محمد باریکانی: اتوبوس‌ها، همواره محمل سفر نبوده‌اند. گاه اتوبوس‌ها بستر اتفاقات خوشایند و ناخوشایند بوده‌اند، به‌ویژه در روزگار گذشته و در سال‌های نه‌چندان دور که به دلیل کیفیت نامناسب تولیدات داخل، هرازگاهی موجب بروز اتفاق می‌شدند.

اتوبوس


اما با ورود اتوبوس‌های جدید که به لحاظ کیفیت یک سروگردن از تولیدات داخلی بالاترند، کمتر باید منتظر بروز اتفاقات ناخوشایند باشیم. مجموعه این گزارش نمونه‌ای است از کیفیت اتوبوس‌هایی که سال‌ها در خیابان‌های شهر جولان می‌دادند و رفته‌رفته با نمونه‌های باکیفیت خارجی عوض می‌شوند.

هیولای بزرگراه

اینجا در تهران نه آدم‌های فضایی به شهر حمله کرده‌اند و نه مرد عنکبوتی روی ریل‌های مترو قدرت‌نمایی می‌کند؛ تنها نقص فنی ترمزها 7اتومبیل را زیرپای هیولای فرسوده بزرگراه له کرد. راننده اتوبوس که سعی داشت خودروی بدون ترمز را متوقف کند با چندین موتورسیکلت و خودروی متوقف در کنار بزرگراه برخورد کرد. اتوبوس مرگ به‌دلیل ازدست‌دادن ترمزها در مسیر شمال به جنوب بزرگراه شهید باقری در فاصله دو خیابان فرجام و 196 دچار نقص شد و علاوه بر برخورد با خودروها و موتورسیکلت‌ها با تیر چراغ برق، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، گاردریل‌های بزرگراه و درخت‌های داخل بلوار نیز برخورد کرد.
اتوبوس مرگ خوشبختانه تلفات جانی نداشت ولی منجر به مصدومیت 15شهروند شد. بررسی‌ها مشخص کرد علت حادثه، نقص فنی در ترمز اتوبوس شرکت واحد بوده است. پلیس گفت: بسیاری از اتوبوس‌های فرسوده شرکت واحد که از ترمز بادی استفاده می‌کنند، معمولا در سراشیبی‌ها دچار این حادثه می‌شوند.

برخورد از نوع نزدیک

حادثه برخورد قطارها در هند و کشته‌شدن ده‌ها نفر و زخمی‌شدن صدها نفر دیگر اتفاقی نیست که اعلام تأثر بینندگان خبرهای تلویزیونی یا خوانندگان روزنامه‌ها را موجب نشود. خونین‌ترین اتفاقات در برخوردهای رودرروی دو وسیله نقلیه اتفاق می‌افتد. البته این‌بار مسافران دو اتوبوس خیابان شریعتی واقعا خوش‌شانس بودند که برخورد شدید منجر به مرگ آنها نشد. ماجرا این‌طور بود که در اثر نقص فنی سیستم ترمز یک دستگاه اتوبوس شرکت واحد در خیابان شریعتی و برخورد شدید آن با یک دستگاه اتوبوس دیگر 13مسافر اتوبوس مجروح و روانه بیمارستان شدند. اتوبوسی که دچار نقص فنی بود به‌شدت با اتوبوسی که در ایستگاه توقف کرده بود برخورد کرد که با حضور بموقع نیروهای امدادی این حادثه با انتقال 13 مصدوم ناشی از تصادم خودروها به بیمارستان پایان یافت.

وحشت در اتوبوس

مارها موجوداتی هستند که همواره افسانه‌ها و اسطوره‌هایی در جهان پیرامون خود ایجاد کرده‌اند. حالا تصورش را بکنید که راننده یکی از اتوبوس‌های درونشهری در تهران وقتی می‌خواهد وارد اتوبوس شود تا جابه‌جایی مسافران را شروع کند ناگهان با یک مار نیم‌متری مواجه و دچار وحشت شود. اشتباه نکنید! این یک فیلم ترسناک مانند حمله مورچه‌ها یا عنکبوت‌ها نیست؛ در همین تهران خودمان یک مار سمی نیم‌متری از داخل یکی از اتوبوس‌های شرکت واحد سردر می‌آورد و بعد که راننده می‌خواهد جانور خزنده را دنبال کند مار نیم‌متری ناگهان غیبش می‌زند. راننده که حسابی ترسیده، سوار اتوبوس می‌شود و با سرعت خودش را به ایستگاه 22 آتش‌نشانی تهران در خیابان خانی‌آباد‌نو می‌رساند. ماجرا را شرح می‌دهد و آتش‌نشان‌ها عملیات به‌دام‌انداختن مار سمی را شروع می‌کنند. آنها لباس‌های ایمنی را به تن می‌کنند و به جست‌وجو در داخل اتوبوس می‌پردازند. مار سمی در بخاری اتوبوس پنهان شده و آتش‌نشان‌ها از گاز بی‌حس‌کننده co2 استفاده می‌کنند و سرانجام مار سمی به دام می‌افتد. فکرش را بکنید! راننده اتوبوس در تمام مدت روبه‌روی یک مار سمی نشسته بوده و با سرعت به سمت آتش‌نشان‌ها حرکت می‌کرده است.

مرکب آتش در مسیر گورستان

بزرگراه منتهی به گورستان جنوبی شهر تهران روزهای پنجشنبه سرنشینان خودروها را به بازدید از سرای مردگان راهنمایی می‌کند. در این مسیر گاه اتفاقات ناخوشایندی هم رخ داده است تا سرنوشت یک حادثه‌دیده را به شهر مردگان وصل کند. حالا تصور کنید که در مسیر منتهی به گورستان جنوبی یک اتوبوس قدیمی شرکت واحد در خط کنار بزرگراه با 30سرنشین ناگهان آتش بگیرد. سرنشین‌ها واقعا خوش‌شانس بودند که آتش دامانشان را نگرفت و خسارت جانی به بار نیامد. پلیس بلافاصله خود را به محل حادثه رساند و با تلاش نیروهای امدادی آتش مهار شد. علت حادثه نقص فنی خودرو بود.

مهمان ناخوانده فروشگاه

یک اتوبوس شرکت واحد در خیابان سعدی تهران وارد یک فروشگاه شد. این عنوان خبری است که تصاویر آن در بسیاری از سایت‌ها و خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. برخوردارنبودن از سیستم ترمز ای. بی.‌اس همیشه دردسرهای زیادی را به‌ویژه برای خودروهای سنگین ایجاد می‌کند. این هم یکی از همان اتفاق‌هایی بود که البته به‌دلیل نداشتن ترمزهای جدید رخ داد. راننده اتوبوس نارنجی قدیمی به‌دلیل سرعت زیاد و مجهزنبودن خودرو به سیستم ترمزهای قوی نمی‌تواند خودرو را کنترل کند و انحراف خودرو در خیابان سعدی اتوبوس نارنجی را به داخل فروشگاه هدایت می‌کند. 9شهروند در این حادثه مجروح و به بیمارستان منتقل شدند. تصاویر منتشرشده از اتوبوس قدیمی داخل فروشگاه میزان خسارات را مشخص می‌کند.

برخورد با درخت

برخورد یک دستگاه اتوبوس شرکت واحد با یک درخت در خیابان سی تیر تهران که البته چندان هم پهن نیست شاید به اندازه کافی ارزش خبری نداشته باشد ولی کشته‌شدن یک مسافر و مجروح‌شدن 25شهروند دیگر به‌دلیل برخورد اتوبوس با درخت، موضوعی نیست که بتوان از کنار آن گذشت. مرد 60 ساله‌ای که هویت وی ناشناس معرفی شد در دم جان باخت و تعدادی از مسافران نیز مجروح شدند. مجروحان کنار خیابان نشستند و تیم‌های فوریت‌های پزشکی مشغول مداوای فوری آنها شدند. امدادگران حادثه‌دیدگان را به بیمارستان منتقل کردند.

کد خبر 129527

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز