حسن حیدری: رقابت‌های این هفته فوتبال اروپا رویارویی تیم‌های بزرگ قاره است.

در حال حاضر تیم‌های شالکه در آلمان، منچستر در انگلیس، بارسلونا در اسپانیا، اینتر در ایتالیا و لیون در فرانسه در صدر جدول کشورهای معتبر این قاره قرار دارند.

با نزدیک شدن به پایان سال میلادی، فوتبال اروپا نیز در بیشتر کشورها به‌جز انگلیس به تعطیلات می‌رود. انگلیس تنها کشوری است که در تعطیلات کریسمس نیز بازی‌های آن دنبال می‌شود. هم‌اکنون در این کشور چلسی و منچستر یونایتد برای قهرمانی دورخیز کرده‌اند؛ اگرچه آرسنال نیز نیم‌نگاهی به صدر جدول دارد و در این میان پورت‌موث نیز قدرت‌نمایی می‌کند.

طوفان چلسی در اولدترافورد

بازی‌های این هفته لیگ برتر تحت شعاع دیدار تیم‌های منچستر یونایتد و چلسی قرار دارد.
منچستر در پایان هفته سیزدهم اقتدار خود را در صدر جدول حفظ کرد و با پیروزی مقابل شفیلد یونایتد که با درخشش وین رونی توأم بود همچنان قدرت خود را به رخ حریفان می‌کشد.

از سال  2000 تاکنون تیم‌های منچستر یونایتد 12 بار به مصاف چلسی رفته است که در مجموع 5 بار چلسی به پیروزی رسیده است، 3 بار منچستر یونایتد فاتح بازی شده و 4 بار نیز به تساوی رسیده‌اند. آخرین پیروزی  چلسی د ر اولدترافورد نیز به سال  2005  برمی‌گردد که یاران مورینو با گلهای تیاگو، گودیانسن و جوکول مقابل تنها گل ون نیستلروی به پیروزی رسیدند.


چلسی در حال حاضر با 31 امتیاز در مکان دوم جدول ایستاده است. منچستر یونایتد در این فصل با مجموعه‌ای کم‌نظیر همچنان مدعی قهرمانی است. این تیم در  6 بازی خانگی خود تاکنون تنها یک بار شکست خورده است. از سوی دیگر چلسی در بازی‌های خارج از خانه تاکنون دوبار شکست خورده است.

در این بازی جدال دو مهاجم سرشناس لیگ برتر نیز در دو سوی  میدان جذاب خواهد بود. دروگبا تاکنون در لیگ برتر  8 گل به ثمر رسانده است و رونی نیز با 7 گل زده در رتبه دوم قرار دارد.

منچستر یونایتد در لیگ برتر با  6 گل خورده بهترین خط دفاع جزیره را در اختیار دارد. این دیدار فردا در اولدترافورد برگزار می‌شود. در بازی‌های امروز آرسنال که هنوز به انسجام فصول گذشته نرسیده، هفته پیش در دقایق پایانی برابر نیوکاسل بازی را به تساوی کشاند تا از یک شکست حتمی رهایی یابد.

 این تیم در حال حاضر با  22  امتیاز در مکان چهارم جدول ایستاده است. آرسنال شنبه چهارم آذر در بولتون به مصاف حریف می‌رود. این تیم تاکنون در 5 بازی خانگی دوبار بازی را به حریفان واگذار کرده و در سه بازی به پیروزی رسیده است.

 علی‌رغم حضور آندرانیک تیموریان در تیم بولتون بعید به نظر می‌رسد او در ترکیب اصلی این تیم قرار گیرد. در سایر بازی‌های این روز آستون ویلا با میدلزبرو، چارلتون با اورتون، فولام با ردینگ، لیورپول با منچسترسیتی و وستهام با شفیلد یونایتد دیدار می‌کند.

در بازی‌های روز یکشنبه پنجم آذر نیز نیوکاسل در سنت جیمز پارک با پورت‌موث و در وایت‌هارت لین نیز تاتنهام با ویگان مصاف می‌دهد. نیوکاسل در این دوره در شرایط بحرانی قرار دارد و با گلن رودر سرمربی این فصل خود هنوز به ثبات نرسیده است.

پایان اقتدار بایرن مونیخ

تیم فوتبال بایرن مونیخ که در 17 دوره گذشته بوندس لیگا از سال 1990، 9 بار فاتح این رقابت‌ها شد امسال از سوی رقیبانی چون شالکه و وردربرمن به‌طور جدی تهدید می‌شود.

 به نظر می‌رسد در این فصل اقتدار بایرن در عرصه بوندس لیگا به پایان رسیده و باید در انتظار قهرمان جدیدی از این کشور بود. بدترین نتیجه بایرن مونیخ در سالهای گذشته به سال  1992  برمی‌گردد که این تیم مقام دهم را به‌دست آورد.

بایرن مونیخ در هفته سیزدهم اگرچه دو بر یک اشتوتگارت را مغلوب کرد اما به‌واسطه نتایج ضعیف هفته‌های گذشته که شامل  4 شکست و 2 مساوی می‌شود همچنان در رتبه چهارم بوندس‌لیگا جای دارد.

بایرن مونیخ این هفته به تمال آلمان سفر کرده تا شنبه 4 آذر در ورزشگاه AOL هامبورگ مقابل تیم فوتبال این شهر قرار گیرد. البته اوضاع هامبورگ بسیار بدتر از بایرن مونیخ می‌باشد. این تیم در سیزده بازی قبلی خود تنها یک بار به پیروزی رسیده و با یازده امتیاز در منطقه قرمز جدول گام برمی‌دارد. علی‌رغم این شرایط مدیریت هامبورگ به‌طور جدی از توماس دال حمایت می‌کند.

در این بازی مهدوی‌کیا به ترکیب اصلی هامبورگ برمی‌گردد. اما حضور علی کریمی دور از ذهن است. بایرن مونیخ در این بازی از لوکاس پودولسکی و لوسیو در خطوط دفاع و حمله سود خواهد برد.

 از سال 2000 تاکنون تیم‌های بایرن مونیخ و هامبورگ 12  بار با هم روبه‌رو شده‌اند که  7بار بایرن مونیخ و 2 بار هامبورگ به پیروزی رسیده‌اند و  3 بازی  نیز با تساوی به پایان رسیده است.

آخرین پیروزی بایرن مونیخ در ورزشگاه AOL به سال  2004 برمی‌گردد که بایرن با گلهای بالاک و دایسلر به پیروزی دو بر صفر رسید. در آن بازی مهدوی‌کیا در ترکیب هامبورگ غایب بود  اما وحید هاشمیان که در آن سال عضو بایرن مونیخ بود یک نیمه به جای مکای وارد زمین شد.

در بازی‌های هفته چهاردهم شالکه روز گذشته در خانه مقابل بوخوم به برتری رسید تا با 29 امتیاز به صدرنشینی خود ادامه دهد. شالکه از سال  1992 تاکنون در بوندس لیگا به مقام قهرمانی نرسیده و تنها  2 بار در سالهای 2001  و 2005  به مقام دوم دست یافته است.

 شالکه تاکنون  7 بار قهرمان آلمان شده است. رهبری تیم شالکه برعهده  میرکواسلومکا  39 ساله است که توانسته این تیم را در دور جدید به خوبی هدایت کند. وردربرمن این هفته میزبان تیم آرمینیا بیلفلد است.

شاید برای این تیم بهترین شرایط برای قهرمانی مهیا شده زیرا بایرن- اصلی‌ترین شانس قهرمانی در این دوره- بسیار ضعیف ظاهر و دور از انتظار بازی می‌کند و هیچ نشانی از اقتدار گذشته را ندارد. وردربرمن از سال  1990  تاکنون دوبار در سالهای  2004  و 93 فاتح بوندس‌لیگا شده است. با این دو جام افتخارات وردربرمن به  4 قهرمانی افزایش یافته است.

وردربرمن اگر هفته پیش مقابل آخن متوقف نمی‌شد اکنون امتیازش با شالکه برابر بود.در حال حاضر این تیم با 24 امتیاز در مکان دوم قرار دارد.

وردربرمن با داشتن بازیکنان برجسته‌ای چون میروسلاوکلوزه، دیه‌گو، پانتلیچ و... یکی از بخت‌های اصلی قهرمانی است. تیم‌های آرمینیا بیلفلد و وردربرمن از سال 1984 تاکنون 14 بار با هم روبرو شده‌اند که تاکنون 8 بار وردربرمن پیروز شده، آرمینیا بیلفلد 4 بار حریف را شکست داده و 2 بازی نیز با تساوی خاتمه یافته است.

در سایر بازی‌های شنبه در برلین، هرتا میزبان آلمینا آخن است. فالکو گوتز سرمربی هرتابرلین این تیم را در سالجاری همواره در بالای جدول نگه داشته تا کارنامه قابل قبولی داشته باشد.

هانوفر در خانه با وحید هاشمیان به دیدار مانیتز می‌رود. هانوفر بعد از پیروزی هفته پیش مقابل بروسیا مونشن گلادباخ خود را بازیافته و در راه پیشروی به سوی میانه جدول است.
اینتراخت فرانکفورت با بروسیا دورتموند و ولفسنبورگ با نورنبرگ دو بازی دیگر روز شنبه است.

 در بازی‌های یکشنبه نیز لورکوزن با انرژی کوتبوس دیدار می‌کند. این دو تیم در جدول رده‌بندی در همسایگی یکدیگر قرار دارند.اشتوتگارت نیز در ورزشگاه گوتلیب دایملر به مصاف بروسیا مونشن گلادباخ می‌رود. اشتوتگارت بعد از باخت مقابل بایرن صدرنشینی را از دست داد و به رتبه سوم سقوط کرد. اشتوتگارت در بازی‌های خانگی تاکنون دو بار شکست خورده و تنها سه بار به پیروزی رسیده است.

بازگشت مورینتس به برنابئو

بارسلونا بار دیگر صدر جدول را از آن خود کرده تا با کنار زدن سویل 26 امتیازی ‌شود.بارسلونا، شنبه در نیوکمپ میزبان ویارئال است تا به صدرنشینی خود در جدول تداوم بخشد. ریکارد در این بازی همچنان لیونل مسی و ساموئول اتوئو  را به دلیل آسیب‌دیدگی در اختیار ندارد.

رونالدینهو بعد از اینکه در آغاز فصل نمایش زیبای را از خود بروز نداد بتدریج به روزهای اوجش نزدیک می‌شود. در همین رابطه کارلوس یویول کاپیتان بارسلونا گفت: نباید به رونالدینهو فشار زیادی وارد آورد و از او توقع بیجا داشت.

 در حالی که اتوئو، ساویولا و مسی همگی مصدوم بوده و خط حمله بارسا تضعیف شده بود تمام فشارهای بر دوش رونالدینهو بود مسئولیت‌ گلزنی به او واگذار شده بود. یویل در این باره ادامه داد: رونالدینهو بهترین بازیکن دنیای فوتبال است، اما این دلیل نمی‌شود که تمام فشارها و مسئولیت‌ها را بر گردن او بنهیم.

رونالدینهو در حال حاضر با 8 گل در رتبه دوم جدول گلزنان لالیگا قرار دارد. فردریک کانوت از سویل با 9 کل بهترین گلزن لالیگاست. یکشنبه نیز در سانتیاگو برنابئو تیم رئال مادرید میزبان والنسیاست. حضور دوباره فرناندو مورینتس در تقابل با باشگاه سابقش رئال مادرید دیدنی خواهد بود.

رئال مادرید هم‌اکنون در جایگاه سوم جدول 3 امتیاز با بارسلونا در صدر فاصله دارد. با توجه به نتایج تیم‌های بارسلونا و رئال مادرید به نظر می‌رسد این دو تیم بخت‌های قهرمانی در این فصل لالیگا هستند. 

در جدول رده‌بندی لالیگا سویل نیز تیم دوم جدول است که یکشنبه در باسک به مصاف آتلتیکو بیلبائو می‌رود.در حال حاضر تیم‌های اوساسونا، جیمناستیک و سوسیه‌داد در انتهای جدول در شرایط بدی قرار دارند.

لیون همچنان بدون رقیب

در فرانسه نیز لیون بدون تهدیدکننده جدی با 37 امتیاز به سوی قهرمانی ششم خود در لاشامپیونه است. لیون این هفته به مصاف اوسر  می‌رود.  مارسی نیز بعد از نتایج ضعیف به رتبه ششم سقوط کرد تا اقتدار آغاز فصل خود را از دست بدهد. این تیم علیرغم پیروزی هفته پیش برابر والنسین 23 امتیازی شد. هم‌اکنون در فرانسه لیل، لانس، نانسی با 25 امتیاز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

کد خبر 9152

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز