یازدهمین دوره‌ی جشنواره‌ و نمایشگاه مطبوعات کودک و نوجوان از صبح دوشنبه، اول اردیبهشت ۹۳ در اداره‌ی‌ کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران در شهر ساری آغاز به‌کار کرد و تا چهارم اردیبهشت ادامه داشت.

 

هم‌چنین روز پنجشنبه، چهارم اردیبهشت‌ماه، مراسم اختتامیه‌ی یازدهمین جشنواره‌ی مطبوعات کودک و نوجوان در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر ساری نیز برگزار شد. به گزارش خبرنگار هفته‌نامه‌ی دوچرخه، در این مراسم، ابتدا قاسم عزیززاده‌گرجی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مازندران و دبیر اجرایی جشنواره به حاضرین خیرمقدم گفت و سپس گزارشی از چگونگی اجرا و مراحل مختلف برگزاری این دوره از جشنواره را در استان مازندران ارائه داد و از همراهی استاندار مازندران، مدیران استانی و همکاران فرهنگی، به‌ویژه همکاران کانونی خود تشکر کرد.

سپس جواد محقق، دبیر علمی این جشنواره، ضمن ارائه‌ی گزارشی از وضعیت داوری آثار، برگزاری چنین جشنواره‌هایی را در استان‌های مختلف کشور، از عوامل مؤثر در متوازن‌کردن رشد و توسعه‌ی فرهنگی در مناطق مختلف کشور دانست.

دکتر فلاح، استاندار مازندران، سومین سخنران این مراسم بود. او نیز برپایی این جشنواره را در استان مازندران، نوعی تمرکززدایی تلقی کرد و اظهار خشنودی نمود که با تکیه بر توانایی‌های این استان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران توانسته میزبان خوبی برای اهالی مطبوعات کودک و نوجوان سراسر کشور باشد.

او هم‌چنین به ضرورت توجه به مشوق‌های لازم برای ایجاد انگیزه‌ی کتاب‌خوانی و ترویج فرهنگ مطالعه در کشور اشاره کرد و گفت باید با یک اجماع عمومی و ملی، زیرساخت‌های لازم برای گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه‌ی نشریات در مدارس کشور شکل گیرد.

در قسمت بعدی این مراسم، بخشی از برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند و جوایزشان اهدا شد.

آخرین سخنران این مراسم، علیرضا حاجیان‌زاده، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود. او برگزاری این جشنواره را گامی در تقدیر و تشکر از تلاش و کوشش مجموعه‌ی دست‌اندرکاران مطبوعات کودک و نوجوان خواند و تأکید کرد که همواره، گسترش فرهنگ مطالعه، مهم‌ترین هدف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده است.

او هم‌چنین افزود که با برگزاری چنین جشنواره‌هایی، می‌توان سطح علمی و هنری مطبوعات کودک و نوجوان را ارتقا داد و به این ترتیب برای خدمت به پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور، مؤثرتر بود.

در این مراسم، علاوه بر اهالی مطبوعات کودک و نوجوان، مدیر کل آموزش و پرورش استان مازندران و مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌های گیلان و مازندران هم حاضر بودند. همچنین محمدعلی شامانی و حسین اسکندری، از مشاوران مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم حضور داشتند. از داوران این جشنواره هم که در جمع مهمانان حضور داشتند می‌توان به کوروش پارسا‌نژاد، دکتر امیدعلی مسعودی، معصومه انصاریان، افسانه شعبان‌نژاد، بابک نیک‌طلب، عزت‌اله الوندی و مهدی طهوری اشاره کرد.

یک گروه ناشنوا هم دو سرود را به شکل نمایش اجرا کردند. در پایان، بقیه‌ی برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند.

در این دوره‌ی جشنواره آثار منتشر شده در مطبوعات کودک و نوجوان، در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ مورد داوری قرار گرفته‌اند.

 

برگزیدگان هفته‌نامه‌ی دوچرخه

آیدا ابوترابی در رشته‌ی گفت‌و‌گو با اثر «من دانش‌آموز دنیا هستم!»

محمود اعتمادی در بخش عکس نوجوان برای مجموعه‌ی عکس‌هایش

حدیث لزرغلامی در رشته‌ی یادداشت، با یادداشت «گاهی کمی بخواب!»

لیدا معتمد با دو اثر در رشته‌ی گرافیک مطبوعاتی، طراحی جلد هفته‌نامه‌ی دوچرخه (شماره‌های ۶۶۳ و ۶۷۰)

هم‌چنین دیپلم افتخار بخش عکس نشریات نوجوان، به‌دلیل استفاده‌ی عکس‌های مناسب جلد، همراه با حفظ حقوق عکاس، استفاده از عکس به عنوان مکمل متن در صفحه‌ها و پرداختن به موضوع‌های روز همراه با عکس، به عنوان مؤلف اثر، به نشریه‌ی دوچرخه اهدا شد.

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۹

نمایشگاه جشنواره‌ی یازدهم/عکس: امیر جهان‌پور


برگزیدگان نشریه‌های دیگر

اما برگزیدگان نهایی دیگر نشریات کودک و نوجوان: مریم هاشم‌پور در بخش شعر کودک (رشد نوآموز)، محمد عزیزی در بخش شعر نوجوان (کیهان بچه‌ها)، سرور کتبی در بخش داستان کودک (کوشش خردسال) و سیداحمد مدقق در رشته‌ی داستان نوجوان (سلام بچه‌ها)، در بخش داستان طنز شهرام شفیعی (رشد نوآموز)  و مرجان فولادوند (همشهری بچه‌ها)، مهناز فتاحی در بخش یادداشت (کیهان بچه‌ها)،  حبیب یوسف‌زاده در سرمقاله‌ی نوجوان (رشد نوجوان) و مرجان فولادوند هم در همین رشته (همشهری بچه‌ها)، زهرا عبدی در بخش گفت‌وگو (ملیکا)، در رشته‌ی گزارش الهام کاظمی (همشهری بچه‌ها) و محسن صفری (انتظار نوجوان)، محمدعلی قربانی در بخش تیتر (رشد جوان)، در رشته‌ی گرافیک مطبوعاتی نشریات کودک (طرح جلد) حدیثه قربان (شاهد کودک و کوشش خردسال)، صفحه‌آرایی داوود صفری (رشد نوآموز) و میترا چرخیان (رشد کودک)، تصویرگری مریم طباطبایی (پوپک)، عاطفه ملکی‌جو و میترا عبداللهی برای مجموعه‌ی تصویرگری‌هایش، مجید صالحی برای مجموعه آثار قصه‌‌ی تصویری کودک (کمیک استریپ) در رشد نوآموز، لاله ضیایی مجموعه آثار، به‌خاطر قصه‌ی تصویری کودک (کمیک استریپ) در نشریه‌‌های رشد، در رشته‌ی گرافیک مطبوعاتی نشریات نوجوان (طراحی جلد) صابر شیخ‌رضایی (رشد جوان)، مجموعه‌ی تصویرگری میثم موسوی (شاهد نوجوان و یکی بود یکی نبود)، وحید خاتمی (رشد نوجوان)،‌ قصه‌ی تصویری نوجوان (کمیک استریپ) محمود علیمرادی (یکی بود و یکی نبود)، علی محمدی و محمد طحانی (رشد نوجوان)، اینفوگرافی ایمان اوجیان (رشد جوان)، در رشته‌ی عکس کودک برای مجموعه آثار اعظم لاریجانی (نشریات رشد کودک، نوآموز و دانش‌آموز) و عدالت عابدینی (پوپک).

هم‌چنین از نشریات رشد کودک، رشد نوآموز و رشد دانش‌آموز هم در زمینه‌ی عکس تقدیر شد.

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۹

نمایشگاه جشنواره‌ی یازدهم / عکس: امیر جهان‌پور

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز