همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: رسد آدمی به جایی که تنها خالق زیبایی ها را ببیند.

 

خورشید یا ماه گرفتگی تحت عنوان کسوف و خسوف از جذابترین پدیده‌های نجومی است. حتی افرادی که دانشی در فیزیک و نجوم ندارند، علاقه فراوانی برای تحقیق، پی گیری و مشاهده لحظه به لحظه این پدیده ها دارند.

گرفتگی خورشید ملال آور است. چرا که خورشید در باور آدمی مظهر نور، زندگی و حیات است. منبع نور درخشان و مدور شکلی که بخش بزرگی از آسمان را به خود اختصاص داده است. منبع نوری که محققان نجوم  و افراد عادی بسیاری را به خود مشغول کرده است.

هزاران و گاهی میلیونها نفر از مردم  دنیا برای دیدن کسوف و خسوف و لذت بردن از این پدیده زیبای زود گذر که شاید تنها چتد دقیقه بطول انجامد به مکانهای دور دست  و قابل مشاهده این پدیده ها سفر می کنند.

تعداد بسیاری از اکتشافات شگفت آورعلمی، زیبای و بی نظیر بودن این پدیده ها را در  منظومة شمسی نشان داده اند.

پیشرفت تکنولوژی  در زمینه، دوربین های دیجیتال پیشرفته برای عکس و فیلم برداری دقیق, کامپیوترهای سریع و مدرن برای انجام محاسبات ریاضی و ... توانسته است، تحقیقات، دقیقتر و موشکانه تری در باره این پدیده بدست دهد.

اگرچه، امروزه عکس های  کیهانی را می توان به وسیله دوربینهای نجومی که در خارج از جو زمین قرار گرفته اند نیز رصد کرد. توانایی که از نظر اکتشافات علمی بسیار موثر و حائز اهمیت  است.

یادتان باشد، هرگز مستقیم به خورشید نگاه نکنید. حتی وقتی با تلسکوپ های نجومی بر روی خورشید و این پدیده زیبا کار می کنید. زیرا این کار بسیار خطرناک است. قبل از مشاهده  آن حتما باید مجهز به عینک های مخصوص  باشید.

این تصاویر زیبا و خیره کننده را که به تاج خورشید معروف است،  تپروفسور میروسلاو دراک میلر ازچکوسلواکی گرفته است.

http://www.zam.fme.vutbr.cz/~druck/

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۷