یکشنبه ۵ آذر ۱۳۸۵ - ۱۰:۲۷
۰ نفر

هرگز موهای پسرم را شانه نکردم، چون موهای او همیشه صاف و مرتب به نظر می‌رسید ولی وقتی که او 15ماهه بود، شانه را همانند دیگران که موهایشان را شانه می‌کنند بر سرش کشید و باعث تعجب من شد که چگونه او این کار را یاد گرفته است.

کارشناسان می‌گویند احتمالاً  این کار را از والدینشان یاد می‌گیرند. تقلید‌کردن، یک نیروی خارق‌العاده‌ای است که کودکان در یک‌سالگی این مهارت را یاد می‌گیرند، زبان باز می‌کنند و بسیاری از مهارت‌هایشان پیشرفت می‌کند.

از همان روز اول تولد، فرزندتان از شما تقلید می‌کند؛ ابتدا با تغییرات چهره و عاطفی و غان‌وغون‌کردن، سپس به صورت حرکات بدن و کلمات. در دومین سال تولد، بیشتر کودکان، خود را با اشیاء سرگرم‌ کرده و این‌که از وسایلی مانند تلفن، کلید و یا وسایل خانه چگونه استفاده کنند. این نوع تقلید، نشانه پرورش شناختاری است که کودکان، معنای کارهایی را که تقلید می‌کنند، می‌فهمند.

سایه کوچک شما

فرزندتان دوست دارد شبیه کسانی که خوشش می‌آید باشد. او احساس می‌کند که می‌تواند مثل پدر و مادرش باشد؛ درست مانند این که کیف شما را در هر جایی در خانه با خودش حمل می‌کند یا کلاه پدرش را سرش می‌گذارد. فرزند یک‌ساله شما امتحان می‌کند که چگونه می‌تواند با افراد، رابطه برقرار کند، چطور می‌تواند شبیه آنها باشد و چگونه آنها می‌توانند مانند او باشند.

 در حقیقت، فرزندتان خودش را با دیگران مقایسه می‌کند و این فرصت خوبی برای تقلید‌کردن و یادگرفتن خیلی چیزهاست.هر بار که شما لبخند هدیه‌ای به او می‌دهید و یا از او تعریف می‌کنید که در آینده بچه خوبی می‌شوی، او تشویق می‌شود که همیشه همین رفتار را داشته باشد. سرگرمی و بازی‌ها (به‌خصوص بازی‌هایی که سرگروه داشته باشد) و ترانه‌ها و آهنگ‌ها بهترین فرصت برای یادگیری و تقلید‌کردن برای شما و فرزندتان از دیگران است.

مواظب رفتارتان باشید

استعداد تقلید در کودکان خیلی زیاد است. آنها همانند مهارت‌های شناختاری، استعداد تقلید‌کردنشان نیز پیشرفت می‌کند. کودکان در این سن درست مانند رایانه، هر چیزی را که یاد بگیرند، بر زبان می‌آورند یا انجام می‌دهند. حافظه بیشتر کودکان، خالص و پاک است. آنها در سن 14ماهگی قادر هستند که کلمات و اعمالی را که هفته‌ها و یا ماه‌ها پیش دیده و شنیده‌اند‌ را انجام دهند.

هنگامی که فرزندتان در سن تقلید‌کردن و کپی‌برداری از رفتار شماست، سعی کنید بهترین الگوی رفتاری برای او باشید. یک روز در ماشین متوجه شدم که فراموش کردم نوار ویدئو را بیاورم و زیر لب غرغر کردم. درست یک لحظه بعد، صدایی از عقب ماشین شنیدم که دقیقاً‌ کلمات را بر زبان آورد با همان لحن و صوتی که من گفته بودم.

حس استقلال فرزندتان را تقویت کنید

نه تنها فرزندتان سایه کوچکی از شماست که کارهایتان را تقلید می‌کند بلکه او نیز یک‌سری احساسات و عواطف مربوط به خود را دارد. او مهارت‌هایی مانند مسواک‌زدن و لباس‌پوشیدن را از شما یاد گرفته و در حقیقت، تقلید بعضی از کارها، اولین گام برای مستقل‌شدن است.

کم‌کم او می‌گوید: من خودم می‌توانم انجام دهم، اجازه بدهید یک بار دیگر سعی کنم. «با تهیه‌کردن بعضی از وسایلی که کودک بتواند از آنها استفاده کند و یا آنها را حمل نماید، حس استقلال او را پرورش دهید؛ به عنوان نمونه تهیه بشقاب کوچک مخصوص کودکان، فنجان کوچکی برای شیر و وسایل سبکی که او به‌راحتی بتواند در ظرفشویی قرار دهد.

تلفن اسباب‌بازی، عروسک و وسایل آشپزخانه به صورت اسباب‌بازی، کودکان را تشویق می‌کند تا آن کارهایی را که از تقلید‌کردن یاد گرفته‌اند، به صورت عملی نشان دهند.

منبع: Parents
ترجمه: رزیتا شاهرخ

کد خبر 9407

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز