دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در حالی که لبنانی‌ها طی روز جمعه، تولد دولت جدید خود را پس از 5هفته بحث و بررسی درباره وزرای آن جشن گرفتند اکنون و در مدتی کمتر از یک هفته از این رویداد و همزمان با دومین سالگرد حمله اسرائیل به این کشور، لبنانی‌ها آماده جشن و مراسم‌هایی مهم‌تر می‌شوند که برای برخی خانواده‌ها انتظار آن، 30 سال به طول انجامید.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، اداره زندان‌های اسرائیلی اعلام کرد: مبادله اسرا میان حزب‌الله لبنان و این رژیم روز چهارشنبه و با وساطت سازمان ملل انجام خواهد گرفت.
اداره زندان‌های اسرائیلی در عین حال، مکان انجام این مبادله را اعلام نکرد اما مبادله‌های پیشین در گذرگاه الناقوره لبنان انجام پذیرفته بود.

براساس این مبادله که با نظارت گرهارد کونراد افسر اطلاعاتی آلمان صورت می‌گیرد، حزب‌الله 2 نظامی اسرائیلی ایهود گولدواسر و الداد رگیف را که در جولای سال 2006 میلادی ربوده بود در مقابل سمیر القنطار قدیمی‌ترین اسیر لبنانی، پنج اسیر لینانی دیگر و پیکرهای 200 مبارز لبنانی، فلسطینی و دیگر ملیت‌های عربی تحویل خواهد داد.

در مرحله نخست مبادله اسرا، القنطار به همراه دیگر اسرای لبنانی تحویل داده خواهد شد. در مرحله دوم، پیکر شهید خانم دلال المغربی به همراه چند شهید دیگر تحویل می‌شود.
در مرحله سوم این مبادله، پیکرهای حدود 200 شهید لبنانی، فلسطینی و دیگر ملیت‌های عرب تحویل داده خواهند شد.

یکی از شهدای فلسطینی، شهید خانم دلال المغربی است که در 1978 توانست با نفوذ به داخل اراضی اشغالی، به همراه شماری دیگر از مبارزان فلسطینی عملیاتی را ترتیب دهد که در جریان آن شماری از نظامیان اسرائیلی کشته و زخمی شدند. وی نیز که با لباس نظامی وارد اراضی اشغالی شده بود، به دست اسرائیلی‌ها به شهادت رسید. دلال المغربی وصیت کرده بود که در خاک فلسطین به خاک سپرده شود و درصورت موافقت اسرائیل با درخواست فلسطینی‌ها در این زمینه، این وصیت وی پس از چندین سال محقق خواهد شد. قرار است در مرحله بعدی مبادله اسرا، شماری از اسرای فلسطینی نیز آزاد شوند.

مبادله اسرا در حالی انجام می‌پذیرید که تاکنون مسئولان حزب‌الله درباره شرایط و زنده یا مرده بودن 2 نظامی اسرائیلی اظهار نظری نکرده‌اند اما در اسرائیل به نحو گسترده‌ای این اعتقاد وجود دارد که این دو نظامی در جریان ربایش، کشته شده‌اند.

از سویی دیگر، سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیلی در حال مطالعه و بررسی گزارش حزب‌الله درباره رون آراد خلبان اسرائیلی هستند که 22 سال گذشته یعنی از سال 1986 در جنوب لبنان مفقود شد.بنا به اعلام رادیو اسرائیل، این گزارش که امروز در جلسه ویژه هیأت وزیران اسرائیل که انجام مبادله اسرا را نهایی خواهد کرد اطلاعات جدیدی درباره رون آراد ندارد اما تلاش‌های حزب‌الله در این زمینه را واکاوی خواهد کرد.
رادیو اسرائیل در ادامه افزود: از نگاه حزب‌الله لبنان، رون آراد مرده است.

با تحقق این مبادله، حزب‌الله برگ دیگری به موفقیت‌های خود در عرصه داخلی و منطقه‌ای کسب خواهد کرد. سید حسن نصرالله دبیر کل این حزب، طی هفته‌های پیشین وعده داده بود که به‌زودی لبنانی‌ها قدیمی‌ترین اسیر خود را در میان خویش خواهند دید.

حزب‌الله لبنان زمانی که 2نظامی اسرائیلی را در 12جولای 2006 ربود، به ایهود اولمرت نخست وزیر این رژیم پیشنهاد داد که بر سر این موضوع به مذاکره بنشیند، اما وی با رد این پیشنهاد و با چراغ سبز آمریکا، جنگی سی‌وسه‌روزه را علیه لبنان آغاز کرد که براساس گزارش الیاهو وینوگراد، اسرائیل در این جنگ شکست خورد و ایهود اولمرت و شماری از مقامات نظامی این رژیم مسئول این شکست اعلام شدند. در پی این جنگی تمامی مسئولان در این شکست به استثنای اولمرت از سمت و پست‌های خود کناره‌گیری کردند که وی نیز به‌دنبال این شکست‌ها و نیز فسادهای مالی و مطرح کردن پرونده بازگرداندن جولان به سوریه، از سوی رادیکال‌های یهودی مورد انتقاد واقع شده و انتظار می‌رود وی نیز سقوط کند.

کد خبر 57967

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز