گروه بین‌الملل: درحالی که هرروز فشار افکار عمومی در انگلیس بر نخست‌وزیر این کشور افزایش می‌یابد

گوردون براون با درخواست برای میزبانی نشستی بین‌المللی در ابتدای سال آینده میلادی درباره افغانستان، از احتمال خروج نظامیان خارجی از این کشور در سال 2010 خبر داد.

وی در حالی که در کشورش تحت فشار شدید افکار عمومی برای خروج نیروهای انگلیسی از افغانستان قرار دارد، پیشنهاد داده است که لندن در ماه ژانویه سال 2010 میزبان این کنفرانس برای بررسی و تصمیم‌گیری درباره آینده افغانستان باشد.

براون اعلام کرد که از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواسته است تا جدول زمانی را برای خروج نظامیان خارجی از بعضی مناطق افغانستان تهیه کنند تا به گفته وی مسئولیت کنترل امنیت افغانستان «محله به محله» به نیروهای افغان منتقل شود.

نخست‌وزیر انگلیس گفت: در این کنفرانس باید روندی برای واگذاری منطقه به منطقه کنترل امنیتی به نیروهای افغان مطرح شود و درصورت امکان چارچوب زمانی برای آن شکل گیرد که بتواند از اوایل 2010 آغاز شود.

بسیاری، هدف این اظهارات براون را کم کردن فشار‌های سیاسی بر دولت وی می‌دانند. در حالی که تلفات نیروهای انگلیسی در ماه‌های اخیر افزایش یافته نخست‌وزیر انگلیس در تلاش است با اعلام خروج از افغانستان این وعده را به انگلیسی‌ها بدهد که جنگ در افغانستان نبردی بدون پایان نخواهد بود. وی تاکید کرد که انگلیس از اعزام 500 سرباز دیگر به افغانستان به‌دلیل اینکه شرایط اعزام آنها مهیا نیست، منصرف شده است.

به همین خاطر براون26 آبان برای دفاع از 8 سال حضور نظامیان این کشور در افغانستان اعلام کرد که نیروهای خارجی در افغانستان درحال بر هم زدن و ناتوان کردن رهبری القاعده هستند.

وی گفت: در سال‌جاری موفقیت‌های بیشتری در جهت ناتوان ساختن القاعده نسبت به سال‌های دیگر به‌دست آمده است. براون افزود: ما در افغانستان هستیم، چون اعتقاد داریم اگر طالبان دوباره قدرت را در دست بگیرد، القاعده و سایر گروه‌های تروریستی می‌توانند دوباره به فضایی برای انجام عملیات‌های خود دست پیدا می‌کنند.

این در حالی است که دفتر نخست‌وزیر انگلیس با جنجالی شدن اظهارات او درباره آغاز خروج نظامیان این کشور از سال 2010 در بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست ماه ژانویه برای خروج کامل از افغانستان نیست و تنها فرصتی برای تبادل نظر رهبران کشورهای مختلف درباره آینده افغانستان به حساب می‌آید.

بسیاری عقیده دارند که براون با صحبت‌های خود تلاش کرده است که جلوی حمایت بیشتر از پیشنهاد مخالفان دولت خود را برای خروج از افغانستان بگیرد. وی در سخنرانی خود اعلام کرد که نیروهای انگلیس تنها زمانی که افغان‌ها خودشان بتوانند کنترل کامل امنیت کشورشان را در دست گیرند و نگذارند که اعضای گروه القاعده در افغانستان فعال باشند از این کشور خارج خواهند شد.

این در حالی است که آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو هم روز گذشته اعلام کرد که سال آینده، ناتو می‌تواند کنترل امنیتی برخی مناطق را به نیروهای افغان واگذار کند و این امکان فراهم شود که نیروهای تحت امر ناتو به‌تدریج به سمت ماموریت حمایتی پیش روند.

وی با اشاره به اینکه در سال 2010 ماموریت نیروهای خارجی در افغانستان شتاب بیشتری خواهد گرفت، تاکید کرد: ناتو خروج از بخش‌هایی از خاک افغانستان را جزء اهداف آتی خود در مورد این کشور قرار داده است. راسموسن گفت: این مسئله‌ای واقع‌بینانه است که روند واگذاری مسئولیت امنیتی بخش‌هایی از افغانستان را در سال 2010 آغاز کنیم.

وی با وجود این خروج فوری از افغانستان را رد و اعلام کرد: اگر ما بخواهیم خارج شویم و به افغانستان پشت کنیم القاعده فورا به این کشور باز خواهد گشت.

در حالی که اعتراض به هزینه‌های ادامه حضور نیروهای کشورهای اروپایی در شرایط بحران اقتصادی، رهبران برخی کشورهای عضو ناتو را کلافه کرده است راسموسن اعلام کرد: نگرانی‌های مردم درباره این هزینه را  درک می‌کند اما مردم باید بدانند که خروج از افغانستان هزینه بیشتری برای آنها خواهد داشت.

اعضای ناتو در حالی به‌زودی برای تعیین جدول خروج از افغانستان تشکیل جلسه می‌دهند که باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا همچنان در حال سبک و سنگین کردن گزینه‌های مختلف درباره راهبرد جدید واشنگتن در افغانستان است.

در حالی که براون و دیگر اعضای ناتو در فکر خروج تدریجی نیروهای خود هستند بعید به‌نظر می‌رسد که اوباما روی گزینه اعزام 10 تا 40 هزار نیروی نظامی بیشتر به افغانستان تکیه کند.

انگلیس به اعضای طالبان رشوه می‌دهد

ارتش انگلیس به‌طور رسمی با پرداخت رشوه برخی اعضای طالبان را به خدمت می‌گیرد. به گزارش روزنامه تایمز، چاپ لندن، براساس یکی از دستورالعمل‌های تازه در ارتش انگلیس نیروهای انگلیسی می‌توانند برای به خدمت گرفتن اعضای طالبان به آنها کیسه‌های طلا بدهند.

براساس این دستورالعمل جدید، فرماندهان ارتش هم باید با رهبران شبه نظامیان به‌منظور پایان دادن سریع‌تر به مناقشات افغانستان گفت‌وگو کنند. دولت انگلیس تاکید کرده است که فرماندهان ارتش باید پول کافی به افراد محلی در افغانستان بدهند تا آنها را از پیوستن طالبان منصرف کنند.

طالبان به جنگجویان محلی خود روزانه حدود 10دلار پرداخت می‌کند. این دستورالعمل جدید، نشان می‌دهد که انگلیس از راهبرد قبلی خود برای شکست طالبان نا‌امید شده است.

کد خبر 95507

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز