گروه شهری: به‌دنبال تداوم مقاومت دولت در برابر اجرای قانون پرداخت اعتبارات ارزی به مترو، تعدادی از نمایندگان مجلس خواستار ورود دستگاه‌های نظارتی و قضایی به موضوع و پیگیری آن شدند.

مترو تهران

بهمن محمدیاری، عضو فراکسیون مدیریت شهری با اشاره به اجرا نشدن قانون مترو از ضرورت ورود دستگاه‌های نظارتی برای متقاعد کردن دولت به اجرای قانون خبر داد. او در این باره به سما گفت: قانون اخیر، رسما و قانونا توسط رئیس مجلس ابلاغ شده است و قطعا برای اجرایی شدن آن پیگیری‌های قانونی را انجام می‌دهیم.

وی خواستار تمکین دولت به قانون شد و گفت: توجه به قانون از اصول اولیه مقبولیت در جامعه است و بدون توجه به قانون موضوع مقبولیت افراد آسیب می‌بیند.محمد یاری در عین حال از مجریان خواست تا دست از لجاجت بردارند و برای حل مشکلات موجود، قانون کمک به مترو را اجرا کنند.

ورود دستگاه قضایی

از سوی دیگر، داریوش قنبری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز گفت : در صورتی که دولت اقدام به پرداخت بودجه متروی تهران نکند، دستگاه قضایی این بار وارد عمل خواهد شد.

وی در اعتراض به اجرایی نشدن قانون مترو از سوی دولت به شهرنوشت گفت: نگاه دولت به بودجه متروی تهران سیاسی است و به‌نظر می‌رسد قصد ندارد این مصوبه قانونی را که برایش لازم الاجراست، تحقق بخشد.نماینده ایلام در مجلس افزود: پس از ابلاغ قانون مترو به‌دنبال تعلل و اهمال رئیس‌جمهور در ابلاغ آن، این قانون برای دولت به شکل صد درصد لازم الاجرا شد و موظف است که بودجه 2 میلیارد دلاری را پرداخت کند.وی، ادامه داد: قانون هیچ راه گریزی ندارد و کسی حق ندارد در اجرای آن کوتاهی کند، در غیراین صورت اهمال‌کنندگان قابل پیگیری هستند.

قنبری به این نکته اشاره کرد که در صورتی که دولت در اجرای این قانون مصوب مجلس که تاییدیه مجمع تشخیص مصلحت نظام را هم به همراه دارد، کوتاهی کند، مجلس از ابزارهای قانونی در مقابل دولت استفاده خواهد کرد.شکور اکبرنژاد، نماینده تبریز در مجلس نیز از رویه دولت در عدم‌اجرای بودجه 2 میلیارد دلاری اظهار گله‌مندی کرد و گفت: از سویی به مجلس هم در عدم‌برخورد با بی‌قانونی دولت انتقاد دارم.

به اعتقاد وی، مجلس باید دولت را برای اجرای این قانون تحت فشار قرار دهد و طرح عدم‌کفایت را مطرح کند.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: متأسفیم که دولت با قانونی که لازم الاجراست، این‌چنین برخورد می‌کند.انوشیروان محسنی بندپی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با بیان اینکه دولت با اساسی‌ترین نیاز مردم تهران، برخورد سیاسی می‌کند، خواستار اتمام قانون گریزی دولتمردان شد. به اعتقاد او، برای کاهش مشکلات شهروندان کلانشهرها، قانونی که برای توسعه مترو در این شهرها به تصویب رسیده است، باید اجرا شود.

کد خبر 115606

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز