که در گوشه و کنار منطقه نصب شده است، حکایت از اخباری دارد که شهروندان را سر ذوق آورده است

 تخفیف‌های 25 درصدی عوارض ساخت و ساز واعطای امتیاز تجاری به شهروندان و ... همان اخباری است که از سوی مسئولان شهرداری تهران و تدابیر منحصر شهردار منطقه، اعلام شده است و همه شهروندان را به جنب‌وجوش انداخته است.«مجتبی عبداللهی» شهردار جدید منطقه 20 معتقد است:

 «منطقه 20 یکی از پیچیده‌ترین و سنتی‌ترین بافت‌های مسکونی را دارد که به همان نسبت نیز مشکلات پیچده‌ای به آن تحمیل شده است و شهرداری به تنهایی و در چارچوب ضوابط و اعتبارات شهری نمی‌تواند آنها را رفع کند بنابراین جذب مشارکت‌های مردمی و  خصوصی می‌تواند گره‌های قدیمی این شهر را بگشاید.»

مجتبی عبداللهی، یکی از شهرداران جوان اما پرتجربه است که 3 سال مدیریت کل پشتیبانی شهرداری تهران و به طور همزمان یک سال مدیریت عامل خدمات رفاهی اجتماعی شهرداری تهران را بر عهده داشته است و یک سال و نیم گذشته نیز در شهرداری منطقه 7 به عنوان شهردار منطقه فعالیت داشته است. وی 22 سال سابقه مدیریتی و اجرایی دارد و قرار است تمامی تجربیات خود را برای رفع مشکلات نسبی منطقه، به کار گیرد. در این گفت‌وگو با ما همراه باشید. 

  •  با توجه به اینکه مدت کوتاهی از حضور شما در منطقه 20 می‌گذرد؛ ارزیابی‌تان از این منطقه چگونه است؟

 هر چند منطقه 20 یکی از مناطق جنوبی شهر تهران است و در گذشته کاستی‌ها و کمبودهای بسیاری را نسبت به سایر مناطق داشته است، خوشبختانه در حال حاضر در تمامی زمینه‌ها از سرانه‌های قابل توجهی برخوردار است و شعار دکتر قالیباف مبنی بر کاهش فاصله‌های مناطق جنوبی و شمالی شهر در این منطقه تحقق یافته است که این امر نشان دهنده سیاستگذاری‌های مدیران شهری و مدیریت و نظارت مسئولان شهرداری منطقه است که تمامی نیازها و کمبودهای منطقه را به خوبی شناسایی کرده و در رفع آن کوشیده‌اند. 

  • از مهم‌ترین اولویت‌های برنامه‌هایتان در منطقه بگویید؟

 طی بازدیدهای میدانی و آماری که از منطقه داشته‌ام، برنامه‌ها و اهداف خاصی را طراحی کرده‌ام که به کارگیری مشارکت بخش خصوصی، نوسازی بافت فرسوده، توسعه و رونق گردشگری، تکمیل پیاده‌راه حرم، تعریض خیابان فداییان اسلام و جاده قم و در حال حاضر از مهم‌ترین اولویت‌های اجرایی برنامه‌های سال 88 به شمار می‌رود که با توجه به بررسی‌های بیشتر در آینده به تعداد آنها افزوده خواهد شد.

 البته این اولویت‌ها مانع اجرای پروژه‌های دیگر محسوب نمی‌شود بلکه در کنار تمامی عملیات‌های عمرانی و ترافیکی و فرهنگی به دلیل پراهمیت بودن پروژه‌ها اولویت خاص برای آنها قائل هستیم. 

  •  در مورد جذب مشارکت‌های خصوصی چه طرح و برنامه‌ای دارید؟

 با توجه به موقعیت جغرافیایی، تاریخی و شرایط مذهبی منطقه، روزانه تعداد بی‌شماری از مسافران و زائران و گردشگران در این منطقه رفت و آمد دارند و به دلیل وجود شهرک‌های صنعتی در حاشیه منطقه، تردد پرتراکمی به منطقه تحمیل می‌شود و به دلیل مشکلات و کاستی‌های منطقه، اعتبارات شهرداری کفاف هزینه‌های رفاهی، تفریحی و ... را نمی‌دهد.

 بنابراین با رایزنی‌های انجام شده با کارشناسان و مشاوران سعی داریم شرایط مناسبی برای جذب مشارکت سرمایه‌گذاری خصوصی فراهم کنیم. ساکنان و افراد بومی منطقه بهترین افرادی هستند که می‌توانند در این زمینه با شهرداری تعامل و مشارکت داشته باشند.

به نظر من این روش بهترین راهکاری است که می‌تواند گره‌های منطقه را بگشاید. با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، احداث هتل و مجموعه رفاهی برای مسافران در اولویت قرار دارد که با بررسی‌های بیشتر در آینده به تعداد آنها افزوده خواهد شد. 

  •  در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران، برای توسعه و رونق گردشگری منطقه وعده‌هایی دادید. آیا برای تحقق این وعده اقدامی صورت گرفته است؟

 با توجه به آثار تاریخی موجود در منطقه، موقعیت‌های بسیاری برای جذب گردشگر وجود دارد که با بازدیدهای میدانی و رایزنی‌های انجام شده با مسئولان اداره میراث و ... توانسته‌ایم پتانسیل‌ها را شناسایی کنیم و به طور مشارکتی نقاط قوت آنها را تقویت و ضعف‌های موجود را برطرف کنیم و طی بازدیدی که با دکتر «ایازی» معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران از اماکن تاریخی منطقه داشتیم، توانستیم نظر مساعد وی را برای توسعه گردشگری در ری جلب کنیم و امیدواریم در یک پروسه کوتاه مدت بتوانیم با به کارگیری مدیریت صحیح و اعتبارات لازم، منطقه 20 را به عنوان قطب توریستی شهر تهران معرفی کنیم. 

  •  بزرگ‌ترین و مهم‌ترین معضلی که در حال حاضر منطقه را تهدید می‌کند، کدام است؟

 از آنجایی که منطقه 20 یکی از شهرهای قدیمی محسوب می‌شده، بافت مسکونی بسیار فرسوده‌ای دارد که با وجود اینکه جزو سوابق مدنیت و پیشینه تاریخی منطقه به شمار می‌رود اما یک تهدید نیز محسوب می شود. با مطالعات انجام شده در حال حاضر بیش از یک‌چهارم منطقه بافت فرسوده است که باید نوسازی شود.

  •   تاکنون برای رفع این مشکل چه راهکارهایی را اجرا کرده‌اید؟

 طبق برآورد سازمان نوسازی شهرداری تهران، 2 محله ولی‌آباد و جوانمرد قصاب در اولویت‌ نوسازی قرار گرفته‌اند که املاک فرسوده‌ای که در این محلات قرار دارند از تخفیف و تقسیط عوارض ساخت و ساز بهره‌مند می‌شوند که در سرشکن کردن هزینه‌ها بسیار مؤثر است.

 راهکار دوم طرح تجمیع پلاک‌ها است که از این طریق اهالی می‌توانند با توافق یکدیگر خانه‌های کمتر از 100 مترمربع را که در کوچه‌های کم‌عرض واقع شده است را تخریب و به صورت یک مجتمع چند طبقه احداث کنند که این موضوع علاوه بر نوسازی بافت فرسوده، مشکل کوچه‌های غیراستاندارد و کم‌عرض محلی را هم برطرف می‌کند و هزینه‌های ساخت و ساز نیز به نسبت مشارکان تعدیل می‌شود.

 اما راهکار سوم طرح خانه به خانه است که با مشارکت سرمایه‌گذاران خصوصی می‌توانیم خانه‌های کوچک و فرسوده را تملک و در ازای آن واحدهای مسکونی نوساز را در اختیار آنان قرار دهیم.

  •   در مورد طرح پیشنهادی خود برای تعریض خیابان فداییان اسلام و جاده قدیم، توضیح بیشتری بدهید.

 خیابان فداییان اسلام و جاده قدیم یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین شریان‌های ورودی و خروجی منطقه هستند که به دلیل کمبود اعتبارات شهرداری وعده توافق صاحبان املاک، تملک ملک‌های فرسوده حاشیه این خیابان‌ها به تأخیر افتاده است و باعث شده مشکلات بسیاری از قبیل فرسودگی نمای ظاهری منطقه، گره‌های ترافیکی و طولانی شدن مسیرهای دسترسی به محله‌های مرکزی، به منطقه تحمیل بشود.

بنابراین با توجه به استفاده از تجربیاتی که در منطقه 7 داشتیم، راهکاری ارائه دادیم  مبنی بر اینکه اگر هر یک از صاحبان املاک حاشیه این خیابان‌ها با رضایت خود عقب‌نشینی کنند در ازای هر 3 متر آزادسازی ملک خود، یک متر امتیاز تجاری دریافت می‌کنند که هم باعث اجرای طرح تعریض بدون نقدینگی می‌شود و از همه مهم‌تر مشکلات فرسودگی بافت‌های اصلی منطقه برطرف می‌شود. 

  •  یکی از اخباری که این روزها در میان شهروندان داغ است، خبر تخفیف 25 درصدی عوارض است، در مورد این خبر توضیح بیشتری بدهید.

 طبق مصوبات شورای اسلامی شهر تهران که به منظور تسریع آبادانی شهر، جذب مشارکت سرمایه‌گذاران خصوصی و تشویق شهروندان به ساخت و ساز، صورت گرفته است مقرر شده است، شهروندانی که تا پایان دی ماه سال جاری اقدام به درخواست صدور پروانه ساختمانی کنند و عوارض خود را به صورت نقد پرداخت کنند، شهرداری 25 درصد تخفیف عوارض به آنها می‌دهد که این مبلغ به نوعی کمک هزینه قابل توجهی برای کاهش هزینه‌های ساخت و ساز محسوب می‌شود. 

  •  سایر تخفیف‌های اعلام شده، شامل چه مواردی می‌شود؟

 شهروندانی که عوارض نوسازی و پسماند سالانه خود را تا پایان سال و به موقع پرداخت کنند از 10 درصد جایزه خوش‌حسابی بهره‌مند می‌شوند و آن دسته از مالکانی که در گذشته تقاضای صدور مجوز ساختمانی کرده بودند و قرار است در چند قسط عوارض خود را پرداخت کنند.

 اگر مبالغ باقیمانده را به طور یکجا پرداخت کنند مشمول 20 درصد تخفیف به صورت روزشمار می‌شوند و شهروندانی که تا قبل از 15 تیر ماه،‌ اسناد برگشتی داشته‌اند نیز می‌توانند با پرداخت نقدی بدهی خود از تخفیف  20 درصدی برخوردار شوند البته ناگفته نماند که دیرکرد آنها از کل تخفیف کسر می‌شود.

 به هر حال تمامی این تخفیف‌ها برای رونق ساخت و ساز و تشویق شهروندان نسبت به پرداخت بدهی‌های خود به شهرداری است که امیدواریم آنان این فرصت را غنیمت بشمارند و با پرداخت به موقع عوارض درآمدهای پایدار شهرداری را تثبیت کنند. 

  •  در حال حاضر چند درصد درآمد منطقه از طریق منابع پایدار تأمین می‌شود؟

 متأسفانه با توجه به سیاستگذاری‌های نادرستی که در گذشته در شهرداری رواج یافته است بخش قابل توجهی از درآمدها از طریق منابع پایدار مانند فروش تراکم، فروش املاک و ... تأمین می‌شود و تنها کمتر از 10 درصد درآمدها، پایدار است که با توجه به تدابیر شهردار تهران برای ارتقای درآمدهای پایدار، امیدواریم تا پایان سال شاهد تحولی در این زمینه باشیم.

  •   با توجه به مذهبی بودن منطقه، عدم  وجود پارکینگ مناسب برای خودروها یکی از دغدغه‌های مسافران و زائران محسوب می‌شود برای رفع این مشکل چه تمهیداتی در نظر دارید؟

این موضوع از نگاه مسئولان شهرداری منطقه نیز نادیده نمانده است، بنابراین پس از مطالعات انجام شده و بازدیدهای میدانی مکرر، توانسته‌ایم مکان مناسبی را برای احداث پارکینگ طبقاتی در ضلع شرقی حرم که بیشترین حجم مسافران و زائران تردد دارند، جانمایی کنیم.

اعتبار این پروژه در بودجه سال 88 تأمین شده است و بعد از طراحی نقشه و مقدمات کار شاهد شروع عمرانی پروژه خواهیم بود البته در حال حاضر با همکاری معاونت ترافیک منطقه پارکینگ‌های فصلی و موقتی را در اطراف حرم حضرت عبدالعظیم ع  طراحی کرده‌ایم که در ایام مذهبی و ملی خاص که ازدحام مسافران و زائران انبوه است، توانسته‌ایم پاسخگوی نیاز آنان باشیم و شب‌های قدر یکی از این موارد  بود که خوشبختانه با توجه به حضور میلیونی زائران توانستیم با مدیریت صحیح، پارکینگ‌هایی متناسب با ظرفیت خودروها در اختیار افراد قرار دهیم.

  •   هرچند سهم حمل و نقل عمومی منطقه تا چشم‌انداز 1404 فاصله‌ای ندارد اما با این حال برای ارتقای آن چه برنامه‌ای دارید؟

با بهره‌برداری از ساختمان معاونت حمل ونقل و ترافیک منطقه و کافی بودن فضا، شرایطی را برای حضور نمایندگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی در این ساختمان فراهم کرده‌ایم که این مجاورت فیزیکی باعث افزایش تعامل، همکاری و همفکری مسئولان حمل و نقل و ترافیک می‌شود. توسعه خطوط اتوبوسرانی، ساماندهی و احداث پایانه‌های اتوبوسرانی و تاکسیرانی برای نظم بخشیدن به نحوه جابجایی مسافران را نیز می‌توان اقدامات مناسب و غیرمستقیمی برای افزایش سهم حمل و نقل عمومی دانست.

علاوه بر آن احداث پارکینگ در اطراف ایستگاه‌های مترو جوانمردقصاب و شهرری نیز عواملی است که با ارائه تسهیلات مناسب باعث تشویق و ترغیب شهروندان به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی می‌شود. 

  •   بد نیست در کنار تمامی فعالیت‌های عمرانی و ترافیکی، اشاره‌ای هم به آخرین سرانه به ثبت رسیده فضای سبز و فضاهای ورزشی منطقه داشته باشید؟

خوشبختانه منطقه 20 یکی از سرآمدترین مناطق در تأمین سرانه فضای سبز است که با داشتن 65 مترمربع فضای سبز به ازای هر شهروند منطقه از آمار جهانی نیز سبقت گرفته است و بنا به ادعای شورایاران و مسئولان و شواهد موجود هر شهروند حداکثر در طول 5 دقیقه زمان می‌تواند به یکی از بوستان‌های منطقه دسترسی پیدا کند

 و در مورد فضاهای ورزشی نیز باید بگویم با توجه به بازدیدهایی که از منطقه داشته‌ام، تعداد زمین‌های ورزشی چمن مصنوعی، سوله‌های ورزشی بانوان و ورزشگاه‌ها تمامی نیازهای ورزشی شهروندان را به خوبی پوشش داده است و منطقه تا رسیدن به سرانه فضاهای ورزشی اعلام شده از سوی سازمان ورزش تنها چند سانتیمتر فاصله دارد که آن هم با احداث مجموعه‌های ورزشی سونا و استخر، تأمین خواهد شد. 

  •  فکر می‌کنید اقدامات فرهنگی انجام شده در منطقه پاسخگوی نیاز اجتماعی و فرهنگی شهروندان است؟

 با توجه به اینکه نیازهای اجتماعی و فرهنگی فراگیر و چند بعدی هستند نمی‌توان با قاطعیت گفت که فعالیت‌های انجام شده در این زمینه کافی است اما احداث 11 سرای محله با کارکردی 7 وجهی که تمامی نیازهای آموزشی و فرهنگی و تفریحی شهروندان را پوشش می‌دهد،

احداث خانه‌های فرهنگ، خانه‌های سلامت و تکمیل مجتمع سینمایی راگا و مجموعه فرهنگی طغرل می‌توان ادعا کرد که تا حد قابل توجهی به نیاز شهروندان پاسخ داده شده است و از آنجایی که تمامی اقدامات ما بر اساس پیوست اجتماعی صورت گرفته است، توانسته‌ایم امکاناتی مطابق نیاز شهروندان و متناسب با پراکندگی جمعیت را ارائه دهیم. 

  •  در خصوص تکریم ارباب رجوع، منطقه 20 رتبه قابل ملاحظه‌ای را کسب کرده است در مورد آن توضیح بدهید؟

 با تشکیل ستاد تکریم ارباب رجوع، تمامی مناطق ملزم به رعایت این موضوع هستند و منطقه 20 نیز با پیشرفت چشمگیری که در این زمینه داشته، توانسته رتبه خوبی را کسب کند که اطلاع‌رسانی حوزه‌ها در طبقات، فراهم کردن شرایط پذیرایی ارباب رجوع، تشکیل مرکز مشاوره شهروندی و... از مهم‌ترین آیتم‌های این پیشرفت محسوب می‌شود.

  •    دومین پروژه مجموعه ورزش‌های آبی 

 «بهنام ابوالقاسم‌پور» مسئول واحد تربیت بدنی شهرداری منطقه از احداث دومین پروژه ورزش‌های آبی خبر داد. وی با اشاره به سرانه فضاهای ورزشی منطقه گفت: «خوشبختانه در تمامی زمینه‌های ورزشی توانسته‌ایم شرایط مناسبی را برای توسعه و رونق رشته‌های ورزشی فراهم کنیم اما هنوز منطقه از نظر مجموعه استخر و سونا دچار کمبود است.

 بنابراین به منظور پاسخ به تقاضای شهروندان، یک مجموعه استخر و سونا ورزشگاه مدرس احداث می‌شود.» عملیات اجرایی این مجموعه با زیربنای 2 هزار مترمربع در سال گذشته آغاز شده و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی پروژه بیش از 30 درصد انجام شده است.

 «ابوالقاسم‌پور» افزود: «علاوه بر توجه  به سرعت ساخت و ساز پروژه سعی شده است از جدیدترین و بهترین تجهیزات ساختمانی استفاده شود و با توجه به طراحی‌های انجام شده و عملیات عمرانی پروژه، پیش‌بینی می‌شود تا نیمه سال آینده شاهد بهره‌برداری آن باشیم.»

 ورزشگاه مدرس، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین ورزشگاه‌های منطقه است که از سوی شهرداری احداث شده است و هر ساله با توجه به درخواست اهالی و نیاز ورزشکاران بخش‌های آن توسعه می‌یابد.

 این ورزشگاه در نزدیکی ایستگاه مترو شهرری قرار دارد و از امکاناتی همچون زمین چمن، سالن چند منظوره، زمین اسکیت، مدرسه فوتبال، سکوی تماشاچیان، پیست دو ومیدانی و دوچرخه‌سواری و... بهره‌مند است و احداث استخر و سونا در کنار این ورزشگاه می‌تواند علاوه بر رساندن سرانه فضاهای ورزشی منطقه به حد استاندارد، این مجموعه را به یکی از مجهز‌ترین ورزشگاه‌های شهر تهران مبدل سازد. 

همشهری محله - 20

کد خبر 91356

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز