گروه سیاسی: واشنگتن، پاریس و مسکو از پیش‌نویس توافقنامه‌ای که پس از مذاکرات بین ایران، ‌روسیه، آمریکا و فرانسه با نظارت آژانس در زمینه تامین اورانیوم غنی‌سازی شده برای تهران تنظیم شد، حمایت کردند.

دیروز اما رویترز در خبری که روی خروجی اینترنتی خود منتشر کرد، خبر داد که ایران این پیش‌نویس را رد کرده است.در همین حال یک منبع آگاه در دفتر علی‌اصغر سلطانیه در وین در پاسخ به خبرنگار همشهری، خبر رویترز را تایید و یا رد نکرد.

همچنین یک دیپلمات باسابقه ایرانی که خواست نامش فاش نشود به خبرنگار همشهری گفت: موضع ایران پس از بازگشت علی باقری معاون سیاست خارجی شورای‌عالی امنیت ملی از وین، مشخص خواهد شد. باقری امروز به تهران بازمی‌گردد.

سلطانیه نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه، در پایان مذاکرات 3روزه وین با فرستادگان آمریکا ، روسیه و فرانسه درباره تامین سوخت 20درصد هسته‌ای رآکتور تهران، در جمع خبرنگاران گفت: همه جزئیات روز جمعه آشکار خواهد شد.

منتظر پاسخ

اول آبان اما فارس به نقل از یکی از اعضای هیأت مذاکره‌کننده ایرانی نوشت: ایران منتظر پاسخ سازنده طرف مقابل درباره سوخت رآکتور تهران است. این خبرگزاری در حالی این خبر را منتشر کرد که خبرگزاری فرانسه گزارش داد: آمریکا با بسته پیشنهادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره صدور سوخت هسته‌ای برای رآکتور تحقیقاتی تهران موافقت کرد.

مایک هامر، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد: آمریکا پاسخ مثبت خود به این پیشنهاد [فروش سوخت هسته‌ای به ایران] را به البرادعی مدیرکل آژانس انرژی اتمی اعلام کرد. هامر ادامه داد: ما مشتاقانه منتظر پاسخ ایران هستیم.

مسکو موافق است

پیش از این روسیه موافقت خود را با پیش‌نویس قرارداد فروش سوخت هسته‌ای به تهران اعلام کرده بود. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیروز طی کنفرانسی مطبوعاتی در مسکو اعلام کرد که روسیه موافق پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران است.

به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه طی کنفرانسی مطبوعاتی در مسکو گفت: ما با این پیشنهادها موافقیم و نه تنها روی ایران، بلکه روی سایر کشورهای شرکت‌کننده در این مذاکرات حساب می‌کنیم تا طرح پیشنهادی را به مرحله اجرا بگذارند.

این یک قرارداد نیست

به گزارش نووستی، لاوروف گفت: این یک قرارداد نیست، بلکه پیشنهادی است که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرمول‌بندی کرد. ما موافق این پیشنهاد هستیم. او ادامه داد که مسکو امیدوار است که سایر شرکت‌کنندگان در این دیدار، کشورهایی که تحقق نمودار پیشنهادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آنها بستگی دارد نیز موافقت خود را با این بسته اعلام کنند.

مطابق میل

فرانسه نیز حمایت خود را از طرح پیشنهادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه فراوری اورانیوم برای رآکتور تهران اعلام کرد.به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژاک اودیبر، مدیر سیاسی وزارت خارجه فرانسه و نماینده ارشد این کشور در مذاکرات پیرامون فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران در این باره گفت: این پیشنهادی است که ما با آن موافقیم. وی افزود: این طرح مطابق میل ماست. آنچه باید دید این است که آیا ایران آن را می‌پذیرد یا خیر؟

شرط‌های فرانسوی

اودیبر با بیان اینکه شروطی که فرانسه به‌دنبال آن بود در سند آژانس ذکر شده است، گفت که براساس این طرح، ایران باید حدود 2600 پوند اورانیوم را تا پایان ماه میلادی جاری به خارج از کشور بفرستد. به گفته یک مقام فرانسوی، این طرح علاوه بر آن از ایران می‌خواهد کل این مقادیر اورانیوم را در یک محموله بفرستد و نه اینکه ارسال آن را در چند مرحله انجام دهد.

آنها با پیشنهاد خود موافق‌اند

یک منبع نزدیک به هیات‌ مذاکره‌کننده ایرانی در وین، از نحوه بازتاب خبری واکنش برخی طرف‌های مذاکره، ابراز شگفتی کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر، این منبع خبری گفت: جمهوری اسلامی ایران در قالب پیشنهادی روشن خریدار سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران است و منتظر پاسخ سازنده و اعتماد ساز است.

او تصریح کرد: خبرهایی که در رسانه‌ها منتشر می‌شود حکایت از آن دارد که برخی طرف‌های مذاکره صرفا به پیشنهاد خود پاسخ مثبت داده‌اند و این نحوه تعامل شگفت‌آور است. او ادامه داد: ایران خریدار سوخت هسته‌ای برای رآکتور تهران است و فروشندگان باید به پیشنهاد خریدار پاسخ مثبت دهند، نه اینکه طرح دیدگاه خود را به‌منزله پاسخ مثبت تلقی کنند.

کد خبر 93486

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز