گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تشریح نحوه عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر شاخص از آغاز پذیره‌نویسی نخستین صندوق مبتنی بر شاخص در روز‌های آینده خبر داد.

بورس

 

به گزارش همشهری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر شاخص صندوق‌هایی هستند که بازده شان مطابق با بازده شاخص بورس تهران است و سرمایه‌گذاران می‌توانند با خرید واحد‌های سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها متناسب با بازده کل بورس تهران سود به دست بیاورند.

سازمان بورس و اوراق بهادار روز دوشنبه مقررات فعالیت این صندوق‌ها را صادر کرد و شرکت کارگزاری بانک کارآفرین ظرف چند روز آینده پذیره‌نویسی نخستین صندوق مبتنی بر شاخص را آغاز خواهد کرد. بر همین اساس روز گذشته علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری، نحوه عملکرد این صندوق را تشریح کرد و گفت: صندوق‌های مبتنی بر شاخص صندوق‌هایی هستند که عملکرد آنها معادل شاخص بورس است به این معنا که اگر شاخص بورس تهران 30درصد رشد کند این صندوق‌ها نیز 30درصد بازده به دست خواهند آورد و اگر به‌طور مثال شاخص بورس 20درصد کاهش یابد عملکرد این شاخص‌ها نیز به همین میزان کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در این صندوق‌ها برخلاف صندوق‌های سرمایه‌گذاری رایج تحلیلی نباید انجام شود، توضیح داد: شرکت‌هایی که متقاضی تاسیس چنین صندوق‌هایی هستند باید یک فرمول واحد را برای انجام محاسبات خود به سازمان بورس ارائه کنند و سبد سهام خود را براساس این فرمول محاسبه و اعلام کنند.

صالح آبادی با بیان اینکه این فرمول نزد سازمان بورس می‌ماند و صندوق نمی‌تواند این فرمول را تغییر دهد تأکید کرد: شرکت کارگزاری بانک کارآفرین نخستین متقاضی تاسیس صندوق‌های مبتنی بر شاخص است و در چند روز آینده پذیره‌نویسی این صندوق آغاز خواهد شد. وی توضیح داد: سبد سهام این شرکت‌ها عموما از شرکت‌های بزرگ با سرمایه بالای 100میلیارد تومان و شرکت‌هایی که وزن و تاثیر زیادی بر شاخص دارند تشکیل شده است.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: به‌طور مثال اگر شرکت مخابرات ایران 14.5 درصد از کل مجموع ارزش بازار را تشکیل می‌دهد وزن این شرکت در سبد دارایی‌های این صندوق باید به همین میزان باشد تا محاسبات عملکرد صندوق مطابق با شاخص بورس باشد.

وی تاکید کرد: این صندوق‌ها باید هر 6 ماه یکبار عملکردشان را مورد بازنگری قرار دهند چراکه وزن شرکت‌ها روی شاخص و میزان سهمشان از بازار ممکن است با ورود شرکت‌های جدید به بورس تغییر کند. به‌طور کلی عملکرد این صندوق‌ها نزدیک به عملکرد کل بازار است و میزان سودآوریشان با یک انحراف منطقی مطابق با شاخص کل بورس تهران است.

کد خبر 125547

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز