همشهری آنلاین: مراسم تقدیر از "فریدون صدیقی" نویسنده و استاد روزنامه‌نگاری با حضور پیشکسوتان عرصه روزنامه‌نگاری، خبرنگاران و دوست‌داران وی در موسسه همشهری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار همشهري آنلاين، مهدي ذاكري، مديرعامل موسسه همشهري با بيان اينكه بسياري از مردم حيات معمولي دارند اما عده‌اي ديگر آثاري از خود به جاي مي‌گذارند كه ماندگار است و هميشه مي‌درخشد، گفت: فريدون صديقي از جمله همين افراد است كه هم دانش روزنامه نگاري دارد و هم قلم عاطفي ايشان به گنجينه روزنامه نگاري اعتبار بخشيده است.

وي با بيان اينكه صديقي در كنار دانش نظري، كار عملي را در روزنامه نگاري جدي دنبال كرده است، گفت: اما اينها دليل محبوبيت صديقي نيست بلكه مردم‌داري و اخلاق پسنديده وي از او انساني وارسته ساخته است.

مديرعامل موسسه همشهري با تاكيد بر اينكه برگزاري مراسم بزرگداشت براي اين استاد روزنامه نگاري با سختي و دشواري از سوي ايشان پذيرفته شد، تصريح كرد: بزرگداشت فريدون صديقي، بزرگداشت تك تك روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه است و بايد از چند دهه فعاليت ارزشمند وي تقدير كرد.

  • فريدون، رئاليسم جادويي است

در ادامه اين مراسم، دكتر يونس شكرخواه با بيان اينكه از بن جانم مي‌گويم كه فريدون معلم من بوده و دستانم را گرفته اما دلم را لمس كرده است، گفت: بدون هيچ اغراقي مي‌گويم كه من از او آموختم؛ نه فقط تكنيك را بلكه رفتار و اخلاق را و همه بزرگان و دوستان فريدون كه اينجا نشسته‌اند در اين باره شهادت مي‌دهند.sedighi

شكرخواه افزود: اگر امروز بخواهم براي فريدون صديقي تيتر بزنم قطعا «رئاليسم جادويي» را انتخاب مي‌كنم چرا كه اين مرد تبلور واقعي‌گرايي و توجه به انسانيت است و جادويي به خاطر استثنايي بودنش در اين عرصه است.

وي صديقي را ارزش افزوده روزنامه نگاري ايراني دانست و اظهار داشت: ما با هم زياد زمين خورديم، و با هم بلند شديم در هفته نامه حوادث كه آن را بستند تا ستاره‌ها.

بايد بگويم كه همه ما نوشتن را از او آموختيم حتي در يك شرح عكس ساده و او ريلي را بنا گذاشت كه تا مدت ها همه در مسير آن حركت كرديم.

شكرخواه گفت: در انتها بايد بگويم كه پيدا كردن دوست خوب سخت است و از دست دادنش سخت‌تر و فراموش كردنش ناممكن و من بايد بگويم كه هيچ گاه فريدون را فراموش نمي‌كنم.

  • فريدون؛ شهامت نوشتن احساساتش را دارد

همجنين علي اكبر قاضي زاده يكي از سخنرانان اين مراسم بود كه درباره شخصيت فريدون صديقي گفت: او تنها كسي است كه مي تواند خيلي زيبا و صميمي احساساتش را بيان كند و شهامت دارد آن را روي كاغذ بياورد. من فكر مي كنم كه در نسل حاضر روزنامه نگاري و حتي نسل ما كه نزديك به انتهاست، طرز نگارش او درس بوده است.

وي ادامه داد: من اين را قبول ندارم كه مي گويند استعداد غريزي است، آثار به جا مانده از صديقي نتيجه چندين سال كار كشنده و مداوم و تلاش بي پايان اوست. براي او عمر دراز و بيش را آرزو دارم.

  • فريدون؛ شعر روزنامه‌نگاري ايران

مجيد رضائيان با اين تيتر كه فريدون صديقي شعر روزنامه نگاري ايران است سخنان خود را در مراسم تقدير از استاد فريدون صديقي آغاز كرد و گفت: اين تنها بخشي از درياي شخصيت اوست و ما با فردي مواجه ايم كه در ادبيات و نثر ادبي اگر نتوانم در در همه وجوه بگويم بي نظير است به جرات خواهم گفت كه كم نظير بوده و هست.

اين روزنامه نگار و استاد دانشگاه افزود: ادبيات مثل موم در دستان صديقي است و حتي در بين منتقدان تئاتر و سينما هم خيلي خوب درخشيده و بايد در انجمن منتقدان تئاتر مي‌ديديد كه چگونه دور اين گوهر درخشان مي‌درخشيدند و از نوشته‌هاي بي بديل او تقدير مي كردند.

رضاييان، صديقي را جزو نادر گزارش نويس‌هاي توصيفي معرفي كرد و گفت: به تمام شاگردان و علاقه مندان به روزنامه نگاري توصيه مي كنم يادداشتي را كه وي در زمان فوت احمد شاملو نوشت را به عنوان يك درس بخوانيد و از آن ياد بگيريد.

  • صديقي مي‌خواهد تكثير شود

سيد فريد قاسمي، نويسنده و پژوهشگر تاريخ مطبوعات ايران نيز در ادامه اين مراسم گفت: بيش از 20 سال پيش بود كه واقف شدم صديقي بار روزنامه نگاران دوره خودش متفاوت است و همان جا از يونس شكرخواه خواستم مصاحبه اي داشته باشد براي امروز تاريخ روزنامه نگاري.

قاسمي افزود: صديقي از جهان شعر و داستان وارد روزنامه نگاري شد اما شعر و داستان را به خدمت روزنامه نگاري در آورد. اما سئوالي كه به عنوان يك پژوهشگر تاريخ مطبوعات دارم اين است كه ما براي روزنامه نگاري خودمان چه كاري انجام داديم و در دوره روزنامه نگاري تطبيقي چه كاري براي آن كرده ايم.

وي با بيان اينكه امروز جهان الگوهاي روزنامه نگاري را در اين عرصه معرفي مي‌كند، اظهار داشت: حتي روزنامه‌نگاري آسيا هم الگوهايي را به دنيا معرفي كرده اما سهم ما از اين الگوها چيست و چقدر است؟ در همين پرسش ها و واكاوي هاست كه ارزش فريدون صديقي و فريدون صديقي ها مشخص‌مي شود.

قاسمي تصريج كرد: اگر به اين نكات خوب دقت كنيم ديگر آقاي صديقي در حد تيتر اين محله را عوض كن و ليد آن محله را تغيير بده باقي نمي‌ماند. بايد به صراحت بگويم كه در هيچ دوره اي از تاريخ مطبوعات ايران، اين حجم از تعداد روزنامه نگاران پيشكسوت كارآمد نداشتيم و حيف است كه آنها نتوانند و امكانات آن را نداشته باشند كه در اين سن تجاربشان را مكتوب كنند تا از دل آن الگويي براي روزنامه نگاري در بيايد.

وي با تاكيد براينكه ديگر وقت آن نيست كه صديقي گزارش و مصاحبه درس بدهد، افزود: اين كار را بايد نوه ها و نبيره هاي صديقي انجام دهند، او بايد مدارا و مديريت را درس بدهد، او بايد روزنامه نگاري در دوران دشوار و پيش دارندگي را تدريس كند و او بايد پيش برندگي را در اوج بازدارندگي به ما بياموزد.

اين پژوهشگر و نويسنده تصريح كرد: اميدوارم تقدير صديقي به ساعت دوازده و يك امروز ظهر ختم نشود چرا كه او در قيد و بند تجليل نيست، او مي خواهد تكثير شود و تجاربش را انتقال دهد.

در ادامه برنامه ساير مهمانان به توصيف فريدون صديقي و بيان خاطراتي از همكاري مشترك با اين خبرنگار پيشكسوت پرداختند.

  • سرمايه معنوي

محمدرضا زائري، اين استاد روزنامه نگاري را سرمايه معنوي روزنامه نگاري دانست و گفت: سرمايه مادي تمام مي‌شود اما سرمايه معنوي است كه مي‌ماند و اين بزرگداشت مي‌خواهد به همه ما يادآوري كند كه مي‌شود مثل صديقي بود.

  • دوستان و خاطره‌ها

علی اصغر محکی نيز به سابقه آشناييش با صديقي اشاره كرد و گفت: سال 60 اولين بار بود كه نام استاد صديقي را در كلاس گزارش نويسي فرقاني شنيدم و گفتن اصل مطلب در كوتاه‌ترين كلمات جز نكاتي بود كه از اين استاد روزنامه‌نگاري ياد گرفتم.

رضا قوي فكر دوست و همكاري صديقي گفت: فريدون قبل از آنكه روزنامه نگار و نويسنده باشد، يك آدم حسابي است و بايد فريدون را آدم حسابي مطبوعات ما است.

عباس ياري، هدايتي دبير صفحه آخر روزنامه همشهري و رجايي دبير سرويس اجتماعي همشهري نيز از جمله مهماناني بودند كه بيان خاطراتي از همكاري و دوستي با فريدون صديقي پرداختند.

فريدون صديقي در پايان برنامه پشت تريبون رفت و ضمن اظهار خوشحالي از اين جلسه با لحن طنزآميزي به بيان خاطراتي پرداخت و گفت: بعضي‌ها صحبت‌هايي را در اين جلسه بيان كردند كه انگار در مورد من نبود.

اين استاد روزنامه نگاري در مورد تجربيات كاريش گفت: در آن زمان كه من خبرنگاري را شروع كردم، 2 روزنامه كيهان و اطلاعات اصلي بودند و تمام تلاشمان اين بود كه خبري از رقيب نخوريم.

صديقي به خبرنگاران جوان توصيه كرد كه زياد بخوانند و كم حرف بزنند و همچنين خطاب به مسئولان گفت: مسئولان فضا را براي جوانان سخت نكنند. خبرنگار نبايد كارمند مجموعه باشد، بگذاريد جوانان بدرخشند، در نسل‌هاي بعد از ما هم پديده‌ها وجود دارند.

وي به انتقاد از فضاي فرهنگي جامعه پرداخت و تأكيد كرد: در حال حاضر بيش از 4 ميليون دانشجو در كشور در حال تحصيل هستند اما متأسفانه تيراژ روزنامه‌هايمان شرم‌آور است. چرا پربيننده‌ترين برنامه‌هاي تلويزيون بايد فقط خندوانه يا برنامه 90 باشند. اين برنامه‌ها خوب هستند اما تنها براي تأمين وجه سرگرمي مخاطب هستند، پس وجه آگاه سازي و اطلاع‌رساني چه مي‌شود؟

صديقي در پايان با بيان اين نكته كه در دوره‌اي ما خبرنگارها استاندار و وزير را عوض مي‌كرديم اما الان اين مسئولان هستند كه در حال جا به جايي ما هستند و گفت: خبرنگارها بايد بدانند كه پيش از عمل بايد به كاري كه مي‌خواهند انجام دهند، فكر كنند و نگذارند هرگز اين روند معكوس شود.

پيش از اين نيز موسسه همشهري از داود شایسته خصلت پیشکسوت صنعت چاپ کشور و رضا مقدسي مديرعامل پيشين خبرگزاري مهر در مراسمي تقدير كرده بود.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۰