به گزارش همشهریآنلاین، شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: فرسودگی تاکسیها به عنوان ناوگان حمل و نقل عمومی منجر به آلودگی هوا و به نوعی عاملی برای به خطر افتادن ایمنی مسافر در خودرو محسوب میشود؛ از سوی دیگر وجود تاکسیهای فرسوده، هزینه مضاعفی را به راننده تحمیل می کند چرا که میزان مصرف سوخت در تاکسی فرسوده بسیار بیشتر از یک خودروی جدید است.
به گفته وی، در حوزه نوسازی که از اولویتهای اول حوزه حمل و نقل به شمار میرود، چندین اتفاق در سال جاری رقم خورد؛ یکی اینکه از ابتدای سال مبلغ وامها و تسهیلاتی را که به متقاضیان در واقع نوسازی اختصاص داده شد تقریبا ۲ برابر شده است.
وی ادامه داد: در حوزه غیر برقی یک هزار و ۴۰۰ دستگاه تاکسی از ابتدای سال تا به امروز به دست متقاضیان رسیده و با نرخ رشد ۱۸ درصدی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته مواجه بوده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران یادآور شد: امسال تعداد خودروهایی که در سبد نوسازی قرار گرفته از یک خودرو به چهار خودرو افزایش پیدا کرد؛ یعنی راننده تاکسی برای نوسازی خودروی خود امکان انتخاب دارد.
مالکی گفت: در کنار استفاده از ظرفیت و پتانسیل شرکتهای خودروساز داخلی امروز ۱۷۲ دستگاه تاکسی برقی در شهر تهران فعالیت میکند؛ ازظرفیت یکی از شرکتهای خودروساز داخلی استفاده شد و به غیر از توافقنامههای بین شهرداری و وزارت صمت، خود شهرداری تهران هم نسبت به واردات خودرو اقدام کرد و ۲۷ هزار تاکسی برقی قرار است در عرصه خدمتی وارد ناوگان حملونقل عمومی تهران شوند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: تا به امروز با ورود بیش از یک هزار دستگاه تاکسی برقی به کشور، مراحل ترخیص آنها انجام شده و هم اکنون در مرحله تعیین مدل مالی برای واگذاری هستیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اضافه کرد: اولویت نوسازی برقی با واگذاری به رانندگان تاکسی فرسوده است؛ در واگذاری تاکسیهای برقی پس از ۱۷۲ دستگاه هم ایجاد زیرساختهای شارژ بود که تاکنون در ۱۷جایگاه ۷۴ نازل شارژ فعال شده است.
وی ادامه داد: ۵۹ پایانه در سطح شهر تهران فعالیت دارد که ۴۴ پایانه مسقفسازی انجام شده و شرایط استفاده و زمان انتظار مسافر در پایانه به گونهای در نظر گرفته شده که شرایط بسیار سخت نباشد. بازنگری خطوط در سازمان تاکسیرانی شهر تهران از ابتدای سال شروع شده به گونهای که ۲۴ خط بازنگری شد. بعضی از خطوط حذف و برخی تغییر مسیر برای آنها داده شد.
به گفته مالکی، در کنار این موضوع یکسری از تاکسیهای غیرفعال را که تقریبا تعداد آنها به بیش از ۶ هزار دستگاه میرسید در کمتر از چهار تا پنج ماه گذشته به عرصه خدمتی برگردانده شد و این اتفاق بسیار خوبی در حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت بود. همچنین بخشی از کمبودها در خطوط تاکسیرانی از این طریق جبران شد و این تاکسیها دوباره وارد ناوگان شده و در واقع تمدید پروانه برای آنها اتفاق افتاد و اکنون در خطوط تاکسیرانی در تهران در حال فعالیت هستند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: ۸۰ هزار دستگاه تاکسی در تهران فعالیت دارد که بیش از نیمی از آنها فرسوده و تعدادی دیگر هم در مرز فرسودگی است. البته این وضعیت در کل کشور قابل رویت است یعنی از حدود ۳۰۰ هزار دستگاه تاکسی که در شهرهای مختلف کشور فعالیت میکنند بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه وضعیت مناسبی ندارند یا دچار فرسودگی هستند.
وی به سهم ۱۸ درصدی تاکسیها در حمل و نقل عمومی پایتخت اشاره کرد و گفت: براساس آمارهای موجود سه میلیون و ۵۰۰ هزار سفر در این کلانشهر انجام میشود.
مالکی در پاسخ به این سوال که تاکسیها چه میزان در آلودگی هوای تهران تاثیرگذار است، اظهار کرد: آلودگی هوا در پایتخت به عوامل مختلفی بستگی دارد اما با توجه به آمار و ارقام باید گفت که منابع متحرک سهم بسزایی در آلودگی هوا دارند، البته در پژوهشها در انتشار کربن و گازهای گلخانهای، تاکسیها نیز نقش دارند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به روند برقیسازی خودروهای تاکسی برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانهای افزود: یکی از شاخصهای توسعهیافتگی در کشورهای پیشرفته وضعیت حمل و نقل است و این حوزه تاثیر بالایی در میزان آلودگی هوا دارد به طوری که متخصصان محیط زیست معتقد هستند باید به سمت حمل و نقل پایدار رفت و با برقیسازی نیز این مشکل حل شده است. حمل و نقل پایدار شاخصهایی مانند استفاده ناوگان با سوخت پاک، ایمن و فراهم بودن زیر ساخت و برقیسازی است.
وی با اشاره به اقدامات این سازمان یادآور شد: بازنگری خطوط تاکسیرانی براساس میزان سفر در دستور کار قرار گرفته است و بسیاری از خطوط پُر سفر شناسایی شده و در حال تغییر برخی از خطوط تاکسیرانی در تهران هستیم.
نظر شما