همشهری‌آنلاین: دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس که در جریان انتخابات سال 2010 از سوی امپراتوری رسانه‌ای راپرت مرداک حمایت می‌شد، پس از رسیدن به قدرت نیز روابط نزدیک خود را با او حفظ کرده است

Rupert Murdoch

Rupert Murdoch

به گزارش ایرنا، بر اساس فهرستی که از برخی ملاقات‌های نخست وزیر انگلیس طی 15 ماه گذشته منتشر شده، وی دست کم 26 بار با راپرت مرداک (Rupert Murdoch)، پسرش جیمز مرداک و مدیران شرکت‌های رسانه‌ای متعلق به آنها دیدار و گفت و گو داشته است که تقریبا همه آنها دیدارهایی خصوصی بوده که گزارشی درباره محتوای آنها منتشر نشده است.

more  نقض حریم خصوصی و اخلاق روزنامه‌نگاری در انگلیس

روزنامه ایندیپندنت چاپ لندن در شماره روز شنبه خود نوشت: راپرت مرداک در ماه مه سال 2010 (اردیبهشت 1389) و فقط چند روز پس از نخست وزیر شدن دیوید کامرون در خانه شماره 10 خیابان داونینگ استریت لندن بطور خصوصی با کامرون دیدار و گفت و گو کرده بود.

این روزنامه افزود: خانم ربکا بروکز سردبیر سابق نشریه جنجالی نیوز آو دی ورلد و مدیر عامل شرکت رسانه‌ای نیوز اینترنشنال طی یک سال گذشته دو بار به اقامتگاه تابستانی نخست وزیر واقع در منطقه چکرز در شمال لندن دعوت شد و در آنجا با دیوید کامرون دیدار و گفت و گو کرد. هیچ فرد دیگری در این مدت دو بار مهمان نخست وزیر در چکرز نبوده است.

کامرون همچنین چند بار دیگر نیز با خانم بروکز از جمله در روز کریسمس گذشته در حوزه انتخابیه خود واقع در منطقه آکسفوردشایر دیدار و گفت و گو داشته که در برخی از این دیدارها جیمز مرداک رییس شرکت نیوز اینترنشنال نیز حضور داشته است.

نخست وزیر همچنین طی حدود یک سال در سه مهمانی و پنج برنامه دیگر برگزار شده از سوی شرکت نیوز اینترنشنال شرکت کرده است.

خانم بروکز که در مرکز رسوایی شنود تلفنی نشریه نیوز آو دی ورلد از هزاران نفر از شهروندان انگلیسی قرار دارد، تحت فشار شدید افکار عمومی مجبور شد ضمن عذرخواهی از مدیریت شرکت نیوز اینترنشنال کناره گیری کند.

more  مدیر عامل شرکت نیوز اینترنشنال مورداک مجبور به استعفا شد

شرکت نیوز اینترنشنال متعلق به راپرت مرداک چند نشریه مهم از جمله تایمز، ساندی تایمز، سان و نیوز آو دی ورلد را در لندن منتشر می‌کند.

به نوشته ایندیپندنت، جیمز مرداک نیز حدود هشت ماه قبل به همراه خانواده اش مهمان نخست وزیر انگلیس در اقامتگاه تابستانی وی بوده است.

یکی دیگر از چهره‌های جنجالی وابسته به امپراتوری مرداک که روابط نزدیکی با دیوید کامرون دارد، اندی کولسون سردبیر سابق نشریه نیوز آو دی ورلد می‌باشد.

کولسون در جریان افشاگری‌های اولیه درباره شنود تلفنی در سال 2006 که منجر به محکومیت و زندانی شدن دو تن از عوامل این نشریه شد، از سمت خود استعفا داد.

دیوید کامرون که در آن زمان به تازگی رهبر حزب محافظه کار شده بود، آقای کولسون را به سمت مدیر ارتباطات و روابط عمومی حزب خود منصوب کرد. پس از راهیابی کامرون به دفتر نخست وزیری در اردیبهشت ماه سال گذشته، اندی کولسون نیز به مدیریت ارتباطات نخست وزیری و سخنگویی نخست وزیر ارتقاء یافت.

این انتصاب به دلیل فشار رسانه‌ها و احزاب مخالف، زیاد به طول نینجامید و اندی کولسون چند ماه بعد استعفا داد.
پس از افشاگری‌های اخیر درباره رسوایی شنود تلفنی نشریه نیوز آو دی ورلد و آشکار شدن نقش کولسون در این ماجرا، وی هفته گذشته توسط پلیس بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفت.

کامرون اکنون با سوالات متعددی در باره روابط خود با کولسون و استخدام وی در نخست وزیری انگلیس مواجه است.

فهرست منتشر شده از سوی دفتر نخست وزیر انگلیس درباره دیدارهای یک سال گذشته وی نشان می‌دهد که آقای کولسون در اسفند ماه گذشته و مدتها پس از کناره گیری از سمتش، مهمان خصوصی آقای کامرون در اقامتگاه تابستانی چکرز بوده است.
احزاب مخالف دولت انگلیس، بویژه حزب کارگر از کامرون خواسته‌اند که جزییات ارتباطات خود را با کولسون آشکار سازد و به علت استخدام وی در نخست وزیری از مردم عذرخواهی کند.

روزنامه ایندیپندنت در بخشی از گزارش امروز به دیدار نخست وزیر با مدیران و سردبیران دیگر مطبوعات انگلیس نیز اشاره کرده ولی تاکید کرده است که ارتباطات وی با نشریات متعلق به مرداک قابل قیاس با دیگر دیدارهای وی نبوده است.

این روزنامه افزود: کامرون از زمان نخست وزیری حداقل 15 دیدار خصوصی با مدیران و سردبیران نشریات وابسته به شرکت نیوز اینترنشنال در اقامتگاه خود داشته است در حالی که دیدار وی با مدیران و سردبیران گروه رسانه‌ای دیلی تلگراف هفت بار، دیلی میل چهار بار، ایندیپندنت سه بار و گاردین دو بار بوده است.

خبرنگاران نشریه نیوز آو دی ورلد طی یک دهه گذشته (بویژه در دوران سردبیری ربکار بروکز و اندی کولسون) از طریق هک کردن تلفن‌های همراه و صندوق‌های پیام‌های صوتی افراد مشهور شامل سیاستمداران، اعضای خانواده سلطنتی، هنرپیشگان و ورزشکاران به اطلاعات خصوصی آنها دسترسی پیدا کرده و اقدام به انتشار برخی از آنها در این نشریه کرده‌اند.

موضوع جاسوسی خبرنگاران نیوز آو دی ورلد از تلفن‌های افراد مشهور برای نخستین بار در سال 2006 و پس از افشای استراق سمع تلفن‌های برخی از اعضای خانواده سلطنتی انگلیس علنی شد که پس از تشکیل دادگاه یکی از خبرنگاران این نشریه به نام کلایو گودمن و همچنین یک بازرس خصوصی به نام گلن مالکایر به زندان محکوم شدند.

پلیس در آن زمان به رغم وجود برخی شواهد در مورد گستردگی عملیات شنود تلفنی، اعلام کرد که مورد دیگری وجود ندارد و پرونده را مختومه مرد.

پرونده جاسوسی نشریه نیوز آو دی ورلد که در ابتدا تصور می شد فقط علیه تعداد معدودی افراد مشهور انجام شده با افشاگری‌های دو هفته اخیر وارد مرحله تازه‌ای شد و به یک بحران ملی و رسوایی بزرگ در انگلیس تبدیل گردید.

افشاگری‌های اخیر نشان داد که علاوه بر افراد مشهور تعداد زیادی از مردم عادی و بویژه قربانیان حوادث جنایی و تروریستی و بستگان نزدیک آنان هدف جاسوسی و استراق سمع کارکنان نیوز آو دی ورلدقرار داشته‌‌اند. همچنین تلفن‌ها، صندوق‌های صوتی و ایمیل‌های تعدادی از اعضای خانواده نظامیان کشته شده در عراق و افغانستان نیز توسط عوامل این نشریه هک شده بود.

راپرت مرداک که از دهه 1960 میلادی وارد فعالیت‌های مطبوعاتی در انگلیس شد، طی دهه های گذشته با توسعه فعالیت‌خود در این کشور و دیگر نقاط دنیا از جمله آمریکا و استرالیا به یک فرد با نفوذ تبدیل شد.

وی بویژه از دهه 1980 میلادی و زمان نخست وزیری مارگارت تاچر ارتباطات نزدیکی با مقامات دولتی برقرار کرد. حمایت رسانه‌های وی از برخی احزاب و شخصیت ها از جمله عوامل پیروزی آنها در انتخابات انگلیس بوده است.

مرداک در اواخر دهه 1990 از تونی بلر و حزب کارگر حمایت کرد و روابط نزدیکی را طی 10 سال نخست وزیری بلر با وی برقرار نمود.

امپراتوری رسانه ای مرداک در انتخابات سال 2010 انگلیس مجددا به سمت حزب محافظه کار تحت رهبری دیوید کامرون بازگشت و به عقیده کارشناسان حمایت‌های وی از حزب محافظه کار در آن انتخابات یکی از عوامل موفقیت این حزب و نخست وزیر شدن کامرون بود.

همین نفوذ و ارتباطات پیچیده مرداک با صاحبان قدرت، شک و تردیدهای جدی را در مورد احتمال برخورد قاطع با عوامل و بویژه آمران استراق سمع و شنود تلفنی در نشریات وی ایجاد کرده است

کد خبر 140474

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز