عباس ثابتی راد: درست در روزهایی که همه در کنار سفره هفت‌سین نشسته بودیم و حلول سال نو را جشن می‌گرفتیم، درست در روزهایی که بوی عید فضای شهر را آکنده بود، درست هنگامی که خاطرات قدیمی را مرور می‌کردیم، تهران جولانگاه مردانی شد که به بهانه عید، تهران را می‌آراستند.

شهرتهران

کوچه‌کوچه شهر آماده ورود سال جدید شد و تهران رنگ و بویی نو گرفت اما فعالیت‌ها برای نوسازی شهر تنها به روزهای قبل از عید در قالب طرح استقبال از بهار محدود نشد. مردان بسیاری در تعطیلات نوروز تهران را آماده می‌کردند تا شهروندان به سفر رفته پس از بازگشت، زندگی بهتر و راحت‌تری داشته باشند. تهران برای شهروندان تهرانی بعد از تعطیلات نوروز شهری زیباتر شده بود. اقدامات شهرداری برای ورود سال جدید همچنان در سطح شهر ادامه داشت و تا پایان فروردین ماه نیز ادامه خواهد داشت.
6 بزرگراه شهر تهران در تعطیلات، بهسازی و نوسازی شد. برنامه‌های مختلفی از جمله بازپیرایی حاشیه بزرگراه‌ها، حذف المان‌های زائد، ترمیم آسفالت، اصلاح هندسی، ایمن‌سازی‌ رمپ و لوپ‌ها و بسیاری فعالیت‌های دیگر برنامه‌هایی بود که شهرداری در روزهایی که شهر خلوت شده بود انجام داد.

سید جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از ایمن‌سازی و تجهیز بزرگراه‌های پایتخت با محوریت بزرگراه شهید همت در تعطیلات نوروز و با استفاده از خلوتی خیابان‌ها خبر می‌دهد.

وی در این باره می‌گوید: سفرهای نوروزی بخش قابل توجهی از شهروندان و خلوت شدن خیابان‌ها در تعطیلات نوروز فرصت مناسبی بود تا نسبت به نصب امکانات و تجهیزات ترافیکی در محورهای بزرگراهی پایتخت اقدام شود.
تشکری هاشمی با اشاره به اینکه از سوی شهردار محترم تهران مسئولیت پروژه بهسازی بزرگراه شهید همت به طول 30کیلومتر بر عهده معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گذاشته شده بود، می‌افزاید: با همکاری معاونت فنی و عمرانی و معاونت خدمات شهری و نیز با مشارکت شهرداری‌های مناطق 2، 3، 4، 5 و 22، بخش قابل توجهی از عملیات بهسازی این بزرگراه به مورد اجرا در آمد.

معاون شهردار تهران از ایمن‌‌سازی و تجهیز بزرگراه شهید نواب صفوی (از میدان 9 دی)، بزرگراه شهید تندگویان، بزرگراه
بهشت زهرا(س)، بزرگراه آزادگان و بزرگراه بسیج علاوه بر بزرگراه شهید همت خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: در عملیات بهسازی بزرگراه‌های تهران، مناطق جنوبی شهر مورد تأکید بوده‌اند.

مهندس تشکری هاشمی با اشاره به نصب انواع تابلوها از جمله تابلوهای هدایت مسیر، بازسازی گاردریل‌‌های موجود و نصب گاردریل‌های جدید و نصب چراغ‌های چشمک‌زن در این بزرگراه، می‌گوید: در این مدت حوزه فنی شهرداری تهران در زمینه عملیات عمرانی و سازمان‌های پارک‌ها و زیباسازی در حوزه‌های مربوط به‌خود در بزرگراه‌های مذکور فعال بودند.

معاون شهردار تهران در پایان خاطرنشان کرد: همچنین در تعطیلات نوروز نسبت به انجام طراحی لازم به‌منظور تأمین دسترسی مستقیم اهالی محله جوادیه و تسریع در رفت‌وآمد این عزیزان از میدان راه‌آهن تا پل جوادیه از مسیر خیابان شهید فریدون‌ نوری و ابلاغ آن به مناطق مربوطه اقدام شد.

اتوبوس‌های تندرو در نوروز

فعالیت معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تنها محدود به بهسازی بزرگراه همت نشد. به تعبیر تشکری هاشمی این معاونت در تعطیلات نوروز نسبت به بهسازی خط 3 اتوبوس‌های تندرو اقدام کرده و طول مسیر و ایستگاه‌های این خط حدفاصل میدان بسیج تا میدان شهید کلاهدوز مورد بازسازی قرار گرفته است.

وی از ساماندهی خط 4 اتوبوس‌های تندرو در مسیر بزرگراه شهید چمران نیز خبر می‌دهد و می‌گوید: در این مدت نسبت به تکمیل تعریض خط 4 اتوبوس‌های تندرو در مسیر جنوب به شمال این بزرگراه حدفاصل خیابان سئول تا نمایشگاه بین‌المللی و نیز تعریض محور مذکور حدفاصل خیابان تابناک تا ورودی سازمان صدا و سیما اقدام شده است.

معاون شهردار تهران همچنین از آغاز عملیات اجرایی نیمه‌جنوبی خط 4 اتوبوس‌های تندرو حدفاصل میدان جمهوری تا ضلع شمالی پایانه جنوب در این مدت خبر می‌دهد و می‌افزاید: خط 4 اتوبوس‌های تندرو از مسیر بزرگراه شهید نواب صفوی تا خیابان دشت‌آزادگان و بزرگراه بعثت ادامه خواهد یافت که تاکنون عملیات اجرایی نصب 4 ایستگاه 2 وجهی و 4 ایستگاه تک‌وجهی در این مسیر صورت گرفته است.

وی با اشاره به ادامه تکمیل ایستگاه‌های خط 7 اتوبوس‌های تندرو در محور خیابان ولیعصر(عج) اظهار می‌دارد: در نیمه جنوبی این خط حدفاصل میدان راه آهن تا میدان ولیعصر(عج) نسبت به نصب 8 ایستگاه اتوبوس اقدام شده است.

تشکری در ادامه انجام عملیات اجرایی خط 10 اتوبوس‌های تندرو در محور شهید اشرفی‌اصفهانی را از دیگر فعالیت‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک می‌داند و می‌گوید: در این مدت علاوه بر نصب 2 دستگاه پل عابر پیاده و3 ایستگاه در انتهای مسیر، ستون‌های 5 ایستگاه دیگر در طول مسیر نصب شده است.

عملیات در بزرگراه آزادگان

سوی دیگر میدان بهسازی معابر و بزرگراه‌های پایتخت، معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران است. دکتر مازیار حسینی، معاون فنی، عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه هم‌اکنون 81 درصد از عملیات روسازی آسفالت بزرگراه آزادگان، در قالب طرح استقبال از بهار به انجام رسیده است، می‌گوید: روسازی آسفالت، ایجاد ایمنی ترافیک، بهسازی و اصلاح هندسی معابر، جمع‌آوری و مدیریت آب‌های سطحی، معماری و منظر شهری و بحث نظافت از اولویت‌های بهسازی و ساماندهی بزرگراه آزادگان بوده که تا پایان فروردین ماه به‌طور کامل به انجام می‌رسد.

وی در مورد وضعیت بهسازی بزرگراه آزادگان که در قالب طرح استقبال از بهار توسط معاونت فنی و عمران شهرداری تهران در حال ساماندهی است، معتقد است: در قالب طرح استقبال از بهار بزرگراه آزادگان، بزرگراه شهید همت و بزرگراه شهید نواب صفوی توسط 3 حوزه معاونت فنی عمران، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و معاونت خدمات شهری شهرداری تهران تا پایان فروردین ماه بهسازی می‌شود، همچنین بحث روسازی بزرگراه‌های شهید نواب و شهید همت نیز بر عهده معاونت فنی عمران است.

وی ادامه می‌دهد: در بحث ساماندهی بزرگراه آزادگان و بسیج، اولویت‌هایی از قبیل روسازی آسفالت، حمل‌ونقل و ایجاد ایمنی ترافیک، بهسازی و اصلاح هندسی معابر، جمع‌آوری و مدیریت آب‌های سطحی، معماری و منظر شهری و بحث نظافت قرار دارد. معاون فنی عمران شهرداری تهران در بحث روسازی آسفالت بزرگراه آزادگان می‌افزاید: روسازی آسفالت این بزرگراه شامل تراش و لکه‌گیری بوده و مجری آن، سازمان مهندسی و عمران شهر تهران است که به‌طور کل هم‌اکنون از 80 هزار متر مربع مساحت بزرگراه، 81 درصد عملیات روسازی آسفالت به‌طور کامل به انجام رسیده است.

حسینی در ادامه با بیان اینکه در بخش ایمنی ترافیک بزرگراه آزادگان اقداماتی از قبیل بهسازی و تکمیل تابلوهای حاشیه نما و راهنمای مسیر، مرمت گاردریل‌ها، نصب روشنایی‌ها، استوانه و بشکه‌های ایمنی در نظر گرفته شده که هم‌اکنون در حال انجام است، گفت: بعضی از این اقدامات به‌طور کامل به انجام رسیده و برخی در حال انجام است، همچنین در بحث بهسازی و اصلاح هندسی معابر نیز اقداماتی نظیر تقسیم جداول، مرمت و بهسازی جداول، اجرای جداول جدید، تخریب و روسازی در محل اصلاح هندسی، اجرای رفیوژ میانی در بزرگراه، جابه جایی تیر چراغ برق و جابه جایی درختان در حال انجام است.

وی عنوان کرد: در بخش ایمنی ترافیک، شهرداری مناطق 15، 16 و 19 نیز به همکاری با سازمان مهندسی و عمران شهرداری پرداخته و اقدامات لازم در این زمینه نیز براساس برنامه پیش‌بینی شده در حال انجام است.

معاون فنی و عمران شهرداری تهران در ادامه مهم‌ترین مشکلات بزرگراه آزادگان و بسیج را بحث روشنایی، آسفالت و جمع‌آوری آب‌های سطحی عنوان کرد و گفت: عملیات بهسازی و ساماندهی بزرگراه آزادگان با رفع این مشکلات تا پایان فروردین ماه سال‌جاری به انجام می‌رسد تا این بزرگراه به یک بزرگراه شهری مناسب تبدیل شود.

حسینی افزود: در مورد بهسازی بزرگراه آزادگان شهرداری مناطق 15، 16 و 19 نیزهمکاری‌های لازم را با معاونت فنی عمران شهرداری تهران به‌طور مطلوب به انجام می‌رسانند.

تحول در جنوب

معاونت خدمات شهری شهرداری نیز در این میان فعال بوده است. ساماندهی محور 9 دی (حق‌شناس) تا در بهشت زهرا از جمله اقدامات این معاونت است.

قائم مقام معاون خدمات شهری با بیان اینکه بهسازی و ساماندهی محور میدان 9 دی تا در شمالی بهشت زهرا(س) در حال انجام بوده و تا 31 فروردین ماه به اتمام می‌رسد، می‌گوید: امیدواریم در سال‌جاری اجرای سرانه‌های پیش‌بینی شده در حوزه خدمات شهری به‌طور کامل و 100درصدی محقق شود.

مهندس محمد احمدی بافنده در مورد اقدامات صورت گرفته توسط حوزه خدمات شهری شهرداری تهران در ایام نوروز با اشاره به نامگذاری سال جدید به‌عنوان سال جهاد اقتصادی توسط مقام معظم رهبری و تأکید ایشان به همت مضاعف و کار مضاعف، خاطرنشان می‌کند: در سال جدید تمامی پرسنل و پیمانکاران حوزه خدمات شهری با همت و کار مضاعف در ایام تعطیلات مشغول به کار و خدمات‌رسانی به شهروندان هستند.وی می‌گوید: بنا به دستور شهردار تهران در مورد بهسازی و ساماندهی سه محور میدان 9 دی تا در شمالی بهشت زهرا(س)، بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان توسط سه معاونت خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک و عمرانی هم‌اکنون این بزرگراه‌ها در حال ساماندهی و رفع اشکال بوده که تا پایان 31 فروردین ماه سال‌جاری اقدامات بهسازی آنها به اتمام می‌رسد.

مهندس احمدی بافنده افزود: اقدامات زیباسازی و فضای سبز دو محور دیگر که مربوط به معاونت‌های ترافیک و عمرانی بوده نیز به‌عهده معاونت خدمات شهری است.

قائم مقام معاون خدمات شهری شهردار تهران در ادامه به تبدیل بیش از 60 هکتار از مجموعه پادگان قلعه مرغی به فضای سبز و ایجاد بوستان ولایت اشاره کرد و گفت: این پروژه نیز تا خرداد ماه سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین از اجرای کار رفیوژ میانی بزرگراه بهشت‌زهرا(س) حد فاصل روستای صالح آباد از پل شهید صنیع‌خانی تا در شمالی بهشت زهرا(س) خبر داد و گفت: هم‌اکنون در این مسیر جداول شکسته جمع‌آوری، چراغ‌های روشنایی تغییر کرده و گاردریل مناسب در مسیر نصب می‌شود تا از بروز سوانح خطرناک در این مسیر به نحو مناسب جلوگیری‌های لازم به عمل‌ آید.

کد خبر 131449

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز