سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

شهردار تهران در گفت‌وگو با شبکه الجزیره از انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری به‌عنوان کم‌نظیرترین انتخابات یاد کرد که کاملا دمکراتیک برگزارشد و مردم براساس باورهای دینی و سیاسی در آن حضور یافتند.

دکتر محمدباقر قالیباف در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه الجزیره  مبنی بر اینکه در یکی از مصاحبه‌هایتان گفتید بودجه کافی در اختیار شما گذاشته نشده است، گفت: رابطه بین دولت‌های محلی و مرکزی در همه دنیا تحت‌تأثیر روابط و قوانین خاص خود است و مشکلات اداری و پشتیبانی و اختلاف دیدگاه‌ها همیشه وجود داشته است و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست.

البته ما تجربه مدیریت واحد شهری و دولت‌های محلی را در کشورمان کم داریم و با توجه به اینکه در آغاز راه هستیم، این موضوع طبیعی است، اما فکر می‌کنم امروز ارتباطاتی که باید وجود داشته باشد و دولت مرکزی باید از مدیریت‌های محلی و شهرداری‌ها پشتیبانی کند، کمتر است و توقعی که در این زمینه داریم برآورده نشده است.

وی افزود: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از دستگاه‌های دولتی در تهران وجود دارند و آنها نیز هزینه‌هایی را به شهر تحمیل می‌کنند، توقع داریم دولت این هزینه‌ها را پرداخت کند که دولت در این زمینه تاخیر دارد. همچنین از بودجه باید به مترو و زیرساخت‌های شهری کمک کند که در این زمینه  آنطور که باید کمک نشده است.

خبرنگار شبکه الجزیره در ادامه از قالیباف پرسید شما به‌عنوان شهردار تهران یکی از بالاترین رای‌ها را در  شورای شهر دارید، در این زمینه چه اقداماتی انجام داده‌اید و فکر می‌کنید باز به این سمت انتخاب می‌شوید؟ قالیباف در پاسخ گفت: این شورای شهر است که تصمیم می‌گیرد چه کسی برای اداره شهر مناسب است، اما در مدت بیش از 4 سالی که به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شده‌ام، سعی کرده‌ام نیازهای مردم را در حد توان تامین کنم و فکر می‌کنم در این راه هم موفق بوده‌ام و توانسته‌ام رضایت نسبی شهروندان را نسبت به دیگران جلب کنم.

قالیباف در پاسخ به این پرسش که آیا از این مسئله ناراحت نیستید که رئیس‌جمهور در تلویزیون به اموری بپردازد که در حیطه کاری شماست؟  عنوان کرد: خیر، این موضوع طبیعی است. ایشان رئیس‌جمهور هستند و ممکن است دیدگاه‌هایی داشته باشند و نظرات ایشان را هرچند انتقادی باشد می‌پذیرم؛

اما توقع دارم در عرصه بیان از چارچوب قوانین خارج نشویم چون هر کس در هر مسندی که باشد نمی‌تواند فراتر از قانون سخن بگوید و اگر مشکلاتی  وجود دارد که عمدتا مشکل منابع مالی است دولت نیز باید به وظایفش نسبت به شهرداری‌ها عمل کند.

وی درباره حوادث پس از انتخابات گفت: باید به این موضوع از 2 جنبه پرداخت؛ اول اینکه بر این باورم که در دنیا و خاورمیانه این انتخابات کم‌نظیرترین انتخاباتی بود که کاملا دمکراتیک برگزارشد و مردم براساس باورهای دینی و سیاسی در آن حضور یافتند.

حضور 40 میلیون نفر در این صحنه حاکی از یک حرکت بسیار دقیق بود و اینکه مردم احساس می‌کنند در آینده خود سرنوشت ساز هستند و این برای نظام و کشور ما در دنیا و خاورمیانه افتخار دارد.

بازیگران سیاسی بعد از انتخابات رفتار خوبی نداشتند

در بعد دوم نیز باید نقش مردم و اتفاقاتی را که برای آنان افتاد تفکیک کنیم. به‌نظر من بازیگران سیاسی بعد از انتخابات رفتار خوبی از خود به جا نگذاشتند و رفتار درستی در عرصه سیاست نداشتند.

آنهایی که پیروز شدند رفتار سیاسی درست یک پیروز را نداشتند؛ چراکه پیروزی نیز نیازمند ایفای نقش خاصی است و همچنین کسانی که در این رقابت پیروز نشدند رفتار مناسبی از خود نشان ندادند و این منجر شد به اینکه یک حرکت بسیار شیرین بعد از انتخابات تبدیل به یک تلخکامی برای همه شود. به هر حال در حال حاضر شکاف سیاسی در حوزه بازیگران سیاسی و مردم وجود دارد که این به‌نفع ما نیست و باید تلاش کنیم با گرایش‌های مختلف شاهد این تلخی‌ها نباشیم.

امیدوارم کسی به‌خاطر حوادث پس از انتخابات در زندان نماند

شهردار تهران درباره زندانیان سرشناس حوادث بعد از انتخابات گفت: فکر نمی‌کنم کسی در کشور ما اعم از مسئولان و مردم وجود داشته باشد که از زندانی شدن هموطنش و به‌ویژه کسانی که در گذشته فعال سیاسی و یا مطبوعاتی بوده‌اند راضی باشد، اما طبیعی است برای اداره کشور و پیاده‌سازی‌ قانون باید ضوابط رعایت شود و با کسی که پایش را فراتر از قانون می‌گذارد و قانون‌شکنی می‌کند براساس چارچوب قوانین برخورد می‌شود.

احساس می‌کنم همه در تلاش هستند این موضوعات را حل و فصل کنند و اخیرا قوه قضاییه هم درصدد نهایی کردن این موضوع و اجرای احکام قطعی است که براساس قانون با افراد برخورد شود و من امیدوارم کسی در زندان نماند.

رفتار دوگانه آمریکا با ایران

وی رابطه ایران و آمریکا را برای هر دو کشور مفید دانست و گفت: قبل از اینکه آقای اوباما رئیس‌جمهور شود مطلبی را در یک نشست علمی در مرکز مطالعات اشاره کردم و گفتم که زمان آن فرا رسیده که موضوعات 2 کشور از حالت تقابل خارج و به سمت رقابت برود و این دو کشور به یکدیگر به چشم یک رقیب نگاه کنند و اوباما نیز در شعارهای انتخاباتی خود چنین نگاهی داشته است و بعد از رسیدن به قدرت هم گام‌هایی در این زمینه برداشته است اما امروز وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که تصمیم دارند رفتار دوگانه‌ای با ایران داشته باشند.

قالیباف افزود: مردم ایران ذهنیت بدی از قبل انقلاب و بعد آن نسبت به آمریکا دارند و امیدواریم اوباما همان طور که در شعارهای انتخاباتی خود نیز گفته است و گام‌هایی هم برداشته شد این مسیر ادامه پیدا کند.

مسئله ایران با آمریکا در 2 موضوع هسته‌ای و روابط با این کشور است که در زمینه هسته‌ای ما در چارچوب آژانس حرکت می‌کنیم و ایران هم همه ضوابط را رعایت کرده و اهل گفت‌وگوست و روابط بین 2 کشور نیز نیازمند درک متقابل طرفین است و باید رویکرد تقابل را به سمت رقابت پیش برد و اگر گفته‌های آمریکا را در عمل هم ببینیم فکر نمی‌کنم از طرف ایران هم مشکلی باشد.

دولتمردان آمریکا صداقت ندارند

شهردار تهران گفت: باید صداقت را در بیان دولتمردان آمریکا شاهد باشیم، اما وقتی در سنگاپور و در سفر به آسیا می‌گویند که باید رفتار دوگانه‌ای با ایران داشته باشیم، آیا با رویکرد رقابتی که گفتم همخوانی دارد؟ وقتی بحث گفت‌وگوست و شرایط مساوی باید برای هر دو سو باشد پشت تهدید صداقت است؟ همیشه آمریکایی‌ها از موضعی سخن می‌گویند که ما درست می‌گوییم و شما باید بپذیرید. این بیشتر به مونولوگ شباهت دارد تا دیالوگ.

رفتار یکجانبه‌گرایانه‌ای که بوش در خاورمیانه پیاده کرد، امروز بعد از چند سال چه شرایطی را در  این منطقه  به‌وجود آورده است؟ آیا توسعه و امنیت برقرار شده است؟ آیا به اهداف خودشان که پیگیری می‌کردند، رسیدند؟ آیا طرح خاورمیانه بزرگ،‌ اتفاق افتاد؟ آیا درگیری فلسطین و اسرائیل حل شد؟ فکر می‌کنم ناامنی در مجموعه خاورمیانه گسترش یافت.

قالیباف در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید شرایطی فراهم شود که آمریکا و ایران پشت یک میز بنشینند؟ گفت: امروز شرایط ما با آمریکا نسبت به گذشته بهتر شده است. در سال‌های گذشته پشت میزهایی نشستیم که آمریکا حضور داشت و در بحث‌هایی مانند عراق با آمریکا گفت‌وگو شد. در ژنو در مورد موضوعات هسته‌ای صحبت کردند و اگر آمریکا بر آنچه گفته بایستد و تحت فشار لابی صهیونیست‌ها قرار نگیرد و بتواند باب گفت‌وگو را دنبال کند به‌نفع خاورمیانه و امنیت جهانی است و اگر به آنچه گفته عمل نکند بی‌اعتمادی گذشته بازمی‌گردد.

مهم‌ترین چالش دولت دهم اقتصاد است

وی درباره نگرانی مردم از تورم، بیکاری و مسائل اقتصادی افزود: مهم‌ترین چالش‌های ما از زمان جنگ تا‌کنون مسائل اقتصادی است و قصد داریم در برنامه‌ای درازمدت، اقتصاد دولتی را به اقتصاد خصوصی و غیردولتی تبدیل کنیم.

در این راستا باید تلاش کنیم بخش‌هایی  را که دولت به‌صورت یارانه به مردم می‌دهد به‌ویژه در حوزه انرژی کم و یا آزاد کنیم و لایحه‌ای نیز که در مجلس در دست تصویب است در همین راستاست. بحران اقتصاد جهانی در این وضعیت ایران بی‌تاثیر نیست و مشکل ما را مضاعف کرده و مردم از عهده وضعیت تورمی که پیش‌بینی می‌شود رکورد تورمی هم خواهد شد، برنمی‌آیند.

مهم‌ترین چالش دولت دهم نیز همین موضوع است، اما ظرفیت‌های بسیار خوبی در کشور در عرصه اقتصاد وجود دارد و منابع خوبی در کشور است که اگر برنامه‌ریزی دقیق برای آن صورت گیرد و لایحه‌ای که در مجلس تصویب می‌شود در اجرا دقیق باشد و ابزار لازم آن فراهم شود،  فکر می‌کنم در انتهای برنامه پنجم، از مشکلات تورمی، بیکاری و اشتغال کاسته شود.

فعالیت‌های اقتصادی سپاه قانونی است

قالیباف  درباره فعالیت‌های اقتصادی سپاه گفت: نیروهای مسلح براساس قانون اساسی مجاز هستند در فعالیت‌های عمرانی کشور شرکت کنند و امروز سپاه و ارتش در حوزه ساخت و ساز و احداث تونل‌ها، سدها، راه آهن و غیره کاملا منطبق بر قانون اساسی عمل می‌کنند و مطمئن هستم عددی که در مجله اکونومیست  که فعالیت‌های اقتصادی سپاه پاسداران را 70 درصد اعلام کرده، تفاوت فاحشی با آمار واقعی دارد.

در اصل 44 قانون هرگونه واگذاری به شرکت‌های شبه دولتی نهی شده و باید به‌طور واقعی مردم و بخش خصوصی فعال باشند. دولت و نیروهای مسلح نیز باید در بخش‌هایی حاضر شوند که بخش خصوصی حاضر نیست بیاید.

شهردار تهران درباره حضور در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری  افزود: دولت دهم چند ماه است که کار خود را آغاز کرده و 4 سال آینده کار خود را ادامه می‌دهد. برای حضور، مؤلفه‌های زیادی تاثیرگذار هستند و هرگونه قضاوت برای آینده کارشناسی شده نیست. من به‌عنوان یک چهره سیاسی در این بستر حرکت می‌کنم و همه شرایط را به‌طور دقیق می‌بینم و شرایط آینده مشخص می‌کند که چگونه عمل خواهد شد.

در همین دوره نیز خیلی‌ها فکر کردند من می‌آیم و خیلی‌ها من را برای آمدن تشویق کردند که من بعد از بررسی دقیق منصرف شدم و کسانی که بعد از انتخابات صحنه را دیدند احساس کردند تصمیم درستی گرفتم. همه چیز را به مسائل پیش رو واگذار می‌کنیم.

قالیباف در انتهای گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش خبرنگار الجزیره که نظرتان درمورد سردار شوشتری چیست، عنوان کرد: وی از همشهریان من بود و در مشهد و در آغاز انقلاب با هم بودیم و از چهره‌های برجسته کشور بود و برای امنیت کشور بسیار تلاش کرد. این حادثه تحت‌تأثیر ناامنی‌ها و یکجانبه‌نگری‌های آمریکا در منطقه است که ثبات در کشورهای اطراف ما را کم کرده است.

کد خبر 96527

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز