گروه بورس: همزمان با افزایش صف‌های فروش سهام شرکت مخابرات ایران، رکود در بورس تهران نیز وارد مرحله جدیدی شد

به گزارش همشهری،21آذر بر حجم صف‌های فروش سهام در بورس تهران اضافه شد و رکود بورس تهران که نزدیک به 2 ماه است آغاز شده با سقوط شاخص به زیر مرز 11 هزارو 800 واحد، ابعاد تازه تری به‌خود گرفت،

این در حالی است که در دادو ستد‌های 21آذر انتشار خبر فوت ناگهانی مجید سلیمانی پور مدیرعامل و عضو هیأت‌مدیره شرکت توسعه اعتماد مبین، خریدار و مالک بلوک مدیریتی سهام شرکت مخابرات ایران،  به همراه همسرش باعث افزایش صف فروش سهام شرکت مخابرات ایران شد.

کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین گروهی متشکل از 3 شرکت بود که ظرف ماه گذشت موفق شد بزرگ‌ترین مبادله تاریخ بورس را رقم بزند و در یک مبادله 8 میلیارد دلاری 50 درصد از سهام شرکت مخابرات را پس ازجنجال‌های خبری زیاد خریداری کند.

هرچند سهام شرکت مخابرات در طول هفته گذشته نیز با صف‌های فروش سهامداران مواجه بود اما به‌نظر می‌رسد بازار سهام با استنباط جدیدی از این سهم روبه‌رو شده و همین موضوع باعث رشد تقاضا برای فروش سهام این شرکت در مبادلات روز گذشته شد.

بر همین اساس نزول ارزش سهام شرکت مخابرات که بزرگ‌ترین شرکت بورس محسوب می‌شود بر شرایط کلی بازار تاثیر‌گذار خواهد بود.هادی بیدختی، کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش صف فروش برای سهام شرکت مخابرات ناشی از فوت ناگهانی مدیرعامل کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین است، گفت: به‌نظر نمی‌رسد تشکیل صف فروش برای سهام مخابرات فقط به‌دلیل انتشار این خبر بوده باشد؛

چون صف فروش سهام این شرکت در طول روز‌های گذشته نیز وجود داشته است. وی افزود: باوجود این به‌نظر می‌رسد انتشار خبر فوت مدیرعامل این کنسرسیوم یکی از دلایل رشد تقاضای فروش سهام شرکت مخابرات در دادوستدهای روز گذشته بوده است.

بیدختی در توضیح دلایل رکود در بازار سهام گفت: بازار سهام درشرایط کنونی دچار نوعی دوگانگی و ابهام در تصمیم‌گیری شده ورکود کنونی بازار ناشی از رویداد‌های جدید سیاسی در ابعاد بین‌الملل و همچنین نامشخص بودن سیاست‌های اقتصادی است.این موضوع باعث شده سرمایه‌گذاران حقوقی نیز دچار ابهام در تصمیم‌گیری شوند.

وی افزود: در شرایط کنونی سرمایه‌گذاران حقوقی نیز چندان در بازار فعال نیستند و آنها نیز همانند سرمایه‌گذاران حقیقی دچار خلأ تصمیم‌گیری شده‌اند.بیدختی تاکید کرد: همچنین مهم‌ترین دلیل رکود بازار در طول یک ماه گذشته اتفاقاتی بود که در مورد پرونده هسته‌ای رخ داد و این موضوع تاثیر روانی خاصی بر بازار سرمایه بر جای گذاشته است. وی افزود: اینکه سرنوشت این پرونده چه خواهد شد یکی از پرسش‌هایی است که برای فعالان بازار وجود دارد.

بیدختی تصریح کرد: هنوز ابعاد و نحوه اجرای لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها مشخص نیست؛ ضمن اینکه خبر‌های جدید در مورد پرونده هسته‌ای و بروز تنش‌های جدید از جمله موضوعاتی است که در مورد آینده آن نمی‌توان صحبت کرد.

وی خاطرنشان کرد:در نیمه نخست سال سایه مسائل سیاسی بر بازار سرمایه کم شده بود، ضن اینکه افزایش قیمت جهانی فلزات منجر به صعود قیمت‌ها شد اما نیمه دوم سال شرایط متفاوتی داشت و بروز مسائل بیرونی تاثیر بیشتری نسبت به مسائل داخل بازار سرمایه داشت. بیدختی گفت: درصورت روشن شدن شرایط سیاسی و اقتصادی، بازار سهام از پتانسیل‌های رشد برخوردار خواهد بود.

بررسی چگونگی مرگ خریدار سهام مخابرات

بازپرس شعبه اول دادسرای امور جنایی تهران از تعیین 3 گروه کارشناس برای بررسی نحوه مرگ خریدار سهام مخابرات خبر داد. به گزارش فارس، محمدحسین شاملو، بازپرس شعبه اول دادسرای امور جنایی تهران با اشاره به این مطلب که اعضای خانواده این فرد مدعی‌‌اند از مدتی قبل از وقوع این حادثه احساس سنگینی و سرگیجه داشته‌اند، گفت: این احتمال وجود دارد که سیستم خروج گازهای موتورخانه این ساختمان دچار نقص شده‌ است. 

وی ادامه داد: اعضای خانواده این فرد، زمانی که ظهر پنجشنبه وارد خانه شده‌اند با پیکر این زوج روبه‌رو شده‌اند و سریعاً مأموران امداد را به محل حادثه فراخوانده‌اند. شاملو افزود: مأموران امداد با حضور در محل متوجه شده‌اند که همسر این فرد جان باخته ‌است اما وی هنوز علائم حیاتی دارد که سرانجام در مسیر بیمارستان جان باخت.

بازپرس شعبه اول دادسرای امور جنایی تهران گفت: یک گروه از کارشناسان رسمی دادگستری به همراه گروهی از کارشناسان اداره گاز و گروهی دیگر از کارشناسان آتش‌نشانی وظیفه بررسی این پرونده را بر عهده دارند.

کد خبر 97182

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز