دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۱
۰ نفر

گروه استان‌ها- مرجان طباطبایی: واردات، سایه دردسر است؛‌ چه زمانی که قرار است از دید همگان مخفی بماند و هیچ کس از وجودش با خبر نشود و چه وقتی که لو می‌رود

و اسباب دردسر می‌شود! مثل نفرین به جان کشاورزان و تولیدکنندگان می‌افتد که باید شاهد بی‌بازاری و انبار شدن دستمایه تلاش یک‌ساله شان باشند.پس از واردات کالاهای مختلف، حال نوبت به مرکبات وارداتی رسیده است که همپای محصول داخلی و همزمان با برداشت کشاورزان به رقابت با تولید داخل بپردازند و در این نبرد، این تولید خودی است که از میدان خارج می‌شود؛ چه ما ایرانیان زبانزد هستیم در میهمان نوازی!

قیمت پایین مرکبات وارداتی، ‌تقاضا برای دسترنج تولید‌کنندگان داخلی را کاهش می‌دهد و همچنان قصه واردات دنباله‌دار می‌شود؛ از پرتقال مصری تا هلوی ترک و گلابی چینی.

مازندران که سهم 35 درصدی را در تامین مرکبات کشور عهده‌دار است؛طبق اعلام رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان،مازندران  از موجودی کافی برای تامین نیاز کشور برخوردار بوده و نیازی به واردات نمی‌بیند؛ هر چند که پرتقال مصری و... بازار این استان را پر کرده است.

عنایت‌الله تورنگ، در گفت‌وگو با همشهری موجودی مرکبات این استان را در سال‌جاری یک میلیون و 700 هزار تن اعلام می‌کند.وی  با انتقاد از وجود مرکبات وارداتی تصریح می‌کند: پس از برنج که کشاورزان شمالی را با مشکلات فراوان مواجه ساخت؛ ‌حال شاهد حضور مرکبات وارداتی هستیم.

وفایی‌نژاد، ‌رئیس سازمان بازرگانی استان مازندران نیز در گفت‌وگو با ما می‌گوید: از مبادی این استان و ثبت سفارشات ما، هیچ موردی از واردات پرتقال گزارش نشده است.
وی  اما در مورد پرتقال‌های مصری در بازار این استان توضیح می‌دهد: این محصول به میزان بسیار محدودی از واسطه‌های تهرانی خریداری شده بود.

وفایی‌نژاد  از ‌میزان دقیق پرتقال‌های مصری اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌افزاید: اعتقاد ما این است که استان‌هایی که خود تولید‌کننده این محصولات هستند، ‌نباید شاهد واردات، آن هم در فصل برداشت و عرضه باشند.

‌رئیس سازمان بازرگانی استان مازندران، با مطلوب خواندن وضعیت برداشت مرکبات در استان، ‌از واردات اعلام بی‌نیازی می‌کند.به گفته وی، ‌امسال برداشت پرتقال بیش از سال گذشته بوده و فقط محصول نارنگی کاهش محدودی داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران نیز ‌خواستار حضور پر‌رنگ‌تر بخش بازرگانی به‌منظور تنظیم واردات می‌شود و می‌گوید: این سازمان باید از هم‌اکنون اقدام به خرید و ذخیره‌سازی‌ مرکبات کند تا باغداران متضرر نشوند.

از سوی دیگر وفایی‌نژاد در توضیح پیشنهاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از آمادگی کامل برای ذخیره‌سازی‌ مرکبات خبر می‌دهد و می‌گوید: طرح ذخیره‌سازی‌ مرکبات برای شب عید آغاز شده و هماهنگی لازم با مباشران هم صورت گرفته است.

وی ‌درخصوص روند کند طرح خرید و ذخیره‌سازی‌ بر این باور است که تا 15 آذر ماه جاری برای این کار فرصت داریم.به گفته وی، ‌نارنگی‌های مازندران هنوز برای رسیدن به شیرینی لازم،  نیازمند زمان هستند و نباید عجله کرد.

مهندس تورنگ نیز از میزان واردات مرکبات در سال‌جاری اظهار بی‌اطلاعی می‌کند  ‌اما از تشکیل جلسات استانی خبر می‌دهد  که در آن‌ها تصمیم گرفته می‌شود ضمن ممانعت از واردات، هماهنگی برای خرید و ذخیره‌سازی‌ مرکبات هم صورت گیرد.

وی ‌تاکید دارد که باید جلوی واردات کالاهایی‌که در داخل کشور امکان تولید دارند ‌گرفته شود.رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران پیشنهاد دیگری هم دارد که آن افزایش تعرفه واردات است تا از تولید داخل حمایت بیشتری شود.

رئیس سازمان بازرگانی استان مازندران هم معتقد است که در فصل برداشت باید تعرفه‌ها
در حدی باشد که به تولید داخل ضرر نزند.

کد خبر 94290

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز