چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۸ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

مهدی ربوشه: در حالی که مسئولان سازمان لیگ فدراسیون فوتبال و ستاد منشور اخلاقی، همچنان ارائه تست اعتیاد را یکی از شرط‌های صدور کارت مربیگری می‌دانند، برخی مخالف‌خوانی‌ها در این خصوص مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

تصمیم‌های ناگهانی و یک‌طرفه سازمان لیگ باعث مخالفت برخی مربیان لیگ شده است. تا جایی که سرمربی استقلال به صراحت این اقدام‌ها را زیر سئوال برد و گفت: «سازمان لیگ هر تصمیمی که دلش می‌خواهد، می‌گیرد و فوتبال باشگاهی را دستخوش تغییرات ناگهانی کرده است.» مرفاوی همچنین با کنایه از اقدامات سازمان لیگ فدراسیون فوتبال سخن گفت و تاکید کرد: «هر کاری که دلشان می‌خواهد می‌کنند. اینطوری فوتبال ما به جایی نمی‌رسد.»

او سپس جریان را مطرح کرد و در این‌باره گفت: «در لیگ بنگلادش نیز چنین برنامه‌هایی وجود ندارد.» مخالفان اقدامات سازمان لیگ، این روزها تعدادشان کم نیست.

آنها به‌خصوص برنامه‌ریزی سازمان لیگ را در راستای برگزاری بازی‌های لیگ منطقی نمی‌دانند و معتقدند فشردگی بازی‌ها آسیب‌های جدی به همه تیم‌ها رسانده است. البته این انتقادها با کمترین توجه ممکن از سوی عزیزمحمدی روبه‌رو شده است. چه او معتقد است این برنامه‌ریزی طوری انجام شده که تیم ملی هم بتواند برنامه‌های تدارکاتی خود را دنبال کند.»

مسئله‌ای به نام تست اعتیاد

گرفتن تست اعتیاد از مربیان فوتبال ایران واکنش‌های متفاوتی را در پی داشته و اکثر مربیان در مورد این موضوع دیدگاه منفی دارند. البته اصرار سازمان لیگ در مورد گرفتن تست اعتیاد از مربیان همچنان ادامه دارد. مسئولان ستاد منشور اخلاقی نیز با حرارت و حساسیت خاصی در این خصوص صحبت می‌کنند. با این حال، مرور برخی مخالف‌خوانی‌ها درباره گرفتن تست اعتیاد از مربیان فوتبال ایران تا حدودی گویای این مسئله است.

امیر حاج‌رضایی، کارشناس باسابقه فوتبال ایران در این خصوص می‌گوید: «به نظر من، مطرح کردن چنین موضوعی به هیچ عنوان خوشایند نیست و معتقدم گرفتن تست اعتیاد مربوط به سازمان لیگ نمی‌شود. تا آنجا که من می‌دانم این تست بیشتر برای ازدواج دو نفر یا اینکه استخدام افراد، گرفته می‌شود و این اصلا درست نیست که در مجموعه ورزش بخواهیم چنین کاری را انجام دهیم. همین موضوع به طور حتم در آینده مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد که نمی‌توان جلوی آنها را گرفت.»

حاج‌رضایی ادامه می‌دهد: «گرفتن تست اعتیاد، جزو وظایف سازمان لیگ نیست و این موضوع برای فوتبال هیچ توجیهی ندارد. به عنوان مثال خیلی زشت است که از محمود یاوری به عنوان پیشکسوت و یک مربی باسابقه که سال‌ها یک آدم نظامی بوده است، تست اعتیاد بگیرند.» وی تاکید می‌کند: «اگر یک مربی شخصیت داشته باشد به هیچ عنوان قبول نخواهد کرد که تست اعتیاد بدهد چراکه به خودش اطمینان دارد و برای شخصیت خودش ارزش قائل است.»

حاج‌رضایی می‌گوید: «نمی‌دانم این موضوع چطور به ذهن مسئولان سازمان لیگ رسیده است. اگر هم موردی در این زمینه، آن هم در فوتبال وجود دارد بهتر است مراجع دیگر به آن رسیدگی کنند نه سازمان لیگ. من به آقای عزیزمحمدی می‌گویم که به جای فکر کردن به تست اعتیاد به مسابقات رسیدگی کند. وظایف سازمان لیگ طور دیگری تعریف شده است و با مطرح‌کردن این حرف‌ها فوتبال ایران کوچک‌تر خواهد شد و افرادی که در آن فعالیت دارند، تحقیر می‌شوند.»

یاوری نیز در این خصوص واکنش منفی از خود نشان داد. هرچند که بلافاصله در گفت‌وگو با مسئولان ستاد منشور اخلاقی دست به تغییر موضع خود زد. وی گفت: «معتقدم چون مربیان جزء مجموعه ورزش به حساب می‌آیند، شاید بعضی‌ها با دید منفی به این موضوع نگاه کنند و این موضوع را یک نوع بی‌احترامی بدانند.»

یاوری ادامه می‌دهد: «گرفتن تست اعتیاد از مربیان از نظر من بی‌احترامی به مربیانی است که سالم هستند. فکر نمی‌کنم به من بگویند که تست اعتیاد بدهم و خوب هم نیست که از من این کار را بخواهند. البته من به خودم شک ندارم و حاضرم تست اعتیاد بدهم.»

شائبه نگاه سلیقه‌ای سازمان لیگ

رئیس سازمان لیگ بارها تاکید کرده که مربیان قبل از عقد قرارداد، باید تست اعتیاد بدهند. اما در این خصوص برخی واکنش‌های سازمان لیگ، رنگ و بوی سلیقه‌ای به خود گرفته است.

 به عنوان مثال مدیرروستا جزو مربیانی است که با اخراج یک مربی دیگر دوباره وارد
لیگ برتر شده است. مدیرروستا می‌گوید: «از من نه کپی شناسنامه خواستند و نه تست اعتیاد گرفتند ولی مشکلی از این بابت ندارم.» نکته اینجاست که حتی وقتی فرهاد کاظمی با ابومسلم به توافق رسیده برای او کارت مربیگری صادر نمی‌شود و البته برخی مسئولان، مسائل دیگری را در این خصوص مطرح می‌کنند؛ موضوعی که فرهاد کاظمی به شدت نسبت به آن واکنش نشان داده است.

او معتقد است اگر مشکلی دارد مسئولان سازمان لیگ باید به طور شفاف راجع به آن صحبت کنند در غیر این صورت این اجازه را ندارند که با اشاره‌های مبهم آبروی افراد را در رسانه‌ها نشانه بگیرند. با همه این حرف‌ها، انتقاد مربیان لیگ نسبت به آنچه که تصمیمات فوری سازمان لیگ فدراسیون فوتبال نامیده می‌شود. همچنان سوژه داغ رسانه‌هاست؛ موضوعی که عادل فردوسی‌پور قصد دارد 90 هفته آینده را به آن اختصاص دهد.

تهدیدعلیپور

دبیر ستاد منشور اخلاقی در گفت‌وگو با همشهری تاکید کرد: «هر مربی‌ای که نمی‌خواهد برابر قانون تمکین کند، باید به خانه‌اش برود و قید کار کردن در فوتبال ایران را بزند.»
وی در توضیح این هشدار گفت: «مربیان و بازیکنان تافته جدا بافته نیستند. امروزه هر فردی که می‌خواهد در اداره‌ای استخدام شود باید تست اعتیاد و مدارک شخصی‌اش را کامل کند. ما باید در فوتبال نیز این شرایط را به وجود آوریم.»

علیپور خاطرنشان کرد: «هیچ‌یک از مربیان لیگ نسبت به مسئله گرفتن تست اعتیاد اعتراض ندارند. اگر هم اعتراضی وجود داشته باشد از نظر ما نوعی فرافکنی است. افرادی که می‌خواهند دست به فرافکنی بزنند و قانون را نادیده بگیرند، بهتر است خانه‌نشین شوند. چون گرفتن تست اعتیاد یکی از مصوبه‌های جدید فدراسیون فوتبال است که خردادماه به سازمان لیگ اعلام شده و جزو  شرایط عمومی مربیگری در لیگ به حساب می‌آید.»
وی در پاسخ به این سئوال که آیا قبول دارید در مواردی میان برخی مربیان تبعیض قائل شده‌اید، تاکید کرد: «به هیچ‌وجه این‌طور نیست.

این روزها خیلی‌ها درباره مایلی‌کهن از ما سئوال می‌پرسند. ما در این خصوص موضع خودمان را اعلام کرده‌ایم. معتقدیم که شیوه رفتاری مایلی‌کهن درست نیست. حتی به او تذکر کتبی هم داده‌ایم. برای ما فرقی ندارد که چه کسی مرتکب تخلف می‌شود.»این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که سازمان لیگ و مسئولان ستاد منشور اخلاقی در واکنش به اظهارات تند محمد مایلی‌کهن تنها به تذکر کتبی بسنده کرده‌اند؛ واکنشی که در نوع خود عجیب است.

کد خبر 94971

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز