به گزارش همشهریآنلاین، فاطمه کریمی، شرایط وارونگی دما (اینورژن) در ماههای سرد سال را مهمترین دلیل افزایش ذرات معلق PM۲.۵ اعلام کرد و افزود: بررسیها نشان میدهند که در ماههای سرد سال و شرایط وارونگی دما به ویژه در کلانشهرها، نسبت ذرات معلق PM۲.۵ نسبت به سایر ذرات معلق افزایش مییابد.
وی با اشاره به اینکه این پدیده به دلیل پایداری و تجمع آلایندهها در لایههای پایینی جوّ رخ میدهد و بخش مهمی از ذرات معلق ریز را ذرات ثانویه تشکیل میدهند که مستقیماً از منبع تولید آلودگی مانند اگزوز خودروها تولید نشده، بلکه بر اثر واکنشهای شیمیایی میان گازهای آلاینده مانند اکسیدهای نیتروژن و گوگرد در جوّ تشکیل میشوند، اظهار کرد: این ذرات به دلیل ترکیبات شیمیایی و اندازه ریز، نسبت به ذرات اولیه، خطرناکتر بوده و به دلیل اندازه کوچک عمدتاً ریزتر از PM۲.۵ میتوانند مدت زمان بیشتری در جوّ باقی بمانند و در نتیجه، تأثیرات منفی بیشتری بر روی کیفیت هوا و سلامت عمومی داشته باشند.
کریمی با بیان اینکه در زمان وقوع طوفانهای گرد و غبار که عمدتاً در ماههای گرم و خشک سال رُخ میدهند، نسبت ذرات معلق PM۱۰ و بالاتر در هوا به شکل چشمگیری افزایش مییابد، تصریح کرد: این ذرات که یکی از منابع اصلی آنها، خاک و مواد معدنی سطح زمین است، اغلب توسط بادهای شدید منتقل شده و به دلیل اندازه درشت، به سرعت تهنشین میشوند و در مجموع، با توجه به منشأ و طول مدت زمان ماندگاری، تأثیرات بهداشتی و سلامتی این ذرات نسبت به ذرات معلق PM۲.۵ کمتر است.
وی با اشاره به اینکه مطالعات متعددی در خصوص نسبت ذرات معلق PM۲.۵ به PM۱۰ در کشورهای مختلف جهان از طریق بررسی تغییرات زمانی و مکانی این نسبت در ایستگاههای سنجش آلودگی هوا انجام شده است، اظهار کرد: این نسبت که اغلب به عنوان شاخصی برای توصیف ترکیب ذرات معلق در هوا استفاده میشود، میتواند بر اساس منطقه جغرافیایی، شرایط آب و هوایی، منابع انتشار و فصول سال، متفاوت باشد.
کریمی با بیان اینکه علاوه بر این روش، استفاده از مدلسازی و آنالیز شیمیایی ذرات میتواند اطلاعات مفیدی از منبع تولید ذرات، اجزای متشکله و پیشبینی اثرات آن بر سلامت و محیط زیست فراهم سازد، تصریح کرد: با توجه به شرایط حاکم بر شهر تهران از منظر وضعیت نامطلوب آلاینده ذرات معلق PM۲.۵ و همچنین، سهم بالای این آلاینده نسبت به سایر ذرات معلق به ویژه در ماههای سرد سال، مطالعات این حوزه به منظور تحلیل و شناسایی منابع آلودگی، توسعه سیاستها و اقدامات برای بهبود کیفیت هوا و کاهش اثرات مخرب آن، بسیار مفید و مؤثر است.
سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوا در مورد راهکارهای اجرایی کاهش آلاینده به ویژه در فصل سرد سال، خاطرنشان کرد: انجام روشهای کنترلی نظیر جدی گرفتن معاینه فنی برای تمام وسایل نقلیه اعم از سواری، موتورسیکلت و دیزل، اِعمال محدودیت تردد برای خودروهای بیشآلاینده و فرسوده، گسترش حمل و نقل پاک و کمآلاینده با محور توسعه وسایل نقلیه برقی، افزایش مطلوبیت استفاده از حمل و نقل عمومی و عدم استفاده از سوختهای کمکیفیت در صنایع، در کاهش انتشار آلایندهها در این ایام مؤثر خواهد بود.
نظر شما