همشهری آنلاین: منوچهر متکی با اشاره به پیشنهاد آژانس برای معاوضه سوخت رآکتور تهران با بیان این که مطمئنا ایران سوخت 3.5 درصدی‌ را از کشور خارج نمی‌کند گفت:

 مبادله همزمان سوخت را در داخل ایران قابل بررسی می‌دانیم.

وزیر خارجه در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با موضوع سوخت رآکتور تهران گفت: ایران رویه‌ بسیار روشنی در گفت‌وگو با طرف‌های خارجی دارد. به ویژه در مذاکرات حساس و موضوعی مانند انرژی هسته‌‌ای این مساله مورد توجه قرار می‌گیرد. ما معمولا موضوعی در دستور کار تعریف می‌کنیم و قبل از انجام مذاکره در روند تصمیم‌سازی در مورد آن بحث می‌کنیم و مواضع‌مان را نسبت به آن موضوع مشخص می‌کنیم. ما این کار را در مذاکرات خارجی انجام می‌دهیم.

متکی گفت: وقتی تیم ما به وین رفت، در شرایطی بودیم که به آژانس اعلام کرده بودیم سوخت می‌خواهیم. آژانس به آمریکا و روسیه این درخواست را منعکس کرد. این دو کشور به آژانس اعلام کردند آماده‌اند سوخت ایران را تامین کنند. زمانی که آنها اعلام آمادگی کردند آژانس گفت مناسب است که در این مورد مذاکره صورت گیرد. ما این موضوع را بررسی کردیم و تیمی را برای بحث درباره این مساله تعریف کردیم. این تیم به وین سفر کرد و آنجا آنها بسته‌ای که مد نظرشان بود را به هیئت ایرانی ارائه دادند، نه به صورت مکتوب، بلکه کلیت آن را مطرح کردند.»

وی گفت: آنها اعلام کردند حاضرند سوخت 5/3 درصد ایران را بگیرند، ببرند، غنی‌سازی کنند به 20 درصد برسانند و برگردانند. بنابراین ایران که 116 کیلو سوخت 20 درصد نیاز دارد، در ازای آن باید 1160 کیلو یعنی 10 برابر آن سوخت 5/3 درصد را بدهد که در تغلیظ 116 کیلو می‌شود. یعنی در افزایش غلظت غنی‌سازی به 20 درصد این به 116 کیلو تقلیل پیدا می‌کند.

متکی ادامه داد: بنابراین گفته شد که نیاز شما به 116 کیلو سوخت است و این 116 کیلو برابر است با 1200 کیلو و موضوع 1200 کیلو نیز از این جا مطرح شد.

وی افزود: هیئت ایرانی در وین از این اختیارات برخوردار نبود که این تصمیم را همان جا نهایی کند. حتی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این هیئت حضور نداشت و کارشناس او حضور داشت، بنابراین بسیار روشن است که ابتدایی‌ترین پاسخ به چنین درخواست و پیشنهادی، این است که این پیشنهاد در تهران بررسی و پاسخ آن اعلام می‌شود.

متکی گفت: آنها اعلام کردند ما تا جمعه منتظر پاسخ شما هستیم. این پیشنهاد در تهران بررسی شد و به آژانس پاسخ خود را اعلام کردیم. این که در رسانه‌ها گفته می‌شود ایران هنوز پاسخ خود را نداده است و آنها منتظر پاسخ هستند همان جنگ روانی است که باید متوجه آن بود. در واقع آنها می‌خواهند بگویند پاسخی که ما می‌خواهیم را بگویید.

وی گفت: بنابراین ما این موضوع را بررسی کردیم. ملاحظاتی نسبت به آن داریم و اولین ملاحظه این است که ما خود را محصور در این پیشنهاد نمی‌کنیم. گزینه اول این است که سوخت 20 درصد غنی شده را خودمان تولید کنیم. گزینه دوم این است که خودمان بخریم و موضوع مطرح شده، گزینه سوم است و به همین دلیل ما آن را بررسی می‌کنیم. آنها چون روی گزینه سوم تاکید داشتند ما خواستیم امکانی برای آنها در بررسی این گزینه باز کنیم.

ایران قطعا باید این گزینه را از ابعاد مختلف فنی و اقتصادی بررسی کند که بررسی نیز کرده است، ما حتما سوخت 5/3 درصدی‌مان را از کشور خارج نمی‌کنیم. مفهوم این حرف این است که مبادله همزمان سوخت را قابل بررسی می‌دانیم آن هم در داخل ایران. همچنین کارشناسان فنی ما باید این موضوع را بررسی کنند که چه اندازه این سوخت جابه‌جا شود. نظراتی که آنها داده‌اند برای کارشناسان ما قابل قبول نیست و کارشناسی‌ها ادامه دارد.

متکی افزود: این تبلیغات که از سوی غربی‌ها می‌شود مطابق با واقعیت نیست و رسانه‌ها داخلی در این زمینه باید هشیار باشند.

وی گفت: ما اعلام کرده‌ایم کمیته فنی نشست وین دوباره تشکیل شود و ما ملاحظات‌مان را در آن نشست خواهیم گفت. هنوز این نشست تشکیل نشده است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت:‌ دیپلماسی صفر یا 100 نیست؛ بنابراین اظهارات خانم کلینتون که گفته است ایران فقط باید همین پیشنهاد را بپذیرد، حرفی غیردیپلماتیک است.

متکی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره برخی مطالب مطرح شده در رسانه‌های هند، گفت: معمولا در هند سنت رسانه‌ای تعریف شده‌ای وجود دارد که بسیار هماهنگ با سیاست‌های مورد نظر کشور بسترسازی می‌کنند در موضوعاتی که مورد علاقه کشور است و کشور به آن توجه دارد و معتقد است که باید این مباحث جدی گرفته شود و یا اینکه جدی گرفته نشود. بنابراین معمولا وقتی هیئت‌های خارجی به هند می‌روند اگر رسانه‌های هند را قبل و یا بعد از سفر رصد کنید خواهید دید که تقریبا می‌توان گفت در هند چه اولویت‌هایی وجود دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره خط لوله صلح و حضور هند در پروژه خط لوله صلح گفت: باید پرسید آیا این پروژه محقق می‌شود؟ باید گفت حتما این پروژه محقق می‌شود؛ چرا که بیش از 100 کیلومتر این خط لوله کشیده شده است و خط لوله انجام می‌شود. ما توافق دوسویه و دوجانبه‌ای در این مورد با پاکستان داشته‌ایم و هر وقت هند در این مورد آماده شد، می‌تواند به این توافق بپیوندد.

متکی تاکید کرد: ‌در مجموعه دیدارها در هند در مورد خط لوله صلح، هم نخست وزیر و هم وزیر امور خارجه بدون اینکه من به این موضوع اشاره‌ای کرده باشم آن‌ها این موضوع را طرح کردند و اعلام کردند ما درباره این موضوع علاقه‌مند و مصمم هستیم. این موضوع نشان دهنده این است که آنها نمی‌خواهند از این پروژه دور بمانند.

کد خبر 95555

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز