جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۲
۰ نفر

گروه بورس: شرکت بورس اوراق بهادار فهرست جدید تالار معاملات شرکت‌های کارگزاری در تهران و نشانی آنها را منتشر کرد.

با بررسی این فهرست به‌راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که شرکت‌های کارگزاری کماکان علاقه چندانی به تأسیس تالار معاملات در جنوب و شرق پایتخت ندارند و این تالارها همچنان در مرکز و مناطق شمالی شهر متمرکز شده‌اند.

محمدرضا رهبر، مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ مهم‌ترین دلیل این توجه را وجود نقدینگی بیشتر در مناطق شمالی شهر و تمرکز بانک‌ها،  شرکت‌های کارگزاری در مناطق مرکزی عنوان می‌کند.

رهبر به همشهری می‌گوید: آمارها نشان می‌دهد به علت وجود نقدینگی بیشتر، سپرده و سرمایه‌گذاری در مناطق شمالی تهران به مراتب بیشتر از مناطق جنوبی شهر است؛ ضمن اینکه ساکنان مناطق شمالی تهران مدتهاست که فرهنگ سهامداری را پذیرفته‌اند اما این فرهنگ در مناطق جنوبی و شرقی طرفداران کمتری دارد.

او معتقد است: علت بی‌توجهی نسبی در مناطق جنوبی و شرقی اطلاع‌رسانی ضعیف‌تر در مورد فرهنگ سهامداری است.

مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ، دوری از دفتر مرکزی بورس و شرکت‌های کارگزاری را هم از دیگر دلایل علاقه‌مندی شرکت‌های کارگزاری برای افتتاح تالارهای اختصاصی در مناطق شمالی و مرکزی تهران می‌داند و می‌افزاید: تالارهای اختصاصی باید در مناطقی مستقر شوند که بازدهی مناسبی برای شرکت‌ها به‌همراه داشته باشد.

به گفته رهبر به همین دلیل بیشتر تالارهای مستقر در شهرستان‌ها به‌خصوص شهرستان‌های کوچک زیان‌ده هستند.

البته او ناامیدی و سرخوردگی سهامداران شهرستانی در کم‌رونقی تالارهای منطقه‌ای را بی‌تأثیر نمی‌داند و می‌گوید: فعالیت شعب، نمایندگی‌ها و تالارهای منطقه‌ای در آبان و آذر ۸۳ همزمان با ایجاد حباب قیمتی آغاز شد.

سهامدارها هم در آن زمان به شدت از سرمایه‌گذاری در بورس استقبال کردند اما در ادامه ترکیدن حباب قیمت و سقوط شاخص باعث ناامیدی آنها و خروجشان از بازار سرمایه شد.

رهبر می‌افزاید: خروج سهامداران شهرستانی و بی‌اعتمادی آنها در نهایت موجب شد  افتتاح تالارهای منطقه‌ای صرفاً در تهران و برخی مراکز استان‌های بزرگ دارای توجیه اقتصادی باشد و مابقی تالارها به‌خصوص در شهرهای کوچک نه‌تنها سودی کسب نکردند بلکه متضرر هم شدند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ می‌گوید: با سقوط شاخص و سرخوردگی مردم از سرمایه‌گذاری در بورس، نقدینگی موجود در جامعه به سوی دارایی‌های فیزیکی مثل املاک و طلا سوق پیدا کرد.

رهبر امیدوار است: با توجه به برنامه‌های آتی سازمان بورس و اوراق بهادار نظیر تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری و استفاده از ابزارهای جدید و مبادلات آتی، مردم دوباره به حضور در معاملات بورس علاقه‌مند شوند و تالارهای اختصاصی و منطقه‌ای دوباره رونق بگیرند.

اما با وجود همه این امیدواری‌ها مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ بر این باور است در عصری که امکان ارتباط با شرکت‌های کارگزاری از دورترین فواصل حتی روستاها و خارج از کشور هم وجود دارد، نقش تالارها کمرنگ‌تر شده و به عبارت دیگر ضرورت چندانی برای وجود آنها احساس نمی‌شود.

بنا بر این می‌توان با اطلاع‌رسانی مناسب به سهامداران این امکان را دادکه از هر منطقه‌ای و با هر فاصله‌ای در معاملات بورس اوراق بهادار حضور داشته باشند.

فهرست تالارها

تالارهای معاملات مستقر در شمال تهران
بانک ملی، بانک سپه، کیمیا سهم، سیمابگون، بانک صادرات ایران، بانک ملی، حافظ، پارس نمودگر، ایران سهم، رضوی، نهایت‌نگر، بانک سامان، بانک مسکن

تالارهای معاملات مستقر در مرکز تهران
بانک کشاورزی، راهبرد، بانک تجارت، مفید، بانک رفاه، بهمن

کد خبر 47627

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز