سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

گروه شهری: یک فوریت طرح پیشنهادی به دولت و مجلس جهت تامین اعتبار مورد نیاز حوزه حمل‌ونقل و ترافیکدر شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید.

به گزارش همشهری، بر این اساس شورای شهر سعی کرد در شرایطی که دولت در حال جمع‌بندی لایحه بودجه سال آینده است پیشنهادهایی مبنی بر اختصاص اعتبار برای مترو، اتوبوس و مینی‌بوس به تصویب برساند.

به گفته رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر به همین مناسبت جلسات مشترکی با وزارت کشور برگزار و با سرعت پیشنهادهای شورای شهر در مورد سهم دولت در تامین اعتبارات جاری و عمرانی ناوگان حمل‌ونقل عمومی اعم از مترو، اتوبوس و مینی‌بوس مطرح شد که به‌نظر می‌رسد به نتایج خوبی هم دست یافته باشیم.

در هر حال امسال شورای شهر تهران زودتر از سال قبل، پیشنهادهای خود را در این باره ارائه کرد تا به گفته خادم همانند سال قبل فرصت پرداختن به موضوع اعتبار حمل‌ونقل و ترافیک با ارقام پیشنهادی شورای شهر تهران و شهرداری تهران از دست نرود.

بنا بر این گزارش28 مهر لایحه تعیین قیمت‌های کارشناسی حق بهره برداری (اجاره) غرف میادین و بازارهای روز سازمان میادین میوه و تره بار نیز در شورای شهر بررسی شد.

در این‌باره اعضای شورای شهر پس از بحث و بررسی به این نتیجه رسیدند که چون فلسفه وجودی سازمان میادین میوه و تره بار خدمت رسانی به شهروندان و عرضه میوه و تره بار با نرخ پایین است، بنابراین حداکثر افزایش قیمت غرفه‌ها 40 درصد و معدل آنها هم بیشتر از 30 درصد نباشد.

سرای محله تشکیل می‌شود

در جلسه‌ 28مهر که ریاست جلسه آن را به‌دلیل حضور مهدی چمران در مراسم تشییع پیکر سرداران شهید سپاه، حسن بیادی بر عهده داشت، بررسی لایحه سرای محله نیز به تصویب رسید.

فراهم کردن بسترهای قانونی و اجرایی لازم برای گسترش و تعمیق مشارکت آحاد شهروندان و ساکنان محلات در امور مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، خدماتی، رفاهی و ورزشی و استفاده بهتر و بیشتر از ظرفیت‌های شورایاری‌های محله‌ها و تقویت تعامل و همکاری نهادهای دولتی، عمومی و مردمی پایه اصلی این لایحه را تشکیل می‌دهد.

براساس این لایحه شهرداری کمیته ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی در تمامی محله‌های شهر تهران تشکیل خواهد داد، این کمیته متشکل از تمامی اعضای اصلی شورایاری محله، نمایندگان تشکل‌ها و گروه‌های اجتماعی و فرهنگی فعال و ذی‌ربط شامل گروه‌های داوطلب محلی، کارگروه‌های تخصصی مردم، نمایندگان آن‌دسته از نهادها و دستگاه‌های دولتی و عمومی است که در سطح محله خدمت‌رسانی به شهروندان را انجام می‌دهند.

همچنین براساس این گزارش طبق روال هر هفته که تعدادی از اعضای شورایاری‌های مناطق 22 گانه مهمان شورای شهر تهران هستند دیروز شورایاران منطقه یک در جلسه علنی شورا حاضرشدند.

شکیب: هشدارهای زلزله را جدی بگیریم

28مهر، حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر، گزارشی در باره زلزله اخیر تهران ارائه کرد. وی در این گزارش نسبت به وجود 2 گسل جنوبی تهران (ایوانکی و ری) و فعال شدن آنها و اینکه زلزله شنبه یکی از نشانه‌های فعالیت آنهاست، هشدار داد.

شکیب زلزله شنبه گذشته را از لحاظ اینکه نه پیش‌لرزه و نه پس لرزه‌ای داشت بی‌نظیر قلمداد کرد و ضمن تایید احتمال وقوع زلزله شدید برای شهر تهران خواستار اجرایی شدن مصوبات شورای شهر در زمینه شناسنامه فنی ساختمان شد.

وی گفت:‌ در این مصوبه بر همکاری دستگاه‌های مسئول برای افزایش کیفیت ساخت و ساز تاکید شده است اما این مصوبه به‌دلیل ناهماهنگی‌ها هنوز عملیاتی نشده است.  شکیب خواستار آن شد که هشدارها درباره زلزله جدی گرفته شود، در شرایطی که گسل‌های تهران فعال هستند ضروری است که با یک عزم راسخ راه حلی پیدا و چاره جویی شود و ببینیم چگونه می‌توانیم با اندیشیدن تمهیدات پیشگیرانه از خسارات در هنگام وقوع زلزله تا حد‌ممکن بکاهیم.

ترافیک ولیعصر روان و عادی می‌شود

در جلسه 28مهر، هنگامی که رئیس شورایاری شمیران گزارشی از نیازها، کمبودها و ویژگی‌های شمیرانات خطاب به اعضای شورای شهر ارائه کرد، احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر خبر داد: مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در حال تهیه دانشنامه شمیران است.

در تهیه این دانشنامه به گفته مسجد جامعی نقش شورایاران شمیران به‌عنوان کسانی که اسناد محلی ارزشمندی در اختیاردارند بسیار چشمگیر است. وی ضمن تقدیر از کاظم موسوی بجنوردی رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی بابت تهیه این دانشنامه گفت: این نخستین‌بار است که راجع به شهری، دانشنامه‌ای آن هم با 3 هزار مدخل تهیه می‌شود.

روش کار و تهیه این دانشنامه به گفته این عضو شورای شهر، تحقیقات میدانی و استفاده از منابع مکتوب و اسناد محلی است و قرار است مقدمه تهیه دانشنامه‌های دیگری برای تهران و شهرری باشد.

کد خبر 93332

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز