خبرگزاری آلمان از سویل گزارش داد، این پرواز که ابتدا قرار بود اوایل 2008 انجام گیرد، سنگ بنای مهمی در توسعه هواپیماهای ترابری جدید دارای چندکاربری است که به منظور جایگزینی هرکولس C-130 و ترانسالز C-160 طراحی و ساخته شده است.
در میان 2500 تماشاگری که برای مشاهده پرواز این هواپیما آمده بودند، مقامات دولتی از هفت کشور که تامین مالی A400M را بر عهده داشتند نیز به چشم میخوردند. آنها از این نمایش به منظور بحث درباره چگونگی جبران تاخیر ایجاد شده در پروژه استفاده کردند.
در همین حال به گزارش نووستی پیش از این اعلام شده بود که کمپانی ایرباس از هفت کشور اروپایی خریداران A400M درخواست پنج میلیارد یورو برای اتمام این پروژه کرده است.
بدین ترتیب اگر کشورهای مذکور با این درخواست موافقت نمایند، ارزش پروژه احتمالا به میزان 25% افزایش خواهد یافت. توافقنامه ساخت و فروش A400M در سال 2003 میان ایرباس و فرانسه، آلمان ، ایتالیا، اسپانیا، و بریتانیا، ترکیه، بلژیک و لوکزامبورگ منعقد شده بود. ارزش کلی آن در آن زمان 20 میلیارد یورو اعلام شد.
در این گزارش آمده است که بر اساس شرایط قرارداد، ایرباس باید به هشت کشور 212 فروند A400M تحویل می داد که باید جایگزین "هرکولس های" قدیمی "سی-130" و "ترانسالس سی-160 " شوند.
متعاقبا ایتالیا تصمیم گرفت که از توافقنامه خارج شود. در حال حاضر کل سفارشات A400M 184 فروند است. این هواپیماها باید به آلمان، فرانسه، اسپانیا، بریتانیا، ترکیه، بلژیک، مالزی و لوکزامبوگ تحویل داده شود. در اوائل نوامبر سال جاری آفریقای جنوبی هم از خرید این هواپیما منصرف شد.
در نهایت هم گفته می شود که طراحی هواپیمای چهارموتوره A400M از سال 1980 آغاز شد. توان حمل بار این هواپیما-37 تن است که می تواند 16 تن بار را توسط چتر پرتاب کند. هواپیمای A400M می تواند با سرعت نزدیک به 790 کیلومتر در ساعت پرواز کند. مسافت پروازی آن تا 9,3 هزار کیلومتر و ظرفیت حمل 116 سرباز با تجهیزات کامل و یا 25 پزشک و 66 برانکادر را دارد.