سطرهایی از این شماره:
جستوجوی حقیقت بر درگاه آکادمی، علوم انسانی، حوزههای متعددی را شامل میشود. وقتی قرار است بنشینیم و بسنجیم که مثلا در یک حوزه خاص چه داریم و چه راهی را باید بپیماییم، مولفهها و معیارهای متفاوتی وسط میآید. باید بررسی کرد که هریک از این مولفهها در چه وضعی هستند و تا اوضاع مطلوب چه میزان فاصله دارند. در حیطه این علوم، یکی از مهمترین مولفهها آموزش است. باید بررسی کرد: استادان و صاحبنظران یک علم در انتقال مفاهیم و قواعد آن، چهقدر موفق بودهاند، از چه روشهایی بهره بردهاند و از این قسم مباحث...
عنوانهایی از این شماره:
آموزههای انتظار/ نگاهی به همایش «دکترین مهدویت» / فرشته موسوی
حتی از هزارماه/ ابنعربیشبقدر را بر بستریازسنتتأویلدر اسلام میخواند/ سهند صادقی بهمنی
وجود پیشینی امام/امام پیش ازآفرینش موجودات وجود داشته است/دکتر محمدعلی امیرمعزی/ علیرضا رضایت
اعتماد به تحلیل/ به باوردکتراعتماد،درفلسفهتحلیلی، هنوز یک پژوهشکاربردی پدید نیامده است/ سیدمهدی پاکنهاد
فلسفه حساس/ در فلسفه روس کمتر شاهد شکلگیری سیستماتیک نظری
ودهایم/آلکسی لوسف/ ترجمه: سید مازیار کمالی
محاکمه متافیزیک/ متافیزیک را نمیتوان به فراموشی سپرد/ پیتر تراونی/ ترجمه: سیدمجیدکمالی
ابرهای ایدئالیسم/ شکلگیری ایدئالیسم آلمانی پاسخ به بحرانی بود که در دل روشنگری پدید آمد/ سیدامین موسوی
شکاف روشنگر حقیقت/ فیلسوفان روشنگری در نگاه خود به حقیقت، معیارهای تازهای را لحاظ کردند/ مهدی ساعتچی
تصویر منطق جهان/ ویتگنشتاین با ارائه نظریه تصویری زبان در رساله، به جهان، تعریفی منطقی داد/ نواب مقربی
متکلم ترجمه/ آکوئیناس امکان تجربه حسی - بشری را وارد الهیات مسیحی کرد/ احمد اشرافی
اسطوره ایرانی/ ناخودآگاه جمعی ایرانیان در اسطوره تبلور یافتهاست/ احسان پویا
مصرف توده/ تودهها درگیر روالی هستند بهنام مصرف زبان/ ژان بودریار/ ترجمه: روناک رضایی
پراکسیس هنر/ هیچ راهی برای متمایزکردن تجربه زیباشناختی از دیگر تجارب
جودندارد/سعیده گلمحمدی
فیلسوف یا تماشاچی/ پروژه دلوز، ابداع تفکر سینمایی است/ ژیل دلوز /ترجمه: سایه قنبرپور
کابوسهای شیرین/ ژانر علمی - تخیلی در آمریکا غالبا در تقابل با دولتمردان آمریکایی بوده است /فرید قدمی
ترجمه امر ترجمهناپذیر/ ترجمه، نقاب از چهره زبان بیگانه با خویشتن میزداید/ ساموئل وبر
فکرکردن؛ چگونه و چرا؟/ قوامبخش نهادهای آموزش فلسفه در یک جامعه ، تفکر و حیات فلسفی است/ دکتربیژن عبدالکریمی
آغاز و انجام خودباوری/ به باور دکتر مجتهدی، علت ضعف علمی دانشجویان فلسفه نبود روحیه خودباوری در آنهاست/ مهدی پاکنهاد
تفکر؛ اینجا و آنجا/ مقایسه تحلیلی نظام آموزش فلسفه بین ایران و غرب/ دکتر حسین شیخ رضایی
دارالحکمه تهران/ شیوه تعلیم و تدریس فلسفه در دانشگاههای ایران نیازمند تحول پایهای و بنیادین است/ دکتر قاسم پورحسن
فیلسوف نداریم/ به اعتقاد صدوقیسها غیر از شیوه قدما اصلا امکان آموزش فلسفه اسلامی وجود ندارد/ سعید صادقیتبار
ایران فلسفی، ایران فلسفهزده/ در جامعه امروز ایران فلسفهورزی جای خود را به فلسفهزدگی داده است/ فریبا کاتبیفر
اتفاق خودش نمی افتد/ به باور دکتر سیدیحیییثربی، ما فلسفه به روز و کارآمد نداریم/ سعید صادقیتبار
آکادمی در پرانتز/ نگاهی اجمالی به وضعیت فلسفه در آکادمیهای اروپایی و آمریکای شمالی/ بارانه عمادیان
آلمان؛ رکود فلسفه / عصر شکوه فلسفه در آلمان به پایان آمدهاست/ دکتر همایون همتی
اسلامرانشانهگرفتهاند/ میزگرد آسیبشناسی مهدویت / سجاد نوروزی
بهسویحقیقت/ به باور دکتر اعوانی اگر کسی دگماتیست باشد فیلسوف نیست/ منوچهر دینپرست
مولانای قرآن/ مولانا شبکهای از مفاهیم قرآنی را در متن مثنوی آشکار میسازد/ میثم علیپور
فوئرباخ فارسی/ نگاهی دقیقتر به دیدگاههای فوئرباخ/ امید منتظری
فقهبهروایتباختر/ ما در کتاب «شاخت»، شاهد نوعی جامعهشناسی اسلام هستیم/ روزبه صدرآرا
فیلسوفیکهبهاو عادت نداریم/ نگاهی به کتاب «آلن بدیو» / سیامک کریمی
هنوز نمیاندیشیم/ آنچه میتوانیم آموخت این است: با دقت گوشسپردن/ مهری معتکف
آنچهلیبرالها درسردارند/ پل استار تاریخ لیبرالیسم را بازخوانی میکند/ هاله میرمیری
ایدئالیسم استعلایی/ شلینگ؛ پدر معنوی اگزیستانسیالیسم/ حسین اللهوردی
تورق/ گشتوگذار در بازار کتاب
خبرکوتاه
کانت را درست بخوانیم / دکتر شهین اعوانی
ترجمه، بیراهه نیست.../ امیر احمدیآریان
معنای پوشش/ محمد رضاییراد