گروه ادب و هنر: با آغاز ماه محرم و فرارسیدن سالروز حماسه عاشورا، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برنامه‌های متنوعی را جهت بزرگداشت خاطره عاشورا با شعار «کیست مرا یاری کند؟» برای شهروندان تدارک دیده است.

به گفته مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری  شهرداری تهران، در این برنامه‌ها 2 نکته کلیدی از اهمیت خاصی برخوردار است: عبرت آموزی و معرفت‌آموزی از وقایع عاشورا و ترویج محبت به اهل‌بیت(ع) در مجالس عزاداری.

مهدی توکلیان، مدیرکل روابط‌عمومی  و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران  افزود: ویژگی برنامه‌های محرم باید به گونه‌ای باشد که افزایش ایمان و معرفت دینی در مردم ایجاد کند و بعد عقلانی و بعد عاطفی وقایع عاشورا را توأمان مورد توجه قرار دهد و ما به عنوان یک دستگاه فرهنگی باید توجه بسیار به این موضوع در برنامه‌هایمان داشته باشیم. 

وی رویکرد کلی برنامه‌ها را گسترش و تعمیق شناخت شهروندان از الگوهای دینی دانست و اظهار داشت: هویت دینی ما از اهمیت خاصی برخوردار است و همین، اصلی‌ترین مبحث در رویکردهای برنامه‌هاست. تشریح و تحلیل وقایع و حوادث تاریخ اسلام و شیعه و ترویج آیین‌ها و مناسک دینی و مذهبی از دیگر رویکردهای این برنامه‌هاست.

مدیرکل روابط عمومی این سازمان با اشاره به برنامه‌ها گفت: سوگواره محرم شامل 10 خیمه مجلس اباعبدالله‌‌الحسین(ع) از جمله برنامه‌هایی است که در منطقه 4 با مدیریت فرهنگسرای اشراق اجرا می‌شود.

این خیمه‌ها شامل خیمه لوازم عزاداری، خیمه نمایش، نقالی، قصه‌گویی، خیمه فرهنگ مکتوب، خیمه تاریخچه عزاداری محرم، خیمه عزاداری، مقتل خوانی، تعزیه، نمایش خیابانی، خیمه خطبه‌ها و سخنان سیدالشهدا‌(ع) و اعضای کاروان کربلا از اهل بیت(ع)، خیمه رجزهای عاشورا و نمایشگاه عکس، خیمه بازی و مسابقه و هدیه، خیمه نمایشگاه  نقاشی‌های قدیمی، خیمه گفت‌وگو،‌ پرسش و پاسخ، وعظ و خطابه و خیمه نذر و نیاز است.
وی برگزاری دومین دوره برنامه مجلس وبلاگ نویسان عاشورایی را برنامه بعدی معرفی کرد و توضیح داد: مسابقه وبلاگ نویسان عاشورایی در سال جاری علاوه بر فراخوان وبلاگ نویسان فارسی‌زبان از وبلاگ نویسان عرب زبان نیز دعوت به عمل آورد. این مسابقه به همت فرهنگسرای ولا برگزار می‌شود.

توکلیان در ادامه افزود: مسابقه‌ای از کتاب حماسه حسینی استاد شهید مطهری از دیگر برنامه‌هایمان است که به مدت 60 روز برگزار خواهد شد و در هر روز 5 پرسش مطرح می‌شود. برنامه از کربلا بیاموزیم در فرهنگسرای انقلاب با برنامه‌های متنوع پذیرای شهروندان منطقه 11 است.

«10 اقدام به سوی گنجینه اخلاق» فلش کارت‌هایی است که فضایل اخلاقی امام حسین(ع) را مورد توجه قرار داده است و فرهنگسرای اخلاق آنها را توزیع می‌کند و خاطره‌نویسی و ثبت وقایع با عنوان «لقمه‌هایی پر از محبت»، برنامه ای است که در منطقه 20 و از طریق فرهنگسرای ولا اجرا می‌شود.

فرهنگسرای رسانه هم با اعلام فراخوان مسابقه تولید بلوتوث با موضوع محرم، به برپایی دائمی سامانه ارسال بلوتوث پرداخته است. تولید بسته فرهنگی عاشورا ویژه کودکان و نوجوانان از دیگر برنامه‌هایی است که برای ماه محرم تدارک دیده شده است.

فرهنگسرای اندیشه نیز آیین تجلیل از نوگلان حسینی را 21 بهمن در حسینیه جماران برگزار می‌کند.

کد خبر 97797

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز