چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: براساس تازه‌ترین گزارش سازمان بین‌المللی شفافیت، ‌ایران از نظر شاخص فساد اداری با 27 پله نزول نسبت به سال گذشته در مکان 168 جهان جای گرفته است و فقط 7 کشور دنیا از لحاظ فساد اداری وضعیت نامطلوب‌تری از ایران دارند.

ایران در سال 2008 از بین 180کشور در رتبه 141، در سال 2007 از بین 179کشور در رتبه 131، در سال 2006 از بین 163 کشور در رتبه 105، در سال 2005 از بین 150کشور در رتبه 88، در سال 2004 از بین 145کشور در رتبه 87 و در سال 2003 از بین 133کشور در رتبه 78 قرار داشت. این ارقام نشانگر نزول وحشتناک ایران از لحاظ رتبه فساد اداری طی سال‌های اخیر است.

شاخص فساد اداری سال 2009 براساس اطلاعات و آمار 2سال اخیر 10مؤسسه مستقل بین‌المللی تهیه شده است. همچنین نظرسنجی از تحلیلگران و مدیران تجاری هر کشور نیز در محاسبه شاخص فساد اداری نقش دارد.

در تهیه شاخص فساد اداری سال 2009 از تحلیل‌های منابعی همچون بانک توسعه آفریقایی، بانک توسعه آسیایی، بنیاد برتلزمن، واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست، مؤسسه خانه آزادی، گلوبال اینسایت و بانک جهانی استفاده شده است.

عدد این شاخص (CPI) بین صفر تا 10 است که کشور با کمترین نمره دارای بالاترین درجه فساد و بالعکس کشور با بالاترین نمره دارای کمترین درجه فساد است.  سازمان بین‌المللی شفافیت در گزارش سال 2009 خود فساد اداری در 180 کشور جهان را مورد بررسی قرار داد و برای چنین فسادی در ایران شاخص 1/8‌ را در نظر گرفت که با چنین امتیازی ایران به‌طور مشترک با کشورهای بروندی، گینه، گینه استوایی، ترکمنستان و ‌هائیتی در مکان 168 جهان قرار گرفت.

در گزارش سال گذشته سازمان بین‌المللی شفافیت، ایران امتیاز 2/3 را کسب کرده و مکان 141 جهان را به‌خود اختصاص داده بود. سازمان بین‌المللی شفافیت گزارش خود را بر پایه ارزیابی از فساد دولتی تنظیم می‌کند. شاخص‌های تعیین این فساد، اختلاس، رشوه‌گیری، خرید و فروش پست‌های دولتی، رشوه‌پذیری دستگاه قضایی، فساد مالی در میان سیاستمداران و مقام‌های دولتی، عدم‌مقابله کافی یا ناکارایی در پیکار علیه مواد‌مخدر و غیره است.

در گزارش تازه‌ سازمان شفافیت بین‌المللی نام 180 کشور جهان به‌چشم می‌خورد که رتبه‌ نخست را در این میان، کشور نیوزیلند به دست آورده است که در مبارزه علیه فساد در دستگاه‌های دولتی، بیشترین امتیاز را از آن خود کرده است.

پس از کشور نیوزیلند، به‌ترتیب دانمارک، سنگاپور، سوئد و سوئیس قرار دارند که در مبارزه با فساد از خود کارایی خوبی نشان داده‌اند. در رده ششم تا دهم این جدول، نام کشورهای فنلاند، هلند، استرالیا، کانادا و ایسلند به چشم می‌خورد و آلمان در رده چهاردهم، انگلیس در رده‌ هفدهم و آمریکا در رده نوزدهم قرار دارد.

طبق گزارش سازمان بین‌المللی شفافیت، سومالی فاسدترین کشور جهان است و در قعر جدول جای دارد. افغانستان به‌دلیل گسترش تجارت با مواد‌مخدر، در رده‌ 179 یعنی یکی مانده به آخر قرار دارد. در کنار این دو کشور، کشورهای میانمار، سودان و عراق نیز جزء فاسدترین کشورهای جهان هستند.

 

کد خبر 95594

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز