چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۸۵ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

آزاده بابایی نژاد: بروکسل با جمعیتی در حدود یک میلیون نفر که عمده آنها را کاتولیک‌مذهب‌ها تشکیل می‌دهند، پایتخت کشور بلژیک است.

این کشور در شمال غربی اروپا واقع شده است. در نگاه اول، ساکنان این شهر چنان سختکوش به نظر می‌رسند که گویی رغبتی به تفریح و خوشگذرانی ندارند اما واقعیت، چیز دیگری است. هر بلژیکی، شادزیستن را در وجود خود نهفته دارد و در اولین فرصت ممکن، سعی می‌کند این ویژگی ذاتی را آشکار کند. اساسا آنها عاشق جشن و پایکوبی‌اند. جشن‌های مربوط به کریسمس، بر این ادعا صحه می‌گذارد.

هر جمعی در این کشور - از دورافتاده‌ترین روستاها تا پرجمعیت‌ترین شهرها - از هر مساله بسیار پیش‌پاافتاده‌ای استفاده کرده، جشن می‌گیرند و شادی می‌کنند؛ مثلا اگر شهردار جدیدی مسئولیت اداره شهری را عهده‌دار شود، مردم، فرصت را مغتنم شمرده و آن روز را مثل یک روز ملی و مقدس، جشن می‌گیرند و شادی می‌کنند.

مسبب شادی مردم بلژیک و به‌ویژه بروکسل هر چه که باشد، خیابان‌های شهر از اقشار مختلف مردم با لباس‌های یکسان و متحدالشکل، ارابه‌های تزئین‌شده با انواع گل و آدمک‌های مقوایی بزرگ پر می‌شود. در روزهای آغاز سال نو میلادی و جشن کریسمس، باید در بروکسل باشید تا ببینید شهر چگونه چراغان می شود و مردم در زیر نورهای رنگارنگ به رقص و پایکوبی مشغول می‌شوند.

 از کنار هر بروکسلی که گذر کنید، با یکی از زبان‌های هلندی، فرانسوی یا آلمانی به شما تبریک خواهد گفت. مردم بروکسل مانند سایر شهرهای این کشور اروپایی، در درست‌کردن چای عالی، تبحر فوق‌العاده‌ای دارند. مصرف سرانه چای پایتخت‌نشینان بلژیک به نسبت سایر شهرهای این کشور، بسیار بالاست. عمده واردات چای و قهوه این کشور از کنگو که روزگاری مستعمره بلژیک بوده، انجام می‌پذیرد. چای کنگو از خاصیت و طعم خوبی برخوردار است. بروکسلی‌ها از هر فرصتی برای نوشیدن چای استفاده می‌کنند.

آآنها هر شب بعد از صرف شام، چند فنجان چای می‌نوشند. کافی‌شاپ‌های بروکسل، شب‌ها مملو از جمعیتی است که دوست دارند در هر هوایی چای بنوشند. در کنار فنجان چای آنها، انواع شکلات و شیرینی نیز هست. اگر برای خرید تنها 100گرم شکلات به یکی از مغازه‌های بروکسل بروید، قطعا برای‌تان مشکل خواهد بود که در میان آن همه شکلات خوشمزه، یکی را انتخاب کنید. بروکسلی‌ها مردمانی پرخورند و معمولا در یک وعده غذایی، انواع مختلفی از غذاها را صرف می‌کنند.

از این گذشته، آنها غذاشناسان خوبی هستند و همیشه در طلب غذای خوب. یک خانواده کارگری در بروکسل، قسمت عمده درآمدش را صرف خوراکش می‌کند و نسبت به میزان دستمزد کارگران در اروپا، کارگران بروکسلی از دستمزد بالایی برخوردارند.

یکی از جالب‌ترین خصوصیات مردم بلژیک که آنها را از سایر کشورهای اروپایی بسیار متمایز کرده، علاقه مفرط آنها به نظافت است. خانم خانه حتی اگر شاغل باشد، نظافت منزل را در بین اولویت‌های کاری خود قرار می‌دهد.

 زنان بروکسلی، وسواس عجیبی در تمیزکردن منازل خود دارند. در این شهر، پنجره‌ها می‌درخشند، پرده‌ها تمیزند و گویی پیاده‌روهای بروکسل، تازه آسفالت و کف‌پوش شده‌اند. تمیزی از سروروی بروکسل می‌بارد. اگر به مناطق کارگرنشین این شهر بروید، جایی که تعداد زیادی خانه در خیابان‌های باریکش پوسیده‌اند، به طرز حیرت‌انگیزی از زباله پاک است.

 در تابستان، دوچرخه، حکم ماشین را برای آنها دارد و مردم در هر سنی که باشند، دوچرخه‌سوار می‌شوند. از آنجا که بروکسل، شمار زیادی سینما دارد و مردم این شهر نیز علاقه وافری به سینمای هالیوود دارند، شب‌ها بازار سینماها حسابی گرم است. اگر یک شهروند بروکسلی نتواند به هر دلیلی به سینما برود، با خرید روزنامه یا مجله، می‌تواند آخرین اخبار مربوط به هالیوود، مصاحبه با هنرپیشگان معروف دنیا و معرفی فیلم‌های جدید و نقد آنها را پیگیری کند.

 گفتنی است کشور بلژیک پایین‌ترین سطح مهاجرت مردم به سایر کشورها را داراست. نوشیدن چای – آن هم از نوع کنگویی در خانه‌ای تمیز که ساکنانش برای لبخندزدن دنبال هیچ بهانه‌ای نمی‌گردند، چقدر گواراست.

کد خبر 9576

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز