همشهری آنلاین: دبیرکل حزب‌الله لبنان به مناسبت آزادی پنج اسیر لبنانی از جمله سمیر قنطار در حومه جنوبی بیروت سخنرانی کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی المنار سیدحسن نصرالله گفت گروهی از مبارزان در دوازدهم ژوئیه سال دو هزار و شش عملیات اسیر کردن دو نظامی اسرائیلی را به منظور آزاد سازی سایر اسرا در زندانهای صهیونیست‌ها و در راس آنها سمیر قنطار اجرا کردند و سمیر در شانزدهم ژوئیه سال دو هزار و هشت باز می‌گردد و نسیم نصر قبل از او آزاد شده است و سمیر به همراه برادرانی بازمی‌گردد که به خاطر آزادی او جنگیدند برخی از آنها زنده‌اند و در کنار او نشسته‌اند و برخی شهدایی هستند که امروز از آنها استقبال می‌کنیم.

وی افزود آیا این اتفاقی است که وعده آن در ماه ژوئیه و در همان روزها عملی شود یا اینکه مشیت و اراده خداوند است، عامل بزرگتر و اساسی که ما را به دستاورد امروز رساند و آنرا به حق عملیات "رضوان" نامگذاری کردیم مقاومت و پیروزی در مقابله با حمله ژوئیه سال دو هزار و شش، شکست و ناکامی دشمن در دستیابی به هریک از اهداف خود و پیامدهای بزرگ این شکست بر این رژیم، رهبری، ارتش و مردم آن است به این معنا که اگر در ژوئیه سال دو هزار و شش شکست می‌خوردیم سمیر، برادرانش و شهدا بازنمی‌گشتند و لبنان و همه منطقه وارد بیراهه طرح خاورمیانه جدید آمریکا و صهیونیستی می‌شدند.

سید حسن نصرالله اظهار داشت حتی در ابتدا زمانی که نبیه بری رئیس مجلس نمایندگان لبنان مذاکرات مبادله اسرا را به عهده گرفت و در روزهای نخست و در سایه جنگ در معرض بسیاری از فشارها قرار گرفت و او در رهبری آن مرحله از کشمکش به طورکامل مشارکت داشت، جهان نمی‌خواست به شرط‌ها و سخنان لبنان گوش فرا دهد بلکه تنها سخنی که از زبان هیئت‌ها و جهان مطرح می‌شد این بود که باید دو نظامی اسرائیلی را بدون قید و شرط آزاد کنید.

وی افزود پایداری و پیروزی باعث شد لبنان، مقاومت و همه ما برای ادامه دادن به عملیات آزاد سازی اسرا و شهدای خود، محکم بایستیم و اینجا باید آنانی را به یاد آوریم که در این نبرد و در جایگاه رهبری، شهادت و خطوط مقدم جنگیدند و فرمانده نابغه و پاک آنها یعنی حاج عماد مغنیه را به یادآوریم و مردم خود و مقاومت و پایداری شجاعانه و تاریخی آنها را به یادآوریم و رنج‌ها و صبر مردم از صاحبان خانه‌های ویران شده و فروشگاه‌های تخریب شده و صدها هزار مهاجر را به یادآوریم که سی و سه روز در فضای باز بسر بردند بدون اینکه سخنی از دو دلی یا ضعف به زبان آورند این مقاومت و پایداری و پیروزی عامل نخست و اساسی است که در تحقق این دستاورد و این پیروزی سهیم بود و مسئله دوم مذاکرات سخت و دشوار است که چند عامل در آن کمک کرد یکی اینکه دشمن از بازپس‌گیری دو نظامی بدون مذاکره ناتوان و عاجز ماند و این با توجه به نتیجه جنگ واضح و روشن بود جنگ به پایان رسید و اسرائیل به این موضوع پی‌برد که نظامیان خود را فقط با مذاکره می‌تواند آزاد کند و شیوه دیگری وجود ندارد دیگری ناتوانی امنیتی و اطلاعاتی دشمن نه فقط از شناسایی مکان این دو نظامی بلکه حتی از شناسایی سرنوشت آنها بود و این از نقاط قوت در مذاکره بود اگر به علت خلل یا اشتباهی در تاکتیک یا عملکرد یا اداره مذاکرات، سرنوشت دو نظامی مشخص می‌شد مذاکره و نتیجه مذاکره روند دیگری به خود می‌گرفت و این از نقاط قوت این مذاکره بود و مسئله سوم که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است این است که دشمن از این می ترسید که شکست مذاکرات را اعلام کند یا مذاکرات را به شکست بکشاند و این باعث شود مقاومت در لبنان عملیات جدیدی برای اسیر کردن نظامیان اجرا کند.

سید حسن نصرالله در ادامه سخنان خود به مناسبت آزادسازی شماری از اسرای لبنانی از چنگال صهیونیست‌ها افزود. عواملی که دشمن صهیونیستی را تحت فشار قرار داده بود فقط عوامل انسانی نبود بلکه ناتوانی از نجات دو نظامی، ناتوانی از کسب اطلاعات درباره آنها و نگرانی از مقاومت که می‌دانند به وعده خود عمل می کند از دیگر عواملی بود که صهیونیست را تحت فشار قرار داده بود.

اگر آنچه مقاومت در اختیار داشت برای بازگرداندن سمیر قنطار و دیگر رفقای وی کافی نبود مقاومت حتما لوازم آزادی آنها را فراهم می‌کرد.
وی افزود: این مسائل را به خوبی می‌توان در اظهار نظرهای اسرائیلی‌ها و گفتگوهای آنها در کابینه دید زیرا اکثریت آنها به تبادل اسرا رای دادند و ابراز پشیمانی کردند و به ملامت یکدیگر پرداختند زیرا در سال دو هزار و چهار به سبب مشکلات داخلی بین نتانیاهو و شارون با آزادی سمیر قنطار و دیگر اسرا مخالفت کردند.

ما در سال 2004 در مراسم استقبال از اسرای آزاد شده به آنها گفتیم شما سمیر قنطار را آزاد نکردید به همین سبب در آینده پشیمان خواهید شد و همین گونه هم شد. آنها می‌دانند اگر مذاکرات به این نتیجه منتهی نمی‌شد اوضاع به نقطه ای بر می‌گشت که گمان نمی کنم اسرائیل آمادگی آنرا داشته باشد.

نصرالله در ادامه به عوامل دیگری که به ازادی اسرا انجامید اشاره کرد و افزود.. مقاومت سمیر قنطار و پایداری و موضعگیری‌های ثابت او که در نامه هایش از داخل زندان به آنها اشاره می‌کرد از دیگر عوامل آزادی وی و دوستانش به شمار می‌رود. وی در مدت مذاکره به هیچ وجه ما را تحت فشار قرار نداد تا هرچه زودتر کار را تمام کنیم و به نتیجه برسانیم بلکه به ما امکان داد بهترین نتیجه را برای آزادی دیگر اسرا به دست آوریم.

مقاومت و پایداری دیگر اسرا نیز از دیگر عوامل پیروزی ما در آزادی اسرا به شمار می‌رود. ما از طریق تلویزیون این برادران مجاهد و مقاوم را در جلسات بازجویی می‌دیدیم و به آنها می‌گفتم سخنان شما را شنیدم.

نصرالله گفت: آخرین بار وقتی از یکی از آنها پرسیدند اگر فلانی دوباره از شما بخواهد مبارزه کنید آیا این کار را خواهید کرد وی پاسخ داد. اگر ببینیم فلانی وارد دریا می‌شود بدون آنکه این کار را از ما بخواهد خودمان با او وارد دریا می‌شویم.

این کلمات و سخنان باعث شد اشک شادی و عشق به این مجاهدین از چشمان من جاری شود. مجاهدانی که شلاق جلادان و فضای زندان آنها را تغییر نداده است.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت ثبات و پایداری خانواده های شهدا و اسرا و اعتماد آنها به ما نیز از جمله عواملی بود که امکان داد امور جریان طبیعی خود را طی کند تا به بهترین نتیجه ممکن برسیم. از سوی دیگر با توجه به نتیجه ای که از مذاکرات به دست آمده است می توانید به تلاش هایی که گروه مذاکره کننده انجام داده است و همچنین توانایی آنها و فشارهایی که بر آنها وارد شده است پی ببرید. من از طرف شما، اسرا و شهدا و خانواده‌های آنها از گروه مذاکره کننده که در پشت صحنه مجاهدت می‌کنند تشکر می‌کنم.

من از میانجی بین‌المللی نیز به سبب تلاش‌هایی که برای رسیدن به این نتیجه انجام داد تشکر می‌کنم. در این مناسبت باید از تلاش‌های بان کی مون دبیرکل سازمان ملل و فرستادگان وی نیز تشکر کنیم.
نصرالله در ادامه سخنان خود گفت: امروز سمیر قنطار و همه اسرایی که از زنده بودن آنها اطلاع داریم آزاد شدند و به همراه تعداد زیادی از پیکرهای شهدا به نزد ما بازگشتند.

سی سال پیش وقتی سمیر قنطار اسیر شد و شهید دلال المغربی و دوستان وی عملیات خود را اجرا کردند حزب‌الله هنوز متولد نشده بود. اینکه امروز حزب الله این افراد آزاد می کند معانی زیادی دارد و مهمترین آنها این است که طرح مقاومت یک طرح واحد است و جنبش مقاومت یک جنبش واحد است و یک مسیر و یک هدف دارد و همه باید این نکته را درک کنند. نکته دیگر این است که جنبش های مقاومت در این منطقه و بخصوص در لبنان و فلسطین جنبش هایی کامل و مکمل یکدیگر هستند.

این جنبش‌ها به کار خود ادامه خواهند داد تا به اهداف خود یعنی آزادی سرزمین و اهالی و مقدسات آن دست پیدا کنند.
نصرالله گفت در این مناسبت فداکاری های همه افراد مقاومت اعم از فلسطینی و غیر فلسطینی و عرب را در سی سال گذشته یادآوری می‌کنیم. ما به همه گروه‌ها و احزاب مقاومت و همه افراد مقاومت و شهدا افتخار می‌کنیم.

آنها در رفتن به میدان مقاومت و جهاد بر ما پیشی گرفتند. ما از تجارب آنها درس و از فداکاری های آنها الهام می‌گیریم و جایگاه آنها را در گذشته، حال و آینده مقاومت حفظ می‌کنیم. در این چارچوب همچنین باید تاکید کنم که هویت حقیقی ملل منطقه و امت ما هویت ، فرهنگ و اراده مقاومت است. هویتی که خفت و اشغال را رد می‌کند.

به همین سبب است که می بینید در دهه‌های گذشته پرچم مقاومت بر زمین گذاشته نشده است بلکه گروه‌های مختلف آنرا به یکدیگر منتقل می‌کنند و بین آنها دست به دست می‌چرخد.
دبیرکل حزب‌الله در ادامه گفت: ممکن است برخی از ما خسته شوند و برخی دیگر کشته شوند و برخی هم صحنه را خالی کنند. ممکن است برخی راه خود را عوض کنند اما به یاری خداوند همیشه در این امت و این منطقه کسانی بوده‌اند که پرچم را به دست بگیرند و راه را ادامه دهند. گروه های مقاومت الگوهایی هستند که ملت ها و نسل‌ها می‌توانند از آنها استفاده کنند و الهام بگیرند. مقاومت لبنان نیز با کارهایی که انجام داده و نتایجی که به دست آورده است می کوشد الگویی ارائه دهد که تکمیل کننده الگوهای دیگر باشد. افتخار ما این است که الگوی مقاومت ما توسعه پیدا کند حتی اگر باعث شود کشورهای تروریستی ما را در فهرست تروریسم قرار دهند.

نصرالله افزود.. در اینجا باید به برادران و خواهران اسیر فلسطینی، اردنی، سوری و عربی اشاره کنیم. همانطور که در کنفرانس خبری گفتم این برادران باید بدانند که ما آنها را فراموش نکرده‌ایم و در مذاکرات دو سال گذشته نیز به رغم مشکلات بخصوص مشکلات سیاسی موجود در منطقه به فکر آنها بوده ایم. اسرائیل دائما بهانه می آورد که در مذاکرات نمی تواند اسرای غیر لبنانی را آزاد کند. ما به آنها گفتیم آنچه برای ما اهمیت دارد این است که اسرا به منازل خود برگردند. آنها را به هر طریقی که می خواهید و به هرکس که می خواهید تحویل دهید. ما به دنبال کسب افتخار و خودنمایی نیستیم بلکه هدف ما این است که این افراد به آغوش خانواده خود بازگردند.

ما در مراحل پایانی توافقنامه تبادل توانستیم آزادی اسرای فلسطینی را صرف نظر از تعداد و اسامی آنها در آن بگنجانیم و این مسئله به میانجی بین‌المللی و دبیر کل سازمان ملل واگذار شد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه سخنرانی خود خطاب به ملت‌ها و کشورهای عربی و اسلامی افزود: بعضی از این کشورها از جمله ثروتمندترین کشورهای جهان هستند و عده‌ای از آنها روابط بسیار قوی با آمریکا دارند همه ما باید در نظر داشته باشیم که یازده هزار اسیر فلسطینی، دهها اسیر اردنی، سوری و عرب در زندانهای اسرائیل هستند جهان عرب و اسلام نباید دست روی دست بگذارد و بگوید که این موضوع مربوط به فلسطینی هاست و باید آن را به تشکیلات خودگردان فلسطین یا دیگر گروههای مقاومت در فلسطین واگذار کنیم. این سخن و رویکرد از نظر ملی ،حقوقی، انسانی، دینی و اخلافی درست نیست.

همه جهان اسلام باید به رنج یازده هزار اسیر فلسطینی و خانواده‌های آنان توجه داشته باشد. این خانواده ها از نظر روحی و مادی با دشواریهایی روبرو هستند اما جهان عرب ساکت است و هیچ کاری انجام نمی‌دهد.

سید حسن نصرالله ادامه داد من به گزینه مقاومت ایمان دارم اما کسانی که به گزینه دیپلماسی معتقد هستند می‌گویم که دولتهای ما وارد عمل شوند و در زمینه آزادی این اسیران تلاش کنند. تاکنون هیچ تلاش واقعی در این عرصه انجام نشده است.

دولت‌های عرب فقط در بعضی نشست‌ها و اجلاس‌ها وجود یازده هزار زندانی فلسطینی را محکوم می‌کنند باید چارچوب جدی در عرصه رسمی برای کمک به ملت فلسطین تشکیل شود موضوع اسیران فلسطینی و عرب باید به موضوعی تبدیل شود که همواره مطرح است و در عرصه رسانه‌ها، سیاست و دیپلماسی به آن پرداخته شود و بعضی از ما در عرصه جنگ و مقاومت این موضوع را پیگیری کنیم.
سید حسن نصرالله در بخش دیگری از سخنرانی خود درباره اوضاع داخلی لبنان گفت: امروز موفقیت‌ها کامل شد پس از پایان جنگ ژوئیه سال دو هزار و شش ما دو هدف داشتیم هدف اول ما تلاش برای آزادی اسیران با مذاکرات پیچیده و دشوار بود. این موفقیت امروز با کمک خدا عملی شد.

هدف دوم ما درخواست برای تشکیل دولت وحدت ملی بود که این هدف هم امروز محقق شد. پس از پایان جنگ در جشن پیروزی خواستار تشکیل دولت وحدت ملی شدیم و هدف ما از طرح این درخواست فریبکاری ، انحصارطلبی و تسلط (بر قدرت) نبود ما باید دست در دست برای آبادی، دفاع و بازسازی لبنان تلاش کنیم.

امروز دولت وحدت ملی لبنان، فرصت بزرگ و تاریخی دارد دولت وحدت ملی تشکیل جلسه داد و اعضای دولت عکس یادگاری گرفتند.

اینکه نخستین جلسه دولت وحدت ملی تشکیل شود و نخستین ماموریت آن استقبال از اسیران آزاد شده باشد از روی شانس نیست بلکه بر اساس مشیت و خواست الهی بوده است.

من در اینجا از میشل سلیمان رئیس جمهور تشکر می‌کنم که شخصا از اسیران استقبال کرد امروز همه نگاه و توجه لبنانی ها با ورود اسیران، به فرودگاه بیروت بود. من از همه سخنان وی در مراسم استقبال از اسیران در فرودگاه حمایت می کنم.
دبیرکل حزب‌الله با تشکر از شخصیت‌ها و گروه‌های مختلفی که در مراسم استقبال از اسیران لبنانی شرکت کرده بودند اضافه کرد لبنان بار دیگر ثابت کرد که کشوری است که لیاقت آن را دارد که انسان خون خود و فرزندانش را برای عزت و کرامت آن قربانی کند.

ما بار دیگر به کنار گذاشتن اختلافات و کینه ها دعوت می‌کنیم تا بتوانیم از فرصت جدید برای حل همه مشکلات اساسی که ملت لبنان از آن رنج می‌برند استفاده کنیم همه اکنون در دولت وحدت ملی شرکت دارند و باید با روحیه همکاری به صورت جدی و موثر در حل مشکلات مشارکت کنند.

من بار دیگر اعلام می‌کنم که همه دغدغه ما آزادی بقیه سرزمین مان است و ما در حزب‌الله برای هر بحثی درباره راهبرد آزادسازی مزارع شبعا و کفرشوبا آمادگی کردیم.

همه دغدغه ما دفاع ازکشورمان، سرزمین و حاکمیت، امنیت و کرامت کشورمان است. ما در حزب‌الله برای هر بحثی درباره راهبرد دفاع ملی آمادگی داریم ما بر انجام شدن چنین بحثی اصرار داریم عده ای تصور می‌کنند که ما از این بحث فرار می‌کنیم در حالی که ما بر آن اصرار داریم.

زیرا لبنان از تهدید و خطر خارج نشده است ما برای انجام شدن چنین گفتگو و بحثی جدی هستیم و نگاه مثبتی به آن داریم هدف ما دفاع از وطنمان است.
ما اصرار داریم که همه در دفاع از لبنان مشارکت داشته باشند و دولت در درجه اول مسئولیت دفاع و حمایت از این کشور را برعهده گیرد.

عده‌ای از جنگ و مقاومت فرار می کنند در حالی که خداوند در قرآن می گوید که «کتب علیکم القتال و هو کره لکم». طبیعت انسان ، کار سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و تجاری را دوست دارد اما جنگ، اسارت، مجروح شدن، قربانی دادن و گرسنگی هم واقعیت دارند. ما اجساد صدها جوانی را که خود را برای دفاع از این کشور قربانی کرده بودند بازگرداندیم.

سید حسن نصرالله اظهار داشت من امروز در مراسم آزادی اسیران می گویم که ما از همه خواهیم خواست که در دفاع و حمایت از این کشور مشارکت داشته باشند هر کسی که از این وظیفه فرار کند خائن است ما باید به مسئولیت ملی خود عمل کنیم من در عین حال در چارچوب دولت وحدت ملی تاکید کنم که ما برای همکاری در حل همه مسایلی که به نفع لبنان است آمادگی داریم. همه مسایلی که وحدت ملی را تقویت می‌کند و باعث خروج لبنان از بحران‌ها شود.

در چند روز آینده، سرنوشت بعضی از مفقودان با تعیین هویت اجساد شهدا، مشخص خواهد شد ما پس از آن می‌توانیم درباره سرنوشت مفقودان نزد دشمن صهیونیستی سخن بگوییم ما همچنین می‌توانیم به پرونده دیپلماتهای ایرانی بر اساس گزارشی که میانجی بین‌المللی به ما تحویل داد رسیدگی کنیم این مسایل را به روزهای آینده موکول می‌کنیم اما ما در این روز نباید امام مقاومت و آزادی امام سید موسی صدر را فراموش کنیم که امیدواریم خدا او و دو همراهش را به سلامت بازگرداند.

اگر سمیر القنطار قدیمی‌ترین اسیر لبنانی و عرب بود از ربوده شدن و زندانی شدن امام موسی صدر هم سی سال گذشته است من بار دیگر تاکید می‌کنم که ما نمی‌خواهیم با هیچ کسی درگیر شویم و با هیچ کسی دشمنی نداریم ما می‌خواهیم پرونده های دردناک و ناراحت کننده را ببندیم و این موضوع به نفع کشورها و ملت‌های عربی است.

زمان آن رسیده است که پرونده امام موسی صدر هم در هر صورتی به پایان برسد من چند سال پیش گفتم که اگر امام موسی صدر زنده است او را به ما بازگردانید و ما از شما متشکر خواهیم بود و اگر شهید شده است به ما اطلاع دهید و جسد پاک وی را به ما بازگردانید.

نباید ابهام در پرونده امام موسی صدر ادامه پیدا کند و نادیده گرفته شود با وجودی که حساسیت‌های موجود در روابط رسمی بین کشورهای عربی را درک می‌کنم این موضوع باید در هر صورت حل شود ما نباید موسس و امام مقاومت در لبنان را فراموش کنیم من بار دیگر خواهان همکاری جدی عربی و اسلامی برای پایان دادن به این موضوع و بازگشت امام و دو همراهش به لبنان هستم.

وی در پایان سخنرانی خود گفت: ای برادران، ای اسیران آزاد شده، ای خانواده‌های شهدا من این پیروزی را به شما تبریک می‌گویم این پیروزی مال شماست که با صبر و ایستادگی شما به دست آمده است. ما با حضور و کمک شما پیروز می‌شویم و شکست را به دشمنانمان تحمیل می‌کنیم ما راه افتخار و عزت کشورمان و امتمان را ادامه می‌دهیم. ما برای آزادی همه اسیران دعا می‌کنیم.

سید حسن نصرالله همچنین خواستار برخورد مناسب و تقدیر از اسیران آزاد شده لبنانی به ویژه سمیر القنطار شد

کد خبر 58223

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز