آیدا ابوترابی: بیش‌تر ما وقتی صحبت از روبات‏ می‏‌شود، یاد موجوداتی شبیه آدم می‌‏افتیم که دست و پا دارند و راه می‏‌روند. در واقع بیش‌تر یاد آدم آهنی می‏‌افتیم تا روبات! اما روبات به معنی دقیق آن، به هر وسیله‏‌ی الکتریکی گفته می‏‌شود که توانایی گرفتن دستورها و اجرا کردن آن‎ها را دارد.

من باکستر کارگر هستم

حالا چه شبیه مار یا ماهی باشد، چه شبیه هواپیما و یا صرفاً یک دستگاه بزرگ چاپ یا بسته‌‏بندی! اما چیزی که روبات‏‌ها را از هم متمایز می‏‌کند، توانایی‏‌های آن‏‌ها در تقلید از موجودات زنده است. دانشمندان علم روباتیک تلاش می‏‌کنند روبات‏‌هایی بسازند که شبیه جانوران حرکت کنند و حتی توانایی‏‌های لمسی و درکی آن‏ها را داشته باشند.

«باکستر» یکی از روبات‏‌های شبیه‏‌سازی شده از انسان است. روباتی کارگر که از آن می‏توان در کارخانه‏‌ها و کارگاه‌‏ها استفاده کرد. بیش‌تر روبات‏‌های صنعتی در ابعاد خیلی بزرگ ساخته می‌شوند و بسیار گران‏‌قیمت‌اند. اما باکستر که دو دست و یک پا دارد، در ابعاد یک انسان ساخته شده و رقیبی جدی برای روبات‏‌های صنعتی محسوب می‌‏شود. تازه قیمت آن هم خیلی ارزان‏‌تر از روبات‏‌های سنگین صنعتی است.

به گفته‏‌ی سازندگان باکستر، برای کار کردن با این روبات نیاز به دانستن برنامه‏‌های پیچیده و سخت نیست و به‌راحتی می‏توان کار با آن را یاد گرفت. و برعکس چیزی حدود یک ساعت هم، زمان باید گذاشته شود تا کاری را که انتظار داریم باکستر انجام دهد به او آموزش دهیم. یعنی وظیفه‏‌هایش را مشخص کنیم تا برایمان طبق برنامه انجام دهد. باکستر حسگر‏های ویژه‏ای دارد که توانایی تطبیق شرایط محیطی را برای او راحت می‏‌کنند. مجموعه‏‌ی این امکانات، دانشمندان را امیدوار کرده که به ورود روبات‏‌هایی چون باکستر به زندگی انسان خوش‌‏بین باشند.

* حالت صورت باکستر با توجه به وضعیت و شرایط عوض می‏‌شود و می‏‌توان میزان رضایت و شادی آن را دید. حتی می‏‌توان مشاهده کرد الآن بیش‏‌ترین میزان تمرکز در کدام بخش از او وجود دارد. به کمک «سونار» یا دستگاه ردیاب امواج صوتی که در سرِ باکستر قرار دارد، وضعیت آن در هر لحظه گزارش داده می‏‌شود.

* قیمت تمام شده‏‌ی باکستر بسیار ارزا‌ن‏‌تر از روبات‏‌های صنعتی است. اما چرا؟ سخت‏‌افزار اصلی این روبات در واقع یک پی‌سی یا رایانه‌ی شخصی است که در قفسه‏‌ی سینه‏‌ی آن تعبیه شده است.

* باکستر قبل از کار باید یاد بگیرد که چه چیزهایی را و چه‏‌طور جابه‌‏جا کند. باکستر با دو دستش قادر است در یک خط تولید کار کند. دکمه‌‏هایی روی دست باکستر وجود دارد که علاوه بر استفاده ازنرم‌‏افزار اصلی، امکان تغییر کنترل آن را فراهم می‏‌کنند.

* هر یک از مچ‏‌های باکستر به یک دوربین مجهز است که می‏‌تواند نشان دهد چه چیزی را بر می‌‏دارد یا نزدیک چه چیزی می‏‌شود.

* کار کردن با بسیاری از روبات‏‌های صنعتی خطرناک است. چرا که قدرت تشخیص خطر و اتفاقات از پیش تعیین شده را ندارند و ممکن است خسارتی به بار بیاورند یا به انسان صدمه وارد کنند. اما باکستر با داشتن حسگرهای ویژه‏ای، هرگونه تغییر در شرایط محیط را مثل برخورد کردن یا نزدیک شدن هر چیز نامعمول متوجه می‌شود و با کاهش سرعتش از بروز اتفاق‌های خطرناک پیش‌گیری می‌کند.

 

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 697

کد خبر 213084
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز