چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۷
۰ نفر

گروه استان ها- نگار صادقی: با اینکه مغز بادام‌های خوبی در بیرجند تولید می‌شود اما مدتی است که بازار خشکبار کرمان جایی برای فروش مغز بادام‌های بیرجند ندارد.

بادام‌های خارجی به مذاق کرمانی‌ها خوش آمده است و اگر روند به همین منوال ادامه یابد دیگر اثری از بادام‌های تولید داخل در بازار خشکبار کرمان باقی نمی‌ماند.

محسن جلال‌پو ر، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ومعادن کرمان با بیان اینکه مغزبادام‌های عرضه شده در بازار خشکبار کرمان همگی خارجی بوده و آمریکایی هستند به همشهری می‌گوید: در ایران دیگر همه بادام  قاره آمریکا را مصرف می‌کنند وبازار مصرف بادام داخلی نسبت به سال‌های اخیر از سکه افتاده است.

به گفته وی، هم‌اکنون مغز بادام‌های آمریکایی کیلویی 7 هزار تومان در کرمان عرضه می‌شود، این در حالی است که طی دوسه سال اخیر مغزبادام‌های چینی هم وارد بازار
شده است.

مهدی کیوانی‌مقدم،  رئیس اتحادیه خشکبار کرمان با بیان اینکه سال گذشته مغز بادام آمریکایی و مغز بادام و گردوی چینی به‌دلیل سرمازدگی و خشکسالی به میزان فراوانی وارد بازار کرمان شد، علت این امر را افت تولید محصولات کشاورزی در سال گذشته اعلام
 می‌کند.

وی با بیان اینکه قیمت خشکبار در استان در ابتدای سال‌جاری افت کرد ادامه می‌دهد: اما از ابتدای آبان ماه دوباره قیمت‌ها از روند افزایشی برخوردار بود که انتظار می‌رود در بهمن و اسفند ماه قیمت‌ها باز هم افزایش یابد.

روزگاری کرمان را به واسطه پسته‌های مرغوبش می‌شناختند، پسته مهم ترین کالای صادراتی این استان و البته ایران بود، اما طی سال‌های اخیر به‌دلیل خشکسالی و سرمازدگی محصولات باغی، تولید پسته کاهش یافته است،  از طرفی آفت پسته هم باعث برگشت بخش قابل توجهی از پسته‌های صادراتی کرمان شد.

رئیس اتحادیه خشکبار کرمان پیش‌بینی می‌کند تولید پسته در این استان به‌دلیل خشکسالی در سال گذشته با افت مواجه شده و در نتیجه با کاهش صادرات مواجه شویم.
وی با بیان اینکه با افت تولید پسته احتمال افزایش قیمت آن در سال‌جاری بسیار وجود دارد، ادامه می‌دهد: اکثر کرمانی‌ها کشاورز هستند و یا با کشاورزان نسبت خانوادگی دارند، به همین دلیل خرید و فروش پسته کمتر در سطح استان صورت می‌گیرد.

جلال‌پور هم در پاسخ به این سؤال که آیا خانوارهای کرمانی قدرت خرید پسته‌هایی که حداقل کیلویی 8 هزار تومان عرضه می‌شود را دارند، می‌گوید: خرید و فروش پسته در داخل کرمان به‌دلیل اینکه اکثر آنها کشاورزند بسیار کم است، اما مصرف پسته در این استان نسبت به سایر استان‌ها بسیار بیشتر است.

وی که قیمت‌های فعلی پسته را برای باغداران مناسب نمی‌داند ادامه می‌دهد: پسته یک کالای رقابتی است و 85 درصد پسته تولیدی کرمان صادر می‌شود، این در حالی است که در بازارهای خارجی باید با پسته‌های آمریکایی رقابت کند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کرمان با اشاره به تثبیت نرخ ارز طی 8 سال گذشته ادامه می‌دهد: ثبیت نرخ ارز باعث شده است تا صادر کننده ایرانی در مقابل رقبای خارجی از قدرت رقابت کمتری برخوردار باشد، در حالی که قیمت کالای خارجی در بازارها ثابت است تولیدات داخل ایران به‌دلیل نرخ تورم و هزینه‌های داخلی هر سال در حال افزایش است.

واردات خشکبار طی سال‌های اخیر به‌رغم شعارهای داده شده مبنی بر حمایت از تولید داخل افزایش یافته و ایران که تا چندسال پیش صادرکننده خشکبار بود هم‌اینک به واردکننده خشکبار تبدیل شده است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کرمان که از موافقان آزادسازی واردات در مقابل صادرات کالاهای غیرنفتی است، می‌گوید: دولت باید به هر میزانی که کالای غیرنفتی صادر می‌کند به واردات کالا مبادرت کند، نه اینکه با دلارهای نفتی کالاهای مصرفی که هیچ نفعی برای ایران ندارد وارد شود.

جلال پور ادامه می‌دهد: ما می‌توانیم کالاهای اساسی را برای تنظیم بازار داخلی وارد کنیم اما واردات کالاهای لوکس مانند خشکبار باید محدود به میزان صادرات غیرنفتی شوند.

وی ادامه می‌دهد: با اجرای این سیاست شاهد تعادل در بازار صادرات و واردات خواهیم بود و به این ترتیب تولیدات داخل نیز آسیب نمی‌بیند.جلال‌پور می‌گوید: در شرایط فعلی به ازای صادرات نفت، انواع کالاها وارد می‌شود که این امر ، رقابت داخل را با مشکل مواجه می‌کند.

کد خبر 97517

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز