گروه اجتماعی - مینا شهنی: اگر تصمیم دارید بچه‌دار شوید فعلا دست نگه‌دارید

برای نوزادانی که هنوز به دنیا نیامده‌اند شرایط جدیدی ایجاد می‌شود پس به نفع شماست که با یک حساب و کتاب دقیق و درست شرایط را بازبینی کنید. آنچه مدیرعامل صندوق مهر امام رضا(ع) گفته حکایت از ورود طرح تامین آتیه زندگی همگان به فاز اجرایی دارد و این ورود نباید معنایی جز اجرای طرح در آینده‌ای نزدیک داشته باشد و در این صورت اگر نوزاد شما زود به دنیا بیاید قافیه را باخته و از مزایای این صندوق بی‌بهره می‌ماند.

سید محمد کریمی گفته که در حال حاضر روش اجرا و نحوه پیشرفت طرح در دست کارشناسی قرار دارد ولی چارچوب اولیه آن به‌صورتی که برای تازه متولدان حسابی افتتاح شود، مشخص است.

پیش از این هم رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران از تامین یارانه بخشی از هزینه‌های بیمه تامین آتیه زندگی همگان خبر داده و اعلام کرده بود که به‌زودی دستورالعمل اجرایی این مصوبه را وزارت اقتصاد با همکاری وزارت رفاه و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری تهیه خواهند کرد.

براساس اخباری که از مسئولان منتشر شده این طرح با گشایش یک حساب پس‌انداز با تولد هر نوزاد آغاز خواهد شد، دولت تضمین کرده بود که یک میلیون تومان به حساب هر نوزاد واریز کند و خانواده نیز می‌بایستی سهمی پرداخت کند.

آخرین خبر نشان از آن دارد که اگر نوزاد تحت پوشش نهادهای حمایتی باشد سهم دولت 100 درصد خواهد بود، برای خانوارهای برخوردار از درآمد سالانه تا معادل متوسط درآمد سالانه 60 درصد و برای خانواده‌هایی که 5/1 برابر متوسط درآمد سالانه را دارند دولت 30 درصد می‌پردازد و بالاخره برای بقیه نوزادان سهم دولت به 10 درصد می‌رسد.

این حساب قرار است تا وقتی نوزاد 18 ساله می‌شود دست نخورده باقی بماند و پس از 18 سالگی می‌توان از آن استفاده کرد.براساس اطلاعات جسته و گریخته‌ای که از این طرح منتشر شده می‌بایست همزمان با تولد نوزاد همراه با ارائه شناسنامه، به این نوزاد یک کارت خدمات بیمه‌ای ارائه شود و همچنین بیمه نامه این طرح پس از تولد هر نوزاد ایرانی بنا به تقاضای سرپرست قانونی به‌نام وی صادر و همزمان با صدور شناسنامه، حداکثر برای 2فرزند، تحویل سرپرست خانواده می‌شود.

1: اگر دولت بنا دارد که آتیه‌ای برای مردم تامین کند، که دست به نقد می‌تواند برای همان‌هایی که الان جوان هستند و دوران سخت بیکاری را پیش‌رو دارند آستین بالا بزند و کاری بکند. 18 سال دیگر اگر دست بر قضا نوزادانی که دیگر جوانان رشیدی شده‌اند از این طرح ناراضی باشند کدام دولت قرار است پاسخ بدهد؟

2: برای نوزادانی که یک روز، یک ماه یا یکسال پیش از اجرای این طرح به دنیا آمده‌اند چه آتیه‌ای در نظر گرفته خواهد شد؟ شناسنامه‌شان را کوچک کنند یا...؟

3: 1300 میلیارد تومان در یکسال پول به شرکتی بیمه‌ای می‌رسد که قرار است دولت برای اجرای این طرح معرفی کند، این عدد در شرایطی به دست می‌آید که امسال هم با آمار تولدی شبیه به پارسال (یک میلیون و 300 هزار نوزاد در کشور به دنیا آمده‌اند ) مواجه باشیم.

فکر کنید اگر این طرح در 4 سال اجرا شود شرکت بیمه‌‌ای، مؤسسه مالی اعتباری یا حتی بانکی که قرار است طرف حساب دولت شود سرمایه‌اش سر به فلک می‌کشد و احتمالا بعد هم می‌توان اعلام کرد که طرح با شکست روبه‌رو شد و اصل پول‌ها را می‌توان به مردم باز گرداند، آب از آب تکان می‌خورد؟

بالاخره: درباره بچه‌دار شدن‌تان فکر کنید، اگر زودتر بچه‌دار شوید از دردسر و استرس این طرح در امان خواهید ماند و اگر دیرتر بچه‌دار شوید شاید روزی در 18سالگی فرزندتان، ‌او صاحب یک حساب پس انداز شود.

کد خبر 98023

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز