شنبه ۹ آبان ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۳
۰ نفر

گروه ورزشی: رویای هر بازیکنی در هر سطحی از فوتبال این است که یک بار مقابل تیمی چون بارسلونا قرار بگیرد و همیشه حتی بازیکنان بزرگ در خاطرات خود از رویارویی با تیم‌هایی چون بارسلونا و رئال‌مادرید صحبت می‌کنند.

فوتبال ایران هم با حضور جواد نکونام در لالیگا توانست سهمی در رویارویی با بارسلونا داشته باشد. نکونام چهار فصل قبل برای اولین بار توانست بازی مقابل بارسلونا را تجربه کند. او برای اولین بار برای اوساسونا به میدان می‌رفت و سیگاندا ترجیح داد خرید جدیدش را در نوکمپ امتحان کند:‌ «سیگاندا در مورد این بازی با من سه، چهار روز صحبت کرد و می‌گفت می‌خواهم از تو استفاده کنم. بازی خیلی سختی برای من بود. من تازه به اروپا آمده بودم و هنوز هیچ تجربه‌ای از فوتبال اروپا نداشتم.

قرار گرفتن مقابل بارسلونا آن هم در نوکمپ برای اولین بازی واقعا سخت بود. اما از طرفی هم تجربه خوبی برایم بود. رویارویی مقابل تیمی چون بارسا، برایم یک رویا محسوب می‌شد اما این رویا به واقعیت تبدیل شد.»اوساسونا آن بازی را 3 بر صفر باخت ولی شبی رویایی برای جواد نکونام رقم خورد و او خودش را در جمع بزرگان فوتبال می‌دید. از آن روز 3 سال می‌گذرد و جواد نکونام دیگر آن بازیکن بی‌تجربه نیست بلکه حالا او ستاره اوساسوناست و یکی از بازیکنان کلیدی تیمش به حساب می‌آید.

نکو آن‌قدر در لالیگا درخشید تا مسئولان اوساسونا به خرید مسعود شجاعی هم فکر کنند و اکنون یک ایرانی دیگر در کنار نکونام مقابل ستارگان بارسا قرار می‌گیرد. او زمانی به بازی آمد که تیمش در‌حال رقم‌‌زدن نتیجه‌ای شگفت‌انگیز بود و بارسا در پامپلونا شکستی عجیب را تجربه می‌کرد ولی اشتباه مسعود، آبی‌اناری‌پوشان را نجات داد:‌ «برای من سخت‌ترین بازی فصل گذشته، بازی با بارسا بود. من اشتباه نکردم اما شرایط به گونه‌ای رقم خورد که همه چیز به نام من تمام شد. من قصد دریبل‌کردن بازیکن بارسا را داشتم که توپ بیش از حد از پایم جدا شد و این بازیکن توانست به خوبی توپ را به مسی برساند تا گل مساوی بارسا رقم بخورد.»

تلخ‌ترین تجربه شجاعی

مسعود بعد از بازی شرایط بسیار بدی را تجربه کرد و تماشاگران اوساسونا روزهای سختی را برای او رقم زدند. اما پسر تکنیکی پامپلونا خیلی زود با هنرش توانست کاری کند تا آن شب تلخ به فراموشی سپرده شود:‌ «اکنون دیگر کسی در مورد آن بازی صحبت نمی‌کند و فکر می‌کنم همه فراموش کردند اما من هیچ‌وقت آن روز را فراموش نمی‌کنم چون روزهای سختی را پشت سر گذاشتم. حتی این تصمیم را هم گرفتم که از لالیگا بروم ولی خیلی زود شرایط برایم بهتر شد آن هم به کمک کاماچو.

اگر او به من کمک نمی‌کرد شاید تصمیمم را علنی می‌کردم.» مسعود بعد از آن اشتباه، مقابل رئال‌مادرید در ترکیب اوساسونا قرار گرفت و توانست با درخشش خیره‌کننده خود نشان دهد که آن اشتباه وحشتناک یک اتفاق بوده است. نکو و مسعود در بازی برگشت فصل قبل حتی لذت برد در نوکمپ را هم تجربه کردند. نکونام در مورد آن بازی می‌گوید: «خیلی‌ها به ما می‌گویند که بارسا با تیم دومش به بازی آمد چراکه قهرمانی‌اش مسجل شده بود اما بارسا، بارساست چه با آنری و مسی و چه با گودیانسن و هلب. ما در نوکمپ کار بزرگی انجام دادیم و کسی نمی‌تواند این برد را کوچک جلوه دهد. آنهایی که می‌گویند برد اوساسونا بی‌ارزش بوده است حتما ورزشگاه نوکمپ را ندیده‌اند.»

اوساسونا به لطف این برد توانست در لالیگا بماند و اکنون شرایط کاملا متفاوتی نسبت به فصل گذشته دارد. مسعود در مورد شرایط جدید اوساسونا می‌گوید: «اصلا قابل مقایسه با فصل قبل نیستیم و تیم خیلی خوبی داریم. به نظرم امسال اوساسونا می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد که یکی از این کارهای بزرگ را شاید امشب رقم بزنیم. من به آینده اوساسونا مطمئن هستم ما فصل آینده در یکی از لیگ‌های اروپایی بازی می‌کنیم.»

وضعیت اوساسونا کاملا با شرایط فصل گذشته فرق دارد، آنها در رده دهم جدول هستند در حالی که فصل قبل جایگاه آنها انتهای جدول بود، آنها با روحیه بسیار خوبی آماده رویارویی با بارسا هستند. در پامپلونا کاملا شرایط برای بازی مهیاست و حتی از شکست بارسا در این شهر کوچک صحبت می‌شود. رویایی که برای مردم اوساسونا  غیرقابل باور نیست. نکونام درباره احساس مردم پامپلونا برای این بازی می‌گوید: «نگاه آنها به این بازی کاملا متفاوت از آن چیزی است که در کل دنیا وجود دارد. در اینجا همه از برد حرف می‌زنند و می‌خواهند بارسلونا را ببریم.

کار خیلی سخت و بزرگی است اما مردم پامپلونا این اتفاق بزرگ را می‌خواهند. من نمی‌توانم بگویم که چنین اتفاقی رقم خواهد خورد، اما حرف‌های مردم به ما انگیزه می‌دهد.» تمام بلیت‌های این بازی از سه ماه قبل به فروش رفته است و تعداد کمی از بلیت‌ها در اختیار تماشاگران بارسلونا قرار دارد. امشب بارسلونا کاملا در ورزشگاه دی‌ناوارا غریبه است. مسعود درمورد این شرایط می‌گوید: «در اینجا کمتر کسی را پیدا می‌کنید که طرفدار بارسلونا یا رئال باشد. اینجا همه از اوساسونا حرف می‌زنند و امشب بازی سختی برای ستاره‌های بارسلوناست چون تماشاگری اینجا ندارند.

آنها فقط می‌توانند روی توانایی‌های خودشان در زمین حساب کنند.»بعد از برد 6 بر یک بارسا در هفته گذشته خیلی‌ها تصور می‌کنند که اوساسونا هم با باختی پرگل زمین را ترک می‌کند اما هافبک ایرانی قرمزهای دی‌ناوارا شرایط را متفاوت می‌داند: «ما رئال ساراگوسا نیستیم و هیچ‌وقت بارسلونا در اینجا نتایج خوبی نگرفته است. فصل گذشته تا دقیقه 85 بازی را باخته بودند و روی اشتباهات خودمان گل تساوی را به آنها تقدیم کردیم. من بارسا را به عنوان بهترین تیم اروپا قبول دارم اما امشب شکست این تیم می‌تواند رقم بخورد و به این برد امیدوارم. وقتی در نوکمپ بازی را برده‌ایم در خانه خودمان هم می‌توانیم آنها را ببریم.»

کارنامه ایرانی‌های اوساسونا مقابل بارسا

جواد نکونام پنجمین بازی خود مقابل بارسلونا را تجربه می‌کند، او در چهار بازی گذشته دو باخت، یک تساوی و یک برد را تجربه کرده است. در بین بازی‌هایی که انجام داده است، او اولین بازی خود را جذاب‌ترین دیدار با آبی‌اناری‌پوشان می‌داند: «چهار بازی مقابل آنها انجام داده‌ام. شاید خیلی‌ها بگویند برد در نوکمپ بهترین بازی بود اما من بازی اول را بهترین بازی‌ام مقابل بارسلونا می‌دانم چون جذابیت متفاوتی برایم داشت. من علاقه به بارسا را کتمان نمی‌کنم و اینکه در دوران کودکی‌ رویایم این بود که ستاره‌های بارسا را از نزدیک ببینم. وقتی در زمین قرار گرفتم متوجه شدم که زندگی‌ام کاملا متفاوت شده و توانسته‌ام به اوج فوتبال نزدیک شوم. شبی فراموش‌نشدنی برایم بود که هیچ‌وقت آن را فراموش نمی‌کنم.» اما مسعود شرایط متفاوتی را نسبت به نکو تجربه کرده است. او یک برد و یک باخت در کارنامه‌اش مقابل بارسا دارد.

اما سخت‌ترین شب حضورش در لالیگا در بازی با بارسا رقم خورد: «من درباره آن بازی صحبت نمی‌کنم و دوست دارم از لذت برد در نوکمپ بگویم. آن روز بارسلونا جشن قهرمانی گرفته بود ولی برای ما این برد خیلی باارزش بود چون ‌توانستیم در لالیگا بمانیم. بازی خوبی انجام دادم و از حضور در نوکمپ لذت بردم. من بارها و بارها بازی مقابل بارسا را تجربه خواهم کرد و مطمئنم که روزهای خوبی در انتظارم خواهد بود.»

قطبی، میهمان ویژه ورزشگاه دی‌ناوارا

افشین قطبی، سرمربی تیم ملی برای تماشای این بازی لیگ ایران را فراموش کرده و راهی اسپانیا شده است تا ستاره‌های تیم ملی را در مقابل بزرگان فوتبال دنیا ببیند. نکونام در مورد حضور سرمربی تیم ملی در این بازی می‌گوید: «قطبی روز خوبی را برای آمدن به اسپانیا انتخاب کرده، مطمئن هستم از این بازی لذت می‌برد و ما هم سعی می‌کنیم بازی خوبی را مقابل او به نمایش بگذاریم.»

بعد از گل نکونام به رئال‌مادرید، این انتظار از او می‌رود تا بتواند دروازه بارسلونا را هم باز کند. نکو خودش نیز علاقه زیادی به گلزنی در بازی امشب دارد: «اگر گل بزنم، کار بزرگی انجام داده‌ام و افتخار بزرگی است اما تمام تمرکزم را روی گلزنی نمی‌گذارم بلکه برایم برد اوساسونا مهم است اما اگر کوچک‌ترین موقعیتی برایم به وجود بیاید، مطمئن باشید که دروازه والدس را باز می‌کنم.»

مسعود نیز به بارسا علاقه‌مند است اما مثل جواد به این تیم تعصب ندارد. او رئال را هم تیم خوبی می‌داند که می‌شود آنها را دوست داشت: «همه می‌دانند که بارسا تیم بزرگی در دنیاست و نیازی ندارد من در موردش حرف بزنم. وقتی تیمی پنج جام را در یک فصل می‌برد، یعنی بهترین تیم اروپاست. اما برای من رئال هم باارزش است. آنها دوباره برگشته‌اند و مطمئن هستم این فصل یکی از مدعیان قهرمانی در اروپا و لالیگا خواهند بود.»

کد خبر 94056

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز