گروه سیاسی: "به البرادعی اعلام کردم که ایران به‌زودی، پاسخ پیش‌نویس طرح آژانس را می‌دهد."

علی‌اصغر سلطانیه، 2آبان درحالی این عبارت را گفت که براساس توافق وین، آمریکا، فرانسه و روسیه، نظر خود را درباره پیش‌نویس توافقنامه تامین سوخت 20درصد هسته‌ای رآکتور تهران، روز جمعه اعلام کرده‌اند.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: موضوع پیش‌نویس طرح آژانس از سوی ایران در حال بررسی است و باید ابعاد فنی و حقوقی آن به‌طور کامل بررسی شود.

علی اصغر سلطانیه همچنین با اشاره به آنچه از آن به‌عنوان ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی محمد البرادعی برای پاسخ کشورهای حاضر در مذاکرات وین به پیش نویس طرح آژانس یاد شده است، به ایسنا گفت: هیچ ضرب‌الاجلی در کار نبوده و البرادعی از کشورهای حاضر در مذاکرات وین خواست تا جمعه به این پیش‌نویس پاسخ دهند؛ بنابراین این موضوع صرفا یک درخواست بوده است.

با البرادعی تماس گرفتم

سلطانیه تاکید کرد: در تماسی با محمد البرادعی مدیرکل آژانس اعلام کردم که موضوع پیش نویس طرح آژانس از سوی ایران درحال بررسی است و باید ابعاد فنی و حقوقی آن به‌طور کامل بررسی شود. محتوای این گفت‌وگوی تلفنی را محمد البرادعی در یکی از آخرین بیانیه‌های دوران مدیرکلی‌اش در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای منتشر کرده است.

در این بیانیه آمده است: آمریکا، روسیه و فرانسه پاسخ مثبت‌شان را به پیشنهاد محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص پیش‌نویس توافقنامه تامین سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی ایران که در کنار دیگر مسائل، رادیوایزوتوپ‌هایی با اهداف پزشکی تولید می‌کند، ارائه کرده‌اند.

در ادامه این بیانیه نوشته شده: ایران به مدیرکل اطلاع داد که در حال بررسی عمیق و مناسب این پیشنهاد است، اما تا نیمه هفته آینده برای ارائه یک پاسخ به زمان نیاز دارد.
این بیانیه می‌افزاید: مدیرکل آژانس امیدوار است پاسخ ایران هم مثبت باشد؛ زیرا تصویب این توافق نشانگر دوره جدیدی از همکاری خواهد بود.

نه برای همیشه

خبرگزاری فرانسه اما در واکنش به این استمهال ایران گزارش داد که یان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با ذکر اینکه فکر می‌کنم می‌توانیم چند روزی مسائل را به درازا بکشانیم، گفت: قصد نداریم برای همیشه منتظر بمانیم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دیپلمات‌های غربی ابتدا گفتند که کشورهای طرف ایران هیچ تلاشی را در راستای به درازا کشاندن مذاکرات تا بعد از روز جمعه نخواهند پذیرفت.
کلی با اشاره به بیانیه محمد البرادعی افزود: ما امیدواریم که آنها در هفته آینده پاسخ مثبتی بدهند.

مایک همر، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز تاکید کرد: ما منتظریم که ببینیم آیا همه طرف‌ها پیشنهاد البرادعی را می‌پذیرند تا اجرای آن بتواند آغاز شود یا خیر؟

علائمی که برای پاریس مثبت نیست

در همین حال خبرگزاری فرانسه به نقل از برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه که به لبنان سفر کرده بود، گفت علائمی که از جانب ایران درباره توافق با طرح آژانس دیده می‌شود، مثبت نیست.

این در حالی است که ایران در مذاکرات وین اعلام کرده بود که نمی‌خواهد فرانسه بخشی از هرگونه توافق باشد.

مسکو انتظار دارد

روسیه نخستین کشوری بود که به این درخواست پاسخ داد و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که امیدوار است دیگر کشورهای درگیر در حمایت از این توافق از آن پیروی کنند.

او افزود: ما انتظار داریم که نه تنها ایران بلکه دیگر کشورهای درگیر در این طرح پیشنهادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر پذیرش این پروژه تاکید کنند. این توافق روز چهارشنبه پس از 3روز مذاکره در وین رسمی شد.

البرادعی پس از تکمیل گفت‌وگوهای وین ابراز امیدواری کرد که ایران و سه طرف مقابلش، آمریکا، روسیه و فرانسه تا روز جمعه این طرح را تصویب کنند.

بازرسان وین در راه قم

بازرسی از سایت فوردو از امروز آغاز می‌شود. به گزارش  مهر و به نقل از یک مقام مطلع در وین بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از تاسیسات اتمی فوردو امروز به تهران  می‌آیند. بازرسان آژانس غیر از بازدید از سایت فوردو برنامه دیگری برای بازدید یا بازرسی در ایران نخواهند داشت.

کد خبر 93609

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز