جمعه ۱۶ تیر ۱۳۸۵ - ۱۳:۲۵
۰ نفر

فاطمه ابوطالبی: ادسون آرانتس دوناسیمنتو ملقب به پله در 23 اکتبر 1940 در ترس کوراکوئس برزیل متولد شد.

او در دوران بازیگری خود در تیم ملی فوتبال برزیل سه جام جهانی را کسب کرد و رکوردهای بسیاری را شکست (اولین بازیکنی که 1000 گل به ثمر رساند) از القاب دیگر او «اوری» (شاه) و «پرولانگرا» (مروارید سیاه) بود.  

پله به عنوان بزرگترین بازیکن تاریخ فوتبال جهان شناخته می شود. او ضمن مهارت بازی به عنوان هافبک یا مهاجم، مهارت کامل بازی با هر دو پا را داشت. پله تمام کننده ای قهار بود. دریبل زنی بی نظیر و پاسوری به یاد ماندنی. او حتی به عنوان یک فوروارد، تکل زن قهاری نیز بود. سرعت و قدرت شوت او از مشخص ترین و معروف ترین ویژگی هایش است.

پله در دوران حرفه ای بازی خود 1281 گل به ثمر رساند. او تمام دوران بازیکنی خود را در باشگاه برزیلی سانتوس سپری کرد و تنها سال های آخر عمر را به آمریکا رفت که برای کاسموس بازی کند. پله بعد از بازنشستگی در سال 1977 به عنوان شخصیتی ورزشی فعالیت کرده و مدتی وزیر ورزش کشورش بوده است.

در سال 1999 از سوی کمیته بین المللی المپیک به عنوان بهترین بازیکن قرن شناخته شد. پله در گفت وگویی با روزنامه آلمانی زبان زود دویچه سیتونگ به مقایسه بازیکنان قدیمی و فعلی تیم ملی فوتبال برزیل پرداخت:

* آقای پله، رونالدینیو در تیم ملی برزیل به مانند پله ای است که در تیم برزیل در سال 1970 حضور داشت؟

- بدون شک، رونالدینیو یکی از بزرگترین نقاط اشتراک تیم فعلی با تیم 1970 است.

* شما تیم برزیل 1958را قوی تر از تیم 1970 عنوان کرده اید. برزیل 2006 را چگونه می بینید؟

- مقایسه کار سختی است. تیم 1970 در مدت یک سال کار گروهی هیچ بازی ای را از دست نداد. اما این تیم خیلی به کارگروهی نزدیک نشده است. تیم فعلی بازیکنان فوق العاده زیادی دارد از جمله کافو، روبرتو کارلوس و شاید امرسون.

* و رونالدو، شما گفته اید به خاطر وزن زیادش مورد انتقاد قرار گرفته است؟ او در گفت وگو با روزنامه ال موندو اسپانیا گفته وزنم گل زدن مرا تحت تأثیر قرار داده است.

- نمی دانم، چه کسی گفته که من او را مورد انتقاد قرار داده ام. من در مقابل انتقادات به رونالدو از او دفاع کرده ام. رونالدو مشکلی نیست که بر همه تیم تأثیر گذاشته باشد.

* با وجود تیم های نامدار در جام های جهانی مختلف، تیم های مورد علاقه شما کدام تیم ها بوده اند؟

- در جام های مختلف تیم هایی که به آنها علاقه داشته ام، جام را از دست داده اند. هلند سال های 1974 و 1978 برزیل 1982 آرژانتین و فرانسه در جام جهانی 2002 و در جام جهانی 2006 برزیل تیم مورد علاقه ام است که امیدوارم تا آخرین مرحله برود و قهرمان شود.

* کارلوس آلبرتو پریرا سال 1994 نیز مربی تیم برزیل بود، در آن زمان این مربی خیلی واقع بینانه فکر می کرد آیا امروز او تغییر کرده و در به خدمت گرفتن بازیکنان خوب تصمیم گیری نمی کند؟

- نه. ماریو زاگالو و پریرا همواره به دفاع فکر می کنند. آنها بازیکنان با استعداد زیادی در اختیار دارند. هر دو مربی محافظه کار هستند و برای دفاع اهمیت ویژه ای قائلند.

* سوکراتس، کاپیتان تیم های 1982 و 1986 گفته، بازی زیبا مهم تر از پیروزی است.

- برای یک مربی این مفهومی ندارد. برای مربی مهم ترین چیز پیروزی است.

* سخت ترین بازی برزیل در مقابل کدام تیم خواهد بود؟

- اعتقاد دارم که تیم برزیل در مقابل تمام حریفان خوب ظاهر می شود.

* آرژانتین؟

- می تواند باشد. آرژانتین در جام جهانی قبلی نتایج خوبی کسب نکرد، اما تیم خوبی است.

* آرژانتین می تواند برزیل را شکست دهد؟

- شاید. در مسابقات جهانی همه چیز ممکن است. بازی برزیل مقابل ایتالیا در جام جهانی 1982 را به خاطر آورید. هیچ کس فکر نمی کرد در آن بازی ایتالیا پیروز از میدان بیرون بیاید و پائولو روسی تیمش را با سه گل به پیروزی برساند.

* اکثر بازیکنان تیم ملی فوتبال برزیل در تیم های دیگر کشورها حضور دارند و یک بازیکن آرژانتینی در تیم سائوپائولو به عنوان دوست داشتنی ترین بازیکن در برزیل مطرح است. نظر شما در مورد او چیست؟

- توز بازیکنی است که از فضای خالی خوب استفاده می کند. بازیکنان مطرح برزیلی در تیم های این کشور حضور ندارند. پس از روبینهو که به تیم رئال مادرید پیوست دیگر بازیکن مطرحی در تیم های برزیل باقی نمانده اند، به همین دلیل توز جایگاه خوبی به دست آورده است. اما کارلوس توز تنها نیست و خاویر ماچرانو نیز در کنار اوست.

* دفاع میانی تیم ملی آرژانتین؟

- او بازیکن فوق العاده ای است، یک دفاع میانی شگفتی ساز.

* این عجیب و غریب نیست که بازیکنان آرژانتینی بهترین های باشگاه های برزیل هستند؟

- نه این طور نبوده که همواره آرژانتینی ها بهترین های برزیل باشند. ما در تیم سانتوز، بازیکنانی چون خوزه مانوئل راموس دلگادو، یورگ اسوالدو نگری، سزار لوئیس منوتی را داشته ایم.

* به غیر از برزیل کدام تیم ها را شایسته عنوان قهرمانی 2006 می دانید؟

- فکر می کنم رقابت سختی بین ایتالیا، انگلیس و آرژانتین وجود دارد. پس از صعود تیم ها از مرحله مقدماتی بهتر می توان در مورد تیم ها صحبت کرد اما فکر می کنم تیم های فرانسه، هلند و جمهوری چک نیز حرفی برای گفتن داشته باشند. فرانتس بکن باوئر به من گفته که از تیم هایی چون اسپانیا و پرتغال می توان گذشت. فکر می کنم حرف او درست است.

* برپایی مسابقات جام جهانی برای شما چطور جاذبه دارد؟

- برای من باورکردنی نیست که چهار سال از برپایی مسابقات جام جهانی در کره و ژاپن می گذرد و دوباره مسابقات در آلمان برگزار می شود، انگار همین دیروز بود که برای تماشای مسابقات در ورزشگاه های کره و ژاپن حضور می یافتیم. مسابقات جام جهانی به مانند یک فیلم بسیار سریع می مانند که تا چشم بر هم می زنی برگزار می شوند و پایان می یابند.

* شما سه بار قهرمان جام جهانی شده اید. مطمئنا خاطرات فراموش ناشدنی برای شما وجود دارد...

- بله. البته، خاطراتی که هیچ گاه فراموش نمی کنم. من چهار بار حضور در جام جهانی را در کنار تیم ملی کشورم به یاد می آورم که البته یکی از آنها را که من نیز در زمین مسابقه حضور نداشتم از دست دادیم. اما با این وجود این خاطره را هرگز فراموش نمی کنم که 3 بار با تیمم قهرمان جهان شدم. هنگامی که جام قهرمانی را در دست گرفتم آن مهم ترین لحظه خاطره انگیز در زندگی ام است که هیچ گاه آن را از یاد نخواهم برد.

* آلمان برای دومین بار میزبان مسابقات جام جهانی است. امتیاز میزبانی را برای این تیم چگونه ارزیابی می کنید؟

- همواره میزبان بودن یک شانس برای تیم میزبان است اما مسئولیت میزبانی و انتظاری که از تیم میزبان هم وجود دارد خیلی مهم است. وقتی تیمی میزبان است و در خانه خود بازی می کند در مقابل مردم کشورش مسئولیت بالایی دارد. در واقع تیم میزبان تحت فشار شدید قرار دارد. تیم های زیادی در جام جهانی حضور دارند که تجارب خوبی از جام های قبلی در اختیار دارند. وقتی تیمی در خانه خودش بازی می کند مطمئناً باید از آمادگی خوبی نیز برخوردار باشد.

* تیم ملی آلمان و یورگن کلینزمن مربی این تیم را چگونه ارزیابی می کنید؟

- از زمانی که کلینزمن مربیگری این تیم را برعهده گرفت هماهنگی خوبی با تیم داشته است. البته اقدامات و تغییراتی که کلینزمن در تیم ملی کشورش انجام داده خوشایند تعدادی از طرفداران فوتبال این کشور نیست و او را مورد انتقاد قرار داده اند. در واقع برای نوسازی هایی که در  2 سال اخیر در تیم ملی آلمان صورت گرفت در این کشور مشکلاتی پیش آمد. اما من فکر می کنم کلینزمن بهترین کار را انجام داد. من چندین بار با او مشورت کردم. چندین بار نیز با بکن باوئر در مورد کلینزمن و کارهایی که انجام داده، گفت وگو داشته ام. کلنیزمن خودباوری را به تیم ملی آلمان آورده است. او بهترین کار را انجام داده است.

* فکر می کنید تیم برزیل بتواند در آلمان خوب بدرخشد؟ هنوز هم اعتقاد دارید تیم مورد علاقه تان (برزیل) قهرمان می شود؟

- البته- تیم دوست داشتنی من برزیل است اما برای تیم های دیگر نیز احترام قائلم.

* شما به عنوان کارشناس مسابقات جام جهانی در شبکه ZDF آلمان حضور دارید و بینندگان این شبکه از این کار شما خیلی رضایت دارند، آیا شما هم از این کارتان احساس رضایت می کنید؟

- البته من با علاقه تمام این کارها را انجام می دهم. من قبلاً برای شبکه های برزیلی فوتبال را تفسیر می کردم. این کار را قبلاً نیز یک بار برای شبکه ZDF انجام داده ام. برای من خیلی خوشایند است که درباره بازی  های فوتبال صحبت کنم. با فوتبالی که در همه زندگی ام به آن فکر می کنم.

نگاه دوم

قهرمان افسانه ای فوتبال برزیل پله می گوید که توانسته 3 بار به همراه تیمش جام قهرمانی جهان را بالای سر خود بگیرد در گفت وگو با شبکه ZDF آلمان نیز جام جهانی 2006 آلمان را زیر ذره بین برده است.

* در بازی های جام جهانی میلیاردها انسان از سراسر جهان نظاره گر مسابقات هستند. به نظر شما هم این گونه است که فوتبال تمام انسانهای دنیا را به یکدیگر پیوند می دهد؟

- بدون شک. بزرگترین خانواده جهان، خانواده فوتبال است. اعضای فیفا خیلی بیشتر از اعضای سازمان ملل یا سازمان یونسکو هستند. بدون تردید فوتبال بزرگترین و مهم ترین ورزش جهان است.

* سطح بازی های انجام گرفته در جام جهانی آلمان را چگونه ارزیابی می کنید؟

- تقریباً بازی همه تیم ها در دور مقدماتی را دیده ام. تیم ها اکثراً متعادل بازی کرده اند. برای بسیاری از کارشناسان و تماشاگران تیم اکوادور تیم شگفتی سازی بوده است، اما برای من نه. من قبل از شروع بازی های جام جهانی گفته بودم که اکوادور تیم خوبی است و می تواند شگفتی ساز شود.

* نظر شما در مورد بازی آلمان مقابل لهستان و پیروزی یک بر صفر آن چیست؟

- بازی مهیج و تماشایی بود. مهم تر این بود که آلمانی ها در این بازی قوی تر از بازی اولشان که در مقابل کاستاریکا بود ظاهر شدند و در مقابل تیم لهستان که از دفاع خوبی برخوردار است بازی کردند. در کنار بازی آرژانتین- ساحل عاج این زیباترین مسابقه دور مقدماتی بود.

* آیا می توانید بگویید ستاره این بازی ها چه کسی است؟

- نه الان خیلی زود است. همه بازیکنان خوب نتوانسته اند خود را نشان دهند. اما از نظر من فیلیپ لام، بازیکنی که در آلمان از او نامی برده نمی شود بهترین است. اگر او بتواند آنچه که دارد را به نمایش بگذارد و خوب بازی کند ستاره این مسابقات می شود.

* پیش از این گفته اید از نظر شما برزیل قهرمان می شود، بازی های این تیم را تاکنون چگونه ارزیابی می کنید؟

- برزیل در بازی مقابل کرواسی مشکلاتی داشت. اما به نظر من پریرا مربی برزیل به این فکر می کند که کدام تیم در بازی فینال در مقابل تیمش قرار می گیرد. اما این خطرناک است چرا که تا قبل از بازی فینال باید 6 بازی انجام داد و باید برای این راه سخت آمادگی بالایی داشت.

* اگر شما مربی برزیل بودید به رونالدو فرصت بازی می دادید؟

- باید به این بازیکن اعتماد کرد. همه می دانند که رونالدو بازیکن خوبی است. بدون شک اگر مربی بودم به او فرصت بازی می دادم.

* اگر شما جوانتر بودید و قرار بود یکی از 32 تیم حاضر در جام جهانی را انتخاب کنید کدام یک را انتخاب می کردید؟

- مطمئناً برزیل را.

* چرا برزیل را انتخاب می کردید؟

- اجازه نداشتم تیم دیگری را انتخاب کنم، بالاخره من برزیلی هستم. من فوتبال را دوست دارم و شاید قوی ترین تیم را از هر کشوری که باشد انتخاب می کردم. معتقدم تیمی را انتخاب می کردم که در بازی نهایی و در فینال حضور داشته باشد.

کد خبر 975

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز