همشهری- زینب زینال زاده: افزایش سرانه های رفاهی، خدماتی، ورزشی و .... با هدف بهبود کیفیت زندگی پایتخت نشینان در دستور کار مدیریت شهری این دوره قرار گرفته است. در راستای همین رویکرد پروژه مسیر یپاده راه ۴۷ کیلومتری با عنوان «مسیر زندگی» در منطقه ۲ عملیاتی شده و آن طور که عبدالمطهر محمد خانی سخنگوی شهرداری تهران در ششمین نشست خبری خود با خبرنگاران عنوان کرده: «این پروژه یک اتفاق خوب و جذاب در تهران است که پایتخت نشینان می توانند تفریح در یک مسیر زیبا را تجربه کنند.» این مقام مسئول در ادامه نشست خود با اصحاب رسانه اقدامات مدیریت شهری دوره ششم در حوزه حمل و نقل، فنی و عمران و ... را تشریح کرد که در ادامه می خوانید.
عدم تحقق پروژه در دوره قبل
شبکه پیاده راه مسیر زندگی پروژه ای بود که در ادوار گذشته هم مطرح شد اما پیگیری جدی صورت نگرفت و محقق نشد. در این دوره پروژه توسط مدیریت شهری پیگیری و فاز اول آن با عنوان «مسیر زندگی» در منطقه ۲ عملیاتی شد.
نقطه اتصال ۴ بوستان
مسیر زندگی یک شبکه پیاده راهی ۴۷ کیلومتر است که نقطه اتصال ۴ بوستان فدک، ۱۳ هکتاری، پردیسان و نهج البلاغه محسوب می شود. این مسیر هیچ تقاطعی با معابر و خیابان ها و گذرگاههای خودرویی ندارد و از طریق نصب پل های سبک روی بزرگراهها بوستان ها به هم متصل می شوند.
توسعه مسیر زندگی تا ۸۰ کیلومتر
پروژه پیاده راه مسیر زندگی یک شبکه جدیدی از مسیرهای تهران است که فاز اول آن ۴۷ کیلومتر و در فازهای دوم و سوم به ۸۰ کیلومتر توسعه می یابد. شهروندان از خیابان ایران زمین در منطقه ۲ وارد مسیر می شوند و در نهایت به بوستان نهج البلاغه نزدیک میدان پونک در منطقه ۵ می رسند.
تکمیل پروژه، بهار سال آینده
فاز اول شبکه پیاده راهی مسیر زندگی بهمن افتتاح می شود. با بهره برداری از فاز دوم در اسفند ماه طول این شبکه به ۶۰ کیلومتر می رسد. بهار سال آینده پروژه مسیر زندگی به طول کامل تکمیل و طول این شبکه پیاده راهی به ۸۰ کیلومتر خواهد رسید.
واگن های مترو ،توافق دولت ها
قرارداد واگن های مترو مسئله ای بین دولت های ایران و چین است. در مسیر برقراری خط اعتباری بین ایران و چین، یکی از توافقات تأمین ۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه واگن برای کلانشهرهای ایران بود که براساس تصمیم وزارت کشور مقرر شد ۵۰ درصد واگن ها به تهران اختصاص داده شود.
ترک فعل دوره قبل
یکی از اهداف اصلی سفر اول شهردار تهران به چین پیگیری تفاهم تامین واگن بود که در ۴ سال دوره قبل مدیریت شهری کاملا کنار گذاشته شده بود. در واقع این مصداق ترک فعل است و باید مدیران گذشته در خصوص عدم پیگیری واردات واگن ها پاسخگو باشند.
تامین پیش پرداخت با کمک بانک شهر
شهرداری بابت درکی که از شرایط دولت سیزدهم و چهاردهم داشت، ۹.۷ درصد از پیش پرداخت ۱۵ درصدی قرارداد تامین واگن چینی را با کمک بانک شهر انجام داد و حدود ۵ درصد از آن همچنان باقی مانده است. علاوه بر شهرداری، دولت هم در قالب وزارت امور خارجه، پیگیر موضوع است.
کاهش هزینه ها با توسعه حمل و نقل
حمل و نقل عمومی متعلق به اقشار ضعیف جامعه است و اگر در مجموعه مدیریت شهری وظیفه ای داشته باشیم، قطعا یکی از آنها توسعه حمل و نقل انبوهبر از جمله مترو است. چرا که توسعه این ناوگان به کاهش هزینه های زندگی مردم کمک می کند.
حل مشکلات با وفاق دولت و شهرداری
وفاق بین دولت و شهرداری برای حل مشکلات مردم وجود دارد و اصلا از تحقق قراردادهای چین و ورود ناوگان مانند واگن و ... ناامید نیستیم و تلاش می کنیم تا مسائل و چالش های ایجاد شده، برطرف شود. در این میان مشکلات دولت را هم درک می کنیم و پیگیری های لازم را انجام می دهیم.
تلاش شهرداری برای کاهش ترافیک
ترافیک مسئله ای فراتر از شهرداری تهران است و البته شهرداری وظایف مشخصی در این زمینه دارد. در گسترش حمل و نقل عمومی، پیگیر رفع کمبودها هستیم. چرا که با توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، استفاده از وسایل شخصی کم و ترافیک کاهش می یابد.
تکمیل محورهای بزرگراهی
افتتاح آزادراه شهید شوشتری به صورت کامل؛ تا ۵ درصد از ترافیک شرق تهران و یک درصد از ترافیک کل شهر را کاهش می دهد. اتصال بزرگراه یادگار امام(ره) به بزرگراه فتح نیز به کاهش ترافیک کمک خواهد کرد. فرهنگسازی هم در راستای کاهش ترافیک توسط معاونت اجتماعی در حال پیگیری است.
ملاحظات دولت در تخصیص ارز
دولت، حداکثر همراهی در قرارداهای چین داشته است. البته ملاحظاتی در تخصیص ارز وجود دارد.. از این رو پیش پرداخت ها باید هر چه سریع تر کارسازی و انجام شود و امیدواریم با همراهی دولت این اتفاق هر چه زودتر صورت گیرد.
جذب نیروی متخصص و جوان
فرایند جذب در شهرداری کاملاً شفاف است و گزارشات موردی و منظمی به رئیس شورا ارائه می شود. مسئله انتخاب و گزینش مناسب هم در جذب نخبگان وجود دارد که در لیست ۵۸ نفری اعلام شده توسط عضو شورای شهر تهران، افراد از بهترین دانشگاه ها و رشته های مرتبط بوده است.
طی شدن روال قانونی در پاساژ علاء الدین
اخطارهایی به مالک پاساژ علاء الدین داده شده و اشکالات آن کاملاً جدی است. بخشی از مسائل مربوط به مباحث آتشی نشانی و بخشی هم ایمن سازه است. البته تامین پارکینگ هم در خصوص این ساختمان مطرح است. شهرداری اصرار دارد که مالک باید روال قانونی را طی کند و پایان کار بگیرد.
عمل به تکالیف در حوزه مسکن
شهرداری تهران در حوزه مسکن وظایفی دارد و عمده آنها در حوزه تسهیلگری است. شهرداری به تمام تکالیف خود در این زمینه از جمله نوسازی بافت فرسوده، همکاری با نهادهای دیگر برای ساخت مسکن و توجه به تصویب طرح های موضعی در کمیسیون ماده ۵ عمل کرده است.
احیای محله نفرآباد
نفرآباد یکی از پروژه های مهم احیای بافت فرسوده محسوب می شود. اکنون در این محله شرایطی فراهم شده و سرانه های مختلف با حضور سرمایه گذاران در حال ایجاد است. همچنین با حضور سرمایه گذاران حوزه مسکن شرایط ساخت و ساز تسهیل خواهد شد.
ساخت و ساز در بافت های فرسوده
به نظر می رسد که ساخت و ساز باید در بافت فرسوده صورت گیرد و آبادانی شهر باید با حضور داوطلبانه شهروندان انجام شود. شهرداری طی ۳ سال به سمت نوسازی بافت فرسوده با ارائه بسته های تشویقی حرکت کرده است. با افزایش صدور پروانه ساختمانی از مسیر نزولی و رکود شدید در ساخت و ساز خارج شده ایم.
تهران گردی مجازی
سازمان فاوا اقدامات تحولی خوبی را انجام می دهد که یکی از این اقدامات اجرای سامانه تهران مجازی است. به صورت پایلوت این طرح در منطقه تفریحی عباس آباد اجرا و شهروندان می توانند تهران گردی مجازی را تجربه کنند. همچنین اطلاعات در سامانه تهران مجازی به روز رسانی می شود.
فرصتی برای خدمت رسانی
در رابطه با تغییر مدت زمان فعالیت شوراهای شهر، مسیری در کمیسیون شوراها طی شده و قرار است در صحن مطرح شود. مدیریت شهری مدت فعالیت خود را همین ۴ سال می داند و اولویت این است که خدمات رسانی به بهترین شکل صورت گیرد. اگر هم زمان تمدید شود، آن را فرصتی برای خدمات رسانی غنیمت می دانیم.
نظر شما