گروه اقتصادی: مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: بر اساس زمان‌بندی‌های انجام شده در دولت برای اجرای سیاست‌های اصل 44، تمامی شرکت‌های خارج از اصل 44 تا پایان برنامه چهارم توسعه و تمامی شرکت‌های دولتی صدر اصل 44 نیز تا پایان برنامه پنجم توسعه و طی هشت سال آینده واگذار خواهند شد.

غلامرضا حیدری کردزنگنه دیروز در جمع خبرنگاران، گفت: هم‌اکنون با مشارکت کمیسیون ویژه اصل 44 مجلس و مرکز پژوهش‌ها لایحه جامع خصوصی‌سازی در حال بررسی و تدوین است. وی در همین زمینه در پاسخ‌ به همشهری درباره گلایه بخش خصوصی نسبت به عدم مشارکت در تدوین این لایحه گفت:‌ این لایحه هنوز در مراحل مقدماتی کار قرار دارد و در مراحل بعدی حتما ً از نظرات کارشناسی تمامی صاحبنظران بخش خصوصی استفاده خواهد شد. وی افزود:‌ کار واگذاری شرکت‌های مشمول بند "ج" اصل 44 تا زمانی که وضعیت قانونی آنها در قبال لایحه اصل 44 کاملا رفع ابهام نشود، آغاز نخواهد شد، اما آماده‌سازی این شرکت‌ها در حال انجام است و نماد آنها در بورس در حال باز شدن است اما به زودی با تصویب لایحه در مجلس به صورت اصل 85 و خارج از نوبت، کار واگذاری آنها نیز آغاز خواهد شد. وی همچنین از احتمال واگذاری 40 درصد سهام بانک‌ها در مرحله دوم سهام عدالت خبر داد و افزود: هر شرکتی که به تدریج آماده شود بخش خصوصی و تعاونی آن به طور همزمان  واگذار خواهد شد و بانک‌ها  نیز در همین چارچوب هستند‌‌ و احتمالا واگذاری سهام آنها در مرحله دوم واگذاری سهام عدالت آغازمی شود.  دراین رابطه،   بانک صادرات صورتحساب‌های مالی و مدارک خود را به سازمان خصوصی‌سازی ارائه کرده و برای واگذاری به بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده است. کردزنگنه مشمولان مرحله دوم واگذاری سهام عدالت را روستائیان و عشایر اعلام کرد و افزود: طبق برنامه‌ زمان‌بندی تا پایان فروردین 86 مشمولان این مرحله شناسایی و سهام آنها واگذار خواهد شد.
 کردزنگنه ادامه داد: مرحله سوم که مخصوص کارمندان دولت، پرسنل نیروهای مسلح، بازنشستگان و کارگران شرکت‌های خدماتی و بخشی از ایثارگران است، هنوز در مرحله جمع‌آوری اطلاعات است.
مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی در بخش دیگری از سخنان خود از تصویب آیین‌نامه جدید تخفیفات به منظور تشویق بخش خصوصی پس از واگذاری‌ها خبر داد که بر اساس آن بهره‌های بانکی تسهیلات اعطایی 3 ساله به خریداران شرکت‌های دولتی بخشیده خواهد شد و یا به 5 سال افزایش خواهد یافت.  وی همچنین اعلام کرد که آیین‌نامه سهام ترجیحی به دستور رئیس‌جمهوری اصلاح شد و سقف سهام هر کارگر از یک میلیون تومان به دو میلیون تومان افزایش یافت که 20 درصد آن به صورت نقدی دریافت خواهد شد و مابقی به صورت اقساط کسر خواهد شد.
کرد زنگنه درباره آخرین اقدامات خصوصی‌سازی نیز گفت: 12 شرکت برای واگذاری به بخش خصوصی آماده شده است که 6 شرکت به صورت مزایده و 6 شرکت نیز از طریق بورس واگذار خواهند شد و از 22 آذرماه سهام آنها به بورس عرضه خواهد شد. به علاوه، 13 شرکت دیگر نیز ظرف هفته آینده قیمت‌گذاری شده و به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.
کردزنگنه اضافه کرد: همچنین
42 شرکت که دولت در آنها سهمی زیر 10 درصد دارد، با تصویب هیات عالی واگذاری به سهام‌داران اکثریت واگذار خواهد شد. اصلاح آیین‌نامه سهام عدالت براساس سیاست‌های بند ج اصل 44 و تصویب اساسنامه جدید شرکت کارگزاری سهام عدالت تازه‌ترین اقدامات دولت در این زمینه است و روند آماده‌سازی 18 هزار میلیارد تومان سهام از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی در دست کار است.
کد خبر 9471

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز