چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: کمیسیون انرژی اتمی اردن (JAEC) اعلام کرد این کشور به "نتایج قوی" رسیده است که نشان می‌دهد تا پایان سال 2011 به صادرکننده‌ کلیدی اورانیوم تبدیل می‌شود.

خبرگزاری آلمان از امان گزارش داد، خالد توقان (Khalid Touqan)، رییس کمیسیون انرژی اتمی اردن گفت تعدادی از کشورها که از انرژی هسته‌ای استفاده می‌کنند "به اردن برای واردات کیک زرد پیشنهاد داده‌اند؛ این ماده خام تولید سوخت هسته‌ای است."

خبرگزاری رسمی پترا به نقل از توقان نوشت: "در پایان مرحله اول مطالعات امکان‌پذیری اقتصادی استخراج اورانیوم، ما نتایج قوی و دلگرم‌کننده‌ای گرفته‌ایم که مسیر را برای پیشبرد مرحله دوم باز کرد که مرحله کسب اعتبار لازم از بانک‌هاست."

وی این اظهارات را حین بازدید از عملیات اکتشاف اورانیوم ایراد کرد که شرکت انرژی اتمی فرانسوی آروا در مرکز اردن مشغول آن است. بخش اعظم سهام آروا متعلق به دولت فرانسه است.

توقان گفت: "با توجه به وزن سیاسی، ضمانت‌ها و تجربه بلندمدت بین‌المللی آروا در حوزه امنیت و ایمنی هسته‌ای، این شرکت مایه قوت پروژه اورانیوم اردن است."

مطالعات اولیه نشان از وجود 65 هزار تن ذخایر سنگ اورانیوم در مرکز اردن دارد.

در مرحله اول، این شرکت فرانسوی قصد دارد سالانه حدود 2000 تن اورانیوم تولید کند. بیشتر این اورانیوم مورد استفاده نیروگاه برق هسته‌ای قرار خواهد گرفت که اردن در نظر دارد حدود 25 کیلومتری جنوب بندر عقبه دریای سرخ بسازد.

اردن تاکنون توافقنامه‌های همکاری هسته‌ای با فرانسه، چین، روسیه، کانادا، انگلیس، کره جنوبی و آرژانتین با هدف دستیابی به دانش استفاده از فن‌آوری هسته‌ای امضا کرده است.
توقان گفت امان مشغول مذاکره با آمریکا و ژاپن برای رسیدن به معاملات مشابه است.

کد خبر 93356

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز