یکشنبه ۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر- الهام اناری: مراسم افتتاحیه پنجمین دوره جشنواره‌ بین‌المللی فیلم «پروین اعتصامی» عصر شنبه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مازیار رضاخانی دبیر جشنواره فیلم پروین اعتصامی، بین‌المللی‌شدن جشنواره را نیاز اساسی آن دانست که در این دوره محقق شده است. او در این باره گفت: مجامع فرهنگی و هنری می‌خواستند بدانند ما چه تعداد فیلمساز زن داریم که لزوم برپایی چنین فستیوالی مطرح شده است. این جشنواره برای فیلمسازان زن ایرانی ترتیب داده شده و این روند در دنیا بی سابقه است.

به گفته رضاخانی، این جشنواره با حمایت محمدرضا جعفری جلوه معاون سابق امور سینمایی برگزار شده و  جواد شمقدری معاون امور سینمایی فعلی نیز نگاه ویژه‌ای به آن دارد.

در پنجمین دوره برگزاری جشنواره پروین اعتصامی سینماگرانی همچون تهمینه میلانی، مرضیه برومند، کمال تبریزی، محمدرضا زرین‌دست و محمدرضا اصلانی حضور دارند. رضاخانی با ابراز خوشحالی از استقبال هنرمندان از جشنواره پروین اعتصامی گفت: حضور سینماگران مطرح،  اعتبار خاص و ویژه‌ای به جشنواره فیلم پروین اعتصامی بخشیده است.

در ادامه مراسم پیام جواد شمقدری، معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط حمیدرضا دیبایی مدیر روابط عمومی این معاونت قرائت شد.در این پیام آمده بود: «پروین، نگاه نافذ زن ایرانی به عالم ایرانی است.

اگر به دیوان و اشعار او بنگریم، هیچ چیز را به اندازه جان جهان یعنی انسان و دغدغه‌های بشر برای او مهم و سرنوشت‌ساز نمی‌توان یافت. به کار گرفتن آرایه‌های ادبی و تصویرسازی‌های غنی از جمله ویژگی‌های آثار اوست.

او می‌خواهد با حکمت و دقت جهان هستی را واکاوی کند و به ما گونه‌ دگر از دگرگون زیستن را بنماید. آری به راستی بانوان سینمای ایران وقتی پروین را الگوی خویش بشمارند راحت‌تر و سهل‌تر می‌توانند از قاب سینما به جهان بنگرند.»

شبنم قلی‌خانی که اجرای مراسم را بر عهده داشت از تعدادی از هم صنف‌های خود که در این جشنواره حضور دارند نام برد و گفت: بازیگران مطرحی مانند شهره سلطانی، پریوش نظریه، ماهایا پطروسیان و هومن سیدی در جشنواره‌ فیلم پروین اعتصامی با آثارشان شرکت دارند.

فکر می‌کنم همه بازیگران باید یک فیلم کوتاه بسازند تا با مسائل و مشکلات فیلمسازان و کارگردان‌ها آشنا شوند. البته ساخت فیلم کوتاه شوق و ذوق خاصی می‌خواهد و امیدوارم همه بازیگرانی که فیلم می‌سازند به کارشان ادامه دهند.

در این مراسم همچنین الزیرا ساگین نماینده موقت برنامه‌ عمران سازمان ملل متحد ضمن تبریک برگزاری این جشنواره به مسئولان آن گفت: مسلما برای برگزاری این جشنواره مسائل زیادی پشت سر گذاشته شده است تا از کشورهای دیگر هم آثاری در این جشنواره به نمایش درآید.

حدود 800 فیلم به جشنواره پروین اعتصامی ارسال شده که نشان دهنده بزرگی و اهمیت این جشنواره است. برای ما فرصت خوبی بود که نقشی در برپایی این برنامه داشته باشیم. امیدواریم برپایی جشنواره و نمایش فیلم‌ها با موفقیت همراه باشد.

گلاره مستشاری عضو بخش مقابله با مواد و جرم سازمان ملل متحد نیز با اشاره به اینکه برگزاری این جشنواره به خاطر توجه به مسائل ملت‌ها و همزیستی آنها اهمیت دارد، گفت:  انسان‌ها همواره سعی دارند از مشکلات‌شان و از خواسته‌هایشان در قالب آثار هنری سخن بگویند و سینما توانسته است در این ارتباط جای خوبی برای خود پیدا و نیازهای مردم را منعکس کند تا برای آینده راهی بهتر بیابیم.

او با ابراز خوشحالی از اینکه موضوع امسال جشنواره‌ پروین اعتصامی آسیب‌های اجتماعی است، گفت: من آمده‌ام در این خصوص حمایت و یاری شما را جلب کنم و توجه شما را به مسائل زنان آسیب‌دیده معطوف کنم. ما در قبال این افراد مسئول هستیم و باید به دیده شدن مسائل‌شان کمک کنیم تا این معضلات تا حد ممکن کم شود.

جذاب‌ترین بخش افتتاحیه جشنواره پروین اعتصامی به شعر‌خوانی ژاله علو اختصاص داشت. او در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه پروین به عنوان  بزرگ بانوی شعر فارسی در اشعارش مفاهیمی فاخر و پندآموز را به کار می‌برد، گفت:  اشعار پروین اعتصامی، بزرگ بانوی شعر پارسی، با مضامین و مفاهیم فاخر و زیبا و پند‌آموزآمیخته است. او در قالب اشعار مناظره‌ای بی‌نظیرش مفهوم والای زندگی انسانی را می‌آموزد.

مناظره اشیا و حیوانات و گیاهان و دیگر مظاهر طبیعت، هر کدام حاوی پندهای گران و رهگشا برای مردمی است که در کوره راه‌های زندگی، خود را و هر آنچه را که به‌خاطر آن آفریده شده‌اند، فراموش کرده و در سراشیبی خطاها غلتیده‌اند.

او مردمان را به راستی، نیکی و مهربانی با یکدگر فرا می‌خواند و می‌پرسد ؛ چه نیکی کرده‌ایم که تا روزی/ نیکو دهند مزد عمل، مارا/ انباز ساختیم و شریکی چند/ پروردگار صانع یکتا را / برداشتیم مهره رنگین را/ بگذاشتیم لو لو لالارا او در حقیقت همگان را به بازگشت به فطرت الهی خود می‌خواند که گوهری بی‌همتاست و می‌گوید؛ گردی چو پاکباز، فلک بندد/ بر گردن تو عقد ثریا را شعر خوانی ژاله علو با همراهی سه‌تار و نمایش فیلم کوتاه «کلاس سوم» به کارگردانی پوپک مظفری پایان بخش این مراسم کوتاه بود که مجری آن را با یادی از روح بزرگ نیکو خردمند به پایان برد.

پایان بخش  افتتاحیه جشنواره فیلم پروین اعتصامی، مراسم  آتش بازی و رونمایی از کتاب الکترونیکی پروین اعتصامی بود.فیلم‌های جشنواره‌ فیلم پروین اعتصامی از یکم تا ششم آذر ماه در خانه هنرمندان و پردیس سینمایی ملت به نمایش درمی‌آیند.

اختتامیه کوثر

شنبه‌شب همچنین چهارمین جشنواره فیلم کوثر طی مراسمی در تالار وحدت با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد. این مراسم با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ غلامعلی حدادعادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و تعدادی دیگر از مسئولان و فعالان این عرصه برگزار شد.

در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سینمای ما در معرض دید همگان و زیر ذره‌بین است، گفت: نباید فقط نقاط تیره و تار را ببینیم، باید نقاط قوت و زیبا هم نشان داده شود.

حداد عادل نیز با بیان اینکه الگوی زن در سینمای ایران با الگوی زن غربی متفاوت است، گفت: در سینمای ایران باید در پی دست یافتن به الگوی مناسب زن مسلمان باشیم. یک واقعیت که سینماگر ایرانی همواره باید به آن توجه داشته باشد، این است که مردم ایران مسلمانند و زن در اعتقادات مردم با زن در غرب تفاوت جدی دارد.  در این مراسم برگزیدگان بخش‌‌های سینمایی، سینمایی ویدئویی،‌ مستند، کوتاه و 135ثانیه‌ای معرفی شدند.

در بخش فیلم‌های بلند سینمایی جایزه بهترین فیلمنامه برای فیلم «به همین سادگی» به  شادمهر راستین و رضا میر‌کریمی اهدا شد. واروژ کریم مسیحی کارگردان «تردید»، جایزه بهترین کارگردانی را گرفت.

«فرزند‌خاک» جایزه بهترین فیلم را نصیب تهیه‌کننده‌اش سید احمد میرعلایی  کرد و جایزه ویژه هیات داوران به ابوالقاسم طالبی کارگردان فیلم «دست‌های خالی» و مسعود نقاش‌زاده کارگردان «کودک و فرشته» اهدا شد.

کد خبر 95885

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز