شنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۹
۰ نفر

برخی کارشناسان افزایش قیمت طلا تا 1500 دلار در هر اونس را محتمل می‌دانند. قیمت طلا اواسط هفته گذشته به 1200دلار نیز نزدیک شد.

این پیش‌بینی‌ها متأثر از ادامه روند کاهش ارزش دلار است که در پی تبدیل ذخایر طلای کشورهای در حال توسعه تشدید شده است.

معمولا در شرایطی که پول یک کشور ارزش خود را از دست می‌دهد دولت‌ها تلاش می‌کنند جلوی این روند را بگیرند. اما اکنون که اقتصاد آمریکا شرایط رکود را تجربه می‌کند، کاهش ارزش دلار می‌تواند به افزایش صادرات و برون رفت از شرایط رکود اقتصادی کمک کند.بنابراین به‌کارگیری ابزارهای پولی و مالی برای ارتقای ارزش دلار توسط دولت آمریکا اکنون غیرمحتمل به‌نظر می‌رسد و این امر اکثر تحلیل‌گران را به افزایش قیمت طلا در روزهای آتی مجاب کرده است.

هرچند درصورت بروز تغییرات اساسی و ایجاد روند‌های پیش‌بینی نشده ممکن است نظیر سال‌های انتهایی دهه 70 میلادی جریان دقیقا برعکس شود. هفته گذشته طلا به ادامه روند رکورد شکنی خود ادامه داده  و این روند و افزایش نوسانات تولید‌کنندگان ایرانی را که بنیه قدرتمند مالی ندارند با مشکلات زیادی مواجه کرده،  اما برای سرمایه‌گذاران بسیار جذاب بوده است. تحلیلگران مریل لینچ بانک آمریکا تضعیف ارزش دلار در مقابل ارزهای بازارهای در حال توسعه و سایر ارزهای مهم را از دلایل اصلی افزایش قیمت طلا می‌دانند.

تضعیف دلار در برابر سبد ارزی کشورهای در حال توسعه باعث افزایش قیمت انرژی به دلار می‌شود. کشش پایین عرضه و تقاضا در بازارهای نفت و تبدیل مداوم دلارهای نفتی به یورو، قیمت نفت را به بالاتر از 80 دلار برای هر بشکه سوق می‌دهد. دلار ضعیف باعث افزایش ارزش طلا در مقابل سایر ارزها می‌شود زیرا بانک‌های مرکزی کشورهای درحال توسعه ذخایر خود را به طلا تبدیل می‌کنند و به‌دنبال آن قیمت نفت نیز همین روال را دنبال می‌کند. بنابراین افزایش قیمت طلا تا 1500 دلار برای هر اونس و افزایش قیمت نفت به بیش از 100 دلار برای هر بشکه تا پایان سال 2010 به هیچ وجه دور از انتظار نیست.

از سوی دیگر کشورهای جی 10 دیگر مایل به افزایش ارزش ارز خود در مقابل دلار آمریکا نیستند، زیرا تضعیف دلار باعث تضعیف پوند انگلیس نیز شده و این چرخش ممکن است شامل یورو و سایر ارزها نیز بشود  چون اقتصاد عمومی کشورهای آمریکا، انگلستان، اتحادیه اروپا و ژاپن بسیار با یکدیگر مرتبط است. بانک‌های مرکزی کشورهای در حال توسعه در مقابل این تضعیف ارزها تنها یک راه دارند و آن خرید طلا برای پوشش ریسک است. افزایش قیمت طلا شبهه کاهش ارزش ارزها را تقویت می‌کند و به افزایش قیمت کالاها از جمله نفت خام می‌‌انجامد.

این تغییر در بازار با رابطه طلا و نفت در بلندمدت و احتمال کاهش ارزش یورو در ماه‌های آتی نیز سازگار است. از دیگر نکات قابل اشاره در تحلیل مریل لینچ افزایش تعداد سفته‌بازان در بازار طلا است. طبق آخرین گزارش منتشره تعداد سفته‌بازان از 5 هزار به 364 هزار رسیده است که تعداد زیادی از آنان سرمایه‌گذاران خرد محسوب می‌شوند. تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران در بازار سهام نیز به بازار طلا روی آورده‌اند.

کد خبر 96725

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز