دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۵ - ۱۱:۰۶
۰ نفر

علی بلوری: بعضی مواقع که می‌بینیم فردی از یک مصاحبه شغلی موفق بیرون آمد و صاحب حرفه دلخواهش شد، سریع می‌گوییم: «خیلی خوش‌شانس است».

اگر به شانس یا همان اتفاق لحظه‌ای مثبت اعتقاد داشته باشید و بیندیشید که پایه‌گذار موفقیت است، باید بدانید که چنین اصلی همواره نمی‌تواند ثابت باشد و قطعا دلایل دیگری دست به دست هم می‌دهند تا پیروزی از آن شما باشد. گاهی اوقات رعایت‌کردن چند نکته کوچک و آگاهی از اصول پایه‌ای، می‌تواند سکویی برای پرتاب باشد.

یک مورد از نکته‌های گفته‌شده می‌تواند نحوه رزومه‌نویسی شما باشد چرا که معمولا پس از درخواست کار، از شما خواسته می‌شود رزومه کاری‌ یا همان سابقه و تجربه‌هایتان را روی کاغذ بیاورید. از این رو بهتر است با آشنایی با اصول رزومه‌نویسی، فرصت شغلی‌تان را حفظ کنید و به دلایل ساده، باعث هدررفتن توانایی‌هایتان نشوید.

مفهوم خلاصه سوابق یا رزومه: رزومه تعریف کامل و مشخصی از شما، مهارت‌ها، دستاوردها، تجربه‌های کاری، تحصیلات و همه آن چیزهایی است که برای جلب نظر صاحب کارتان حائز اهمیت است.

قدم اول– باید قبل از هر چیز از تاثیر رزومه باخبر باشید؛ بنابراین خودتان را به جای شخص کارفرما قرار دهید و قضاوت کنید. یادتان باشد فردی که می‌خواهد شما را گزینش کند، قبل از هر چیز، تحت تاثیر نحوه نگارش رزومه‌تان قرار می‌گیرد و بعد به محتویات آن می‌اندیشد.
اندازه- هر چه کوتاه‌تر، بهتر. پرگویی در رزومه‌نویسی ممنوع است؛ بنابراین اطلاعات مورد نیاز را گزیده و مختصر شرح دهید.

پاراگراف– وجود سه پاراگراف برای نگارش رزومه الزامی است؛ پاراگراف اول باید شامل 2 تا 3 جمله باشد و مقدمه‌ای کوتاه درباره خودتان، اهداف کاری‌تان و همین‌طور طریقه اطلاع شما از شغل مربوطه را در بر بگیرد. پاراگراف دوم مخصوص ارائه اطلاعات است و تحصیلات، مهارت‌های تخصصی و همین‌طور توانایی‌هایتان را شامل می‌شود. پاراگراف سوم نیز مختص اطلاعات شخصی شما از جمله نام، شماره تماس، ایمیل و فکس است.

جزئیات– برای شرح بهتر قضیه می‌توانید به خاطر بسپارید که حتما در رزومه‌نویسی خود، اهداف کاری، تجارب، میزان تحصیلات، اطلاعات اضافی و منابع را مدنظر قرار دهید. توضیح درباره هر کدام چنین است:

اهداف کاری– به عنوان مقدمه، کارفرما را از اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود در آن زمینه کاری آشنا کنید. این قسمت را بسیار جدی بگیرید چرا که با کمی زیرکی می‌توانید از آن به عنوان ابزار توانایی‌هایتان استفاده کنید.

تجربه– تجربه‌های کاری و مهارت‌های شما نقشی بسیار تعیین‌کننده در سرنوشت شغلی‌تان دارد. فراموش نکنید که نحوه بیان مهارت‌هایتان می‌تواند به رئیس آینده، نشان دهد که شما شایستگی پستی حتی بالاتر را نیز دارید.

نکته– به خاطر داشته باشید که هنگام نگارش تجربه‌های کاری‌تان، ترتیبی معکوس از لحاظ تاریخی را رعایت کنید و برای هر تجربه، عنوان پست، نام سازمان، محل کار و تاریخ استخدام را نیز مشخص کنید.

راه میان‌بر– اگر تجربه‌های کارتان‌ اندک است، دلسرد نشوید؛ سعی کنید در رزومه خود تاکید بیشتری بر مواردی چون درجه تحصیلات، موسسه‌ها، دانشگاه، تخصص، سمینارها، کارگاه‌ها، آموزش‌ها و همین‌طور میانگین معدل‌تان داشته باشید.

اطلاعات– ارائه اطلاعات نیز می‌تواند سنگ آخر برای پرتاب‌کردن باشد چرا که به‌هدف‌خوردن آن بسیار سرنوشت‌ساز است.

 این بخش نیز زیرمجموعه‌هایی چون علائق، دانش‌های رایانه‌ای، فعالیت‌ها، مهارت‌های زبانی و... را شامل می‌شود. یادتان باشد که باید به آن دسته از توانایی‌هایتان اشاره کنید که در دو بخش قبلی ذکر نشده بود.

با رعایت جمیع موارد ذکرشده، رزومه‌ای کامل و جامع تهیه می‌شود.

کد خبر 9584

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز