همشهری آنلاین: کارشناسان می‌گویند مراقبت فوری از بازماندگان، سرپناه دادن به بیماران و بی‌خانمان‌ها و محافظت در مقابل گستره‌ای از بیماری عفونی در راس نیازهای تقریبا بی‌پایان پزشکی در هائیتی زلزله‌زده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه کارشناسان می‌گویند پزشکان برای نجات دادن افرادی که دچار شکستگی و جراحات داخلی ناشی از زیر آوار ماندن هستند و درمان زخم‌های باز که ممکن است به سرعت دچار عفونت‌های مرگبار شود، باید با شتاب تمام کار کنند.

 تامام آلودات،‌ متخصص پزشکی اورژانس در فدراسیون بین‌المللی جوامع صلیب سرخ (IFRC) در ژنو در این باره گفت: "‌در زلزله‌های دیگر به طور واضح نشان داده است اغلب مرگ و میر‌ها در میان مجروحان در 72 ساعت اول رخ می‌دهد."

اولیویه برنارد، رئیس سازمان خیریه "پزشکان جهان" در این باره می‌گوید: "ما به مرحله‌ای بحرانی وارد شده‌ایم. نیاز به کمک‌های انسان‌دوستانه گسترده‌ای وجود دارد."

 سازمان "شرکای سلامت"، یک سازمان غیردولتی پزشکی آمریکایی که در محل زلزله کار می‌کند،‌ خواستار اعزام داوطلبان شده است.

 این سازمان در وب‌سایتش می‌گوید: "ما نیاز به جراح به خصوص جراح تروما و جراح ارتوپد، پزشک و پرستار اورژانس و گروه‌های کامل جراحی (از جمله متخصصان و پرستاران بیهوشی) داریم."

زیربنای بهداشتی هائیتی، فقیرترین کشور نیمکره غربی،‌‌حتی پیش از مصیبت زلزله اخیر، دچار ضعف بود.

 جمعیت 9.8 میلیون نفری این کشور دستخوش همه‌گیری دوگانه ایدز و سل بودند و رقم مرگ و میز مادران بسیار بالا بود. تنها نیمی از جمعیت کشور به آب پاک و تنها 19 درصد آنه به توالت بهداشتی دسترسی داشتند.

 تاسیسات پزشکی کم‌تعداد هائیتی با زلزله 7 ریشتری که پایتخت این کشور پورتو پرنس را سه‌شنبه گذشته را لرزاند، بیشتر کاهش یافته است.

 به گفته سازمان جهانی بهداشت دست کم 8 بیمارستان و تاسیسات پزشکی دیگر در پورتوپرنس و اطراف آن تخریب یا نابود شده‌اند. جاده‌ها مسدود هستند،‌و ماشین‌ها و وسائل نقلیه و آمبولانس‌ها نمی‌توانند به جاهای مورد نیاز برسند و انتقال داروهای حیاتی از انبارها به بیمارستان‌ها با اشکال صورت می‌‌گیرد.

اسهال خونی، سرخک، بیماری‌های منتقله بوسیله پشه‌ها، تب دنگ، سل، آنفلوآنزا و سایر عفونت‌های تنفسی از قبل در هائیتی فراگیر بوده‌اند و اکنون در میان افراد آسیب‌دیده و در وضع بد سلامتی که در خیابان‌ها یا اتاق‌های شلوغ زندگی می‌کنند، امکان انتقال آنها بیشتر شده است.

آلودات می‌گوید: "طیقی از بیماری‌های واگیردار وجود دارد که تقریبا به طور قطع در روزها و هفته‌های آینده بالا خواهد گرفت. احتمال زیاد شیوع بیماری‌های اسهالی وجود دارد که نگرانی بهداشتی عمده‌ای است."

همچنین در مورد شیوع وبا و تب دنگ هم وجود دارد.

 بریجیت واست، از سازمان خیریه پزشکان بدون مرز تاکید می‌کند که پس از شتاب اولیه برای نجات جان بازماندگان، مسائل اساسی درازمدت‌تری وجود دارد که باید به آن پرداخت.

او می‌گوید: "هر چه زودتر سرپناه، آب و غذا برای بازماندگان فراهم شود،‌احتمال شیوع بیماری‌ها کمتر خواهد شد."

آلودات به تنگناهای بهداشتی کمتر آشکار هم اشاره می‌کند. از جمله افراد فقیری که در حال درمان با داروهای حیاتی مانند داروهای ضدایدز بوده‌اند و اکنون به علت زلزله نمی‌توانند به این داروها دسترسی یابند.

کد خبر 99608

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز