مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۵ - ۱۹:۱۶
۰ نفر

گروه شهری: برف سنگینی که از غروب جمعه در مناطق شمالی پایتخت آغاز به باریدن کرد، تهران را با دو تجربه تازه آشنا ساخت:

راهبندان در جمعه شب و راهبندان در ساعات بعد از نیمه‌شب.

این در حالی بود که با حضور گسترده نیروهای خدماتی شهرداری و این نکته که به طور معمول ترافیک در جمعه شب‌ها به 50 درصد حجم معمول ترافیک تهران هم نمی‌رسد، انتظار نمی‌رفت نخستین برف پاییزی این گونه مساحت گسترده‌ای از تهران را با راهبندان روبه‌رو کند.

به گزارش خبرنگار ما حجم راهبندانها در برخی از معابر شهروندان را ناچار کرد که حتی تا سه ساعت بعد از نیمه‌شب هم در خیابان بمانند.

بارش برف که از ساعت 18 روز جمعه شدت پیدا کرد باعث کندشدن حرکت خودروها در بیشتر معابر شمال تهران نظیر ولی‌عصر حد فاصل تجریش تا ابتدای بزرگراه نیایش، چمران حد فاصل ولی عصر تا پل مدیریت، شمال خیابان شریعتی، خیابان آفریقا، بزرگراههای نیایش و صدر و... شد.

در این بین، نداشتن تجهیزات مناسب فصل نظیر زنجیر چرخ، لاستیک یخ‌شکن، صاف بودن لاستیک برخی از خودروها، مسلط نبودن بسیاری از رانندگان بر رانندگی در شرایط یخبندان و گاه رعایت نکردن حقوق یکدیگر موجب لغزیدن و تصادفات موردی شده و باعث بسته شدن معابر می‌شد؛

به طوری که خدمات‌رسانی توسط شهرداری و راهنمایی و رانندگی را هم غیرممکن می‌کرد. شدت یخبندان، ترافیک و راهبندان به حدی بود که برخی از رانندگان خودروی خود را در کنار خیابان رها کرده و پیاده به منزل رفتند.

در این بین، شهروندان از مخازن شنی که توسط شهرداری برای چنین مواقعی در نظر گرفته شده و در کنار برخی از خیابانها و بزرگراهها نصب شده بود برای بهترشدن وضعیت تردد استفاده کردند.

ضمن اینکه کارکنان شهرداری تا ساعات اولیه بامداد در برخی خیابانها نظیر آفریقا، ولی‌عصر، معابر اطراف تجریش و... به راهنمایی رانندگان پرداخته و کارگران را برای پخش شن در کف معابر به خیابانها اعزام کردند.

البته کاملاً روشن بود که بسته بودن بسیاری از خیابانها به دلیل ازدحام خودروها امکان خدمت‌رسانی کامل این اکیپ‌ها را نمی‌داد.

روز گذشته در حالی که کارگران شهرداری در مناطق یک تا 6 و منطقه 22 اقدام به شن‌پاشی و برف‌روبی کرده بودند، رئیس سامانه 137 اعلام کرد طی 24 ساعت گذشته (جمعه تا شنبه گذشته) برف‌روبی معابر نخستین درخواست شهروندان از 137 بوده است.

تهرانی‌ها بین ساعات 22 تا 23 جمعه شب بیشترین تماس را با 137 برقرار کرده بودند که منطقه یک بیشترین تماس‌گیرنده را داشته است.

اگرچه بارش و لغزنده شدن خیابانها موجب کندی حرکت خودروها شده بود اما به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، حرکت برخی از خودروها در جهت مخالف خیابان، تصادف ناشی از بی‌دقتی و نداشتن تجهیزات و لاستیک مناسب بر شدت ترافیک افزود.

به گفته وی شهردار و معاونان ترافیک، خدمات شهری و فنی عمرانی تا بازشدن خیابانها به کار مأموران شهرداری نظارت و آنها را هدایت می‌کردند.

گفته‌های شهردار

از سوی دیگر محمدباقر قالیباف نیز روز گذشته در حاشیه مراسم بالابری نهایی آنتن برج میلاد در مورد راهبندانهای جمعه شب گذشته و نحوه عملکرد شهرداری تهران در امر ساماندهی این معضل گفت: مجموعه شهرداری از یک ماه قبل ستاد برف روبی در مناطق شمالی تهران راه‌اندازی کرده بود و از 10 روز قبل نیز در مسیرهای برف‌گیر شهر پرده‌های حاوی پیامهای هشداردهنده به شهروندان مبنی بر لزوم مجهزبودن به زنجیر چرخ و... نصب شده بود.

قالیباف ادامه داد: مخازن زردرنگ حاوی نمک و شن و ماسه در تمام پلها و رمپ و لوپها به همراه بیش از 200 دستگاه انواع ماشین‌آلات برف روب در مناطق شمالی مستقر شده است.

بنابراین شهرداری غافلگیر نشده و وظایف خود را انجام داده بود. ضمن اینکه کلیه معاونین ترافیک، امور مناطق، خدمات شهری و عمرانی تا صبح شنبه در حالت آماده باش قرار داشتند. 

قالیباف شهردار تهران افزود: وقتی خودروهای شهروندان در مناطق برفگیر یک تا 5 بدون زنجیر چرخ، یخ شکن و با لاستیک صاف تردد می‌کنند و حتی ماده ضد یخ برای رادیاتور خود در مواقع برف و سرما ندارند تصور راهبندان خیلی دور از ذهن نیست.

با این وجود من به عنوان یک مسئول به خاطر وقوع راهبندان‌ها از مردم عذرخواهی می‌کنم. 

وی حل این معضل را نیازمند فرهنگ‌سازی دانست و از طرف دیگر از کمبود مأموران انتظامی و راهنمایی به ویژه در مسیرهای اتوبان چمران،صدر و خیابان ولی‌عصر(عج) گلایه کرد و گفت: ترافیک سنگین جمعه‌شب گذشته بیش از هر چیز ناشی از بی‌نظمی بود تا یخ‌زدگی معابر.

خدمات شهری تا صبح روز شنبه

با وجود یکسان نبودن بارش برف در سطح شهر، عوامل شهرداری با وزش بادهای شدید از صبح روز جمعه در حالت آماد‌ه‌باش به سر می‌بردند که با آغاز بارش در شامگاه روز جمعه عملیات برف‌روبی را در سطح مناطق شمالی شهر آغاز کردند.

کرباسیان معاون خدمات شهر شهرداری تهران با اعلام این خبر افزود: عملیات برف‌روبی در مناطق یک تا 6 و منطقه 22 از ساعت 21 روز جمعه با به کارگیری بیش از 1550 نفر نیروی خدماتی و 830 دستگاه کامیون، شن‌پاش و گریدر آغاز شد و از همان ساعات اولیه  اقدام به عملیات برف‌روبی کردیم.

معاون خدمات شهر شهرداری تهران با اشاره به غافلگیری شهروندان تهرانی افزود: با وجود آنکه نیروهای شهرداری آمادگی کاملی برای رفع مشکلات احتمالی داشتند، اما به دلیل غافلگیرشدن شهروندان و بروز حوادث رانندگی ناشی از آن، متأسفانه، با ترافیک شدید برخی معابر روبه‌رو شدیم.

کرباسیان در ادامه افزود: خوشبختانه شهرداری تهران با استقرار کامیون‌های حامل شن و نمک و همچنین پیش‌بینی مخازن متعدد در سطح شهر و به کارگیری نیروی انسانی زبده، آمادگی کاملی برای رفع معضلات متعدد دارد.

اما از آنجا که شهروندان پیش‌بینی چنین بارش سنگینی را در اواسط آذرماه نداشتند، فاقد تجهیزات و امکانات لازم در خودروهایشان بودند که متأسفانه با بروز چند سانحه در بزرگراه‌های صدر، چمران، نیایش و مدرس شاهد ترافیک شدید بودیم که به خیابانهای حاشیه‌ای نیز سرایت کرد.

کرباسیان ضمن تأکید بر لزوم همراهی و همکاری شهروندان به هنگام بروز سوانح متعدد گفت: اگر همراهی شهروندان وجود نداشته باشد، متأسفانه رفع معضلات ترافیکی سطح شهر، با مشکل مواجه می‌شود.

کد خبر 9967

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز